Annons

Canon 20D i Manuellt läge.. hur??

Produkter
(logga in för att koppla)

quackpack

Aktiv medlem
ok gjorde lite tester idag..

Snurrraten bakom avtryckaren fungerar, kan blädra i bilderna och ändra i inställningarna på kameran så att där bör inte vara något fel.

Återställde kameran plus egna inställningar till orginal igen.. ingen skillnad kan bara ställa in bländaren slutaren går bara på verka om jag vill bilden ska bli över / under exponerad.. alltså det är precis som läge M är AV läge kan man säga märker 0 skillnad mellan dom ialf.. dock ställer jag in bländaren med ratten bakom avtryckaren, ej den stora med SET knappen i mitten..? :-/

Ladda hem senaste Firmware, hade 1.0.1 nu har jag 2.0.2 men inte heller efter det försöket någon skillnad.. får väl kontakta canon och höra.. men antgligen får man väl vara utan kamera och betala 10000000 kr och få den lagad efter 10 månader eller något.. orkar man bry sig? :-/
 

BME

Aktiv medlem
Då låter det som om det är programvalsratten som inte gör det den ska. Om det inte hjälper att vrida den fram och tillbaka en massa gånger, för att få bort eventuell oxid på kontaktytor etc, så är det nog verkstaden som gäller.

Har du testat att ställa ratten på A-DEP? Går kameran in i rätt läge då, eller kan det möjligen vara så att A-DEP har blivit M osv.?

Jag hade i princip samma fel på min Canon S500. Jag skickade in den till Canon och enligt dokumentationen som föjlde med kameran tillbaka bytte dom hela den rattmekanismen. Den kameran hade fortfarande garanti, så jag vet inte hur mycket det kostade.
 

quackpack

Aktiv medlem
Har haft min 20D ett bra tag nu.. men ska kolla upp när jag köpte den, kan de gå på 2 års fabriksgarantin iså fall kanske?

Jag gjorde ett test till igår varje program när man kollar i kameran efter tagit bild på antingen TV, AV, P etc så står ju denna infon om man kollar på bilderna i kameran och visar lite mer info om bilden. på läge "M" så står det att bilden var tagen i läge "AV".. alltså. .jag har 2 läge AV på kameran.. vad nu jag ska med det till.. så blir o försöka få det fixat då :-/

En annan sak.. min dator roterar inte bilderna heller.. i kameran så rotarar han dom men inte när ja kör över dom till datorn.. oavsätt om jag använder Windows egna överförings program eller ACDSEE.. nån som vet om de programen inte klarar av det eller om det är ytterliggare fel på kameran?

//Peter
 

Damocles

Aktiv medlem
För mig roterar inte ACDSee automatiskt, men i Adobe Bridge fungerar det. Så jag antar att det är ACDSee som inte kan läsa den flaggan i filerna.
 

quackpack

Aktiv medlem
Damocles skrev:
För mig roterar inte ACDSee automatiskt, men i Adobe Bridge fungerar det. Så jag antar att det är ACDSee som inte kan läsa den flaggan i filerna.
Ok skönt det då ska kolla Adobe Bridge sen om det funkar.

Hur som så gjorde jag en test igår med vilka lägen som är vilka
till vänster är lägena som jag tog kortet på och till höger är vad min kamera sa efteråt att kortet var taget med:

A-DEP - Tv
M - AV
AV - AV
TV - TV
P - P
Auto - Auto
Porträtt - Porträtt
Landskap - Landskap
Macro - Macro
Sport - Sport
Porträtt med blixt - Sport
Ej Blixt - Macro

Så det verkar som A-Dep, M, Porträtt med Blixt och ej Blixt har slutat fungera som de ska.. detta är inget jag tänkt på eftersom jag nästan bara kör P, Av, Tv så jag har säkert haft det så här hela tiden.. men man vill ju det ska funka till 100:a :(
 
ANNONS