Annons

Canoscan D66OU brus och skit

Produkter
(logga in för att koppla)

picta

Medlem
Jag har en gammal Canoscan D66OU som jag försöker scanna in ett par svartvita negativ i. Det fungerar inte alls, det blir pixligt, brusigt och allt annat skit. Negativen är inte av bästa kvalite med de är definitivt inte pixliga.
Jag har provat på alla upplösningar men får samma resultat.
Så här blir resultatet på 1800ppi.
 

Bilagor

eatfrog

Aktiv medlem
Flatbäddscannrar lämpar sig inte direkt till att scanna negativ, det blir inte så bra resultat.

Scannrar förstärker även kornet i filmen, så det kan bli värre än det är egentligen.
Sen kan man bli chockad när man ser bilden i 100%, korn stora som knäckebrödsbitar, men när man väl skalar ner bilden till något vettigt, säg 800x600 eller så, så kanske kornet inte synns alls.

Inställningar i själva scannerprogrammet kan även spela in.

/Henri
 

picta

Medlem
Robert: Det är en 100% crop.
Tittade på din bild, den ser ju helt fantastisk ut jämfört med mitt negativ :) Det måste vara ngn vajsing på min scanner.
störigt som fan. Är helt lost när det gäller scannrar, det finns ju inte knappar och rattar att vrida på...
 

.Z.

Aktiv medlem
Ang. skanning så är jag ingen expert men när jag skannade SV på min Dualscan (neg.skanner) så fick jag aldrig till det, blev bara skit...

Däremot Dia & färgneg blev bra? Har du testat att skanna sådana?

Har tyvärr inget svar på din fråga men vet att det avhandlats i forumet för länge sen. Testa att söka...

//Larsa
 

dumbo

Aktiv medlem
picta skrev:
Robert: Det är en 100% crop.
Tittade på din bild, den ser ju helt fantastisk ut jämfört med mitt negativ :) Det måste vara ngn vajsing på min scanner.
störigt som fan. Är helt lost när det gäller scannrar, det finns ju inte knappar och rattar att vrida på...
Min är ju inte en 100% crop så det förklarar ju till viss del varför min bild ser bättre ut.
Min är åxå väldigt brusig/kornig i full storlek. Jag hittar inte den filen just nu, så jag kan inte visa. Men den ärn inte randig som din är.
 
ANNONS