Annons

Fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)

Mira

Aktiv medlem
Vilken hållbarhet har fotopapper (oanvänt), det står ju inget datum...?
Hur vet man om det är för gammalt, ser man det på pappret...?


Vad är Ilfobrom B112 för papper?
Och Forte BN4...?


Fördelar med fiber?
Hur länge ska det sköljas?
Hur får man dom släta utan speciella maskiner?
 

Helena

Aktiv medlem
Endel fiberpapper är förjävla sköna... Bilden blir liksom I papperet istället för på...
Arkivbeständigheten ska väl bli bättre och så...


Fiber kan du skölja hur länge som helst...
Blir det för sent för mig så sköljer jag hellre över natten än för kort tid... (minst 30 min) kom ihåg att fiber oftast torkar 10% mörkare än den våta kompian...
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Fördelen med fiber är väl att det är mer "känsla" i papperet
Forte BN4 är om jag inte har helt fel
B=baryt N=Normal (hårdhetsgraden) 4=Pappersytan ( i det här fallet blank)
Då det gäller hållbarheten så brukar papper som är väldigt gamla tappa lite i hårdhetsgrad

Jag brukar skölja i 1 timme eller mer
 

Mira

Aktiv medlem
Vilket tidsperspektiv pratar vi om - på't ungefär?

Är det bara hårdhetsgrad som försämras, och gäller det både plast och fiber?
 

Tomas_J

Aktiv medlem
Enda erfarenheten jag har är från Ilfospeed RC. Multigrade-pappren blir grådaskiga, även om de framkallas oexponerade. De graderade papperen verkar OK, även efter 8 år lagring i en sval källare. Ett år eller två i sval förvaring tål papperen säkert.
 

tlorin

Medlem
Gammalt papper kan vara OK

Hej

För några år sedan så rotade jag fram min pappas gamla fotopapper, i huvudsak Agfa. De var antagligen ca 30 år gamla. Jag gjorde några bilder och papperet var jättebra. Någon av papperssorterna hade dock blivit grå. Det är bara att prova papperen. Om du framkallar ett oexponerat papper och det får en gråton, då har det blivit dåligt. Verkar allt OK så är det bara att prova att göra en bild, blir du nöjd så är det inget fel på papperet.
 

Mira

Aktiv medlem
Så det blir alltså inga problem som kanske syns efter ett par år...?
Jag hittade papper (plast) som troligtvis var ca 10-15 år och när jag kopierade ett par bilder var dom väldigt grådassiga - dessutom fick dom svarta kant-ränder.

En annan dum fråga:
när man har graderat papper - ska man ställa kontrastfiltret (färghuvud) på 0 då?
 

skalmac

Aktiv medlem
jag har andvänt 10 gammalt Emaks K888 utan att se någon skillnad, men plastpapper vet jag inget om, då jag aldrig använt det!
 

Helena

Aktiv medlem
Mira skrev:
Så det blir alltså inga problem som kanske syns efter ett par år...?
Jag hittade papper (plast) som troligtvis var ca 10-15 år och när jag kopierade ett par bilder var dom väldigt grådassiga - dessutom fick dom svarta kant-ränder.

En annan dum fråga:
när man har graderat papper - ska man ställa kontrastfiltret (färghuvud) på 0 då?
På färghuvud så kör du helt ofiltrerat...
 
ANNONS