Annons

Utan din kamera pga service hur länge?

Produkter
(logga in för att koppla)

quackpack

Aktiv medlem
Hej alla!

Efter att ha skickat in min Canon 20D på service efter att mina förprogramerade lägen på kameran hade hoppat runt (bl.a så hade M läge blivigt AV läget etc..) så har jag nu vart utan kameran i 4 veckor. Förra veckan bad jag min bror som jobbar i butiken där jag köpte kameran ringa och kolla vad som händer och då sa det bara samma sak som veckan innan:
- Den är inte klar ännu vi har mycket ock göra dock är den klar nästa vecka..

Så vi sa ju att detta sa ni ju förra veckan med vi vill ha besked...
Dagen efter damp det ner ett mail till min bror där dom sa att kameran är på extern service och de väntar på delar..

Jag undrar lite om man inte på något sätt kan bli kompenserad? För om jag ex har en mobiltelefon som pajar får jag ju en låne tele?
Jag har inte min kamera som arbete men utför en hel del uppdrag och förra veckan hade jag 2 uppdrag ett dop nu till helgen och jag tror knappast jag kommer få kameran innan dess.. finns det ingen maximal väntetid eller liknande?

Hur länge har ni som haft kameran på serive fått vänta innan ni fått den tillbaka?
 

R.Hammar

Aktiv medlem
För mig tog det 3 veckor innan jag fick min tillbaka. Kameran är fortfarande inte helt färdig utan den ska in på nytt denna torsdag.

En anledning till varför det dröjde med att laga min kamera var att det var så många "proffskameror" som kom före.

Det fick gå så pass långt att Service managern här i Finland vart kontaktad för att min 20D skulle bli lagad överhuvudtaget. I annat fall hade jag missat ett bröllop.

Med tanke på att jag hade tänkt komma in i branschen så känns det beklämmande att en serviceverkstad inte tar sina kunder på allvar. Hade jag vetat om att den anlitade serviceverkstaden prioriterar i första hand yrkesfolks kameror så skulle jag nog inte ha anlitat dom i första hand.

Hälsningar

Robert
 

quackpack

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Canons mål är att hålla 7 arbetsdagar. Reservdelar ska ta 1-2 dagar att beställa. De är inte där en. Det kan vara lönt att ringa runt och kolla med de olika verstäderna om hur lång tid de behöver på sig.

Canon öppnar en ny verkstad i Stockholm 1 mars: http://kamerabild.mkf.se/ArticlePages/200602/06/20060206160623_ADF302/20060206160623_ADF302.dbp.asp
Kanske tar de även emot från amatörer.
4veckor är alltså inte riktigt normalt då? :-/
Men det är ingen policy som canon har kanske man kan trycka på lite om det är så annars? men jag vet inte ofta får man ju bara stå där som en idiot o bara vänta :( utan något besked alls..
 

Richards

Aktiv medlem
Lämnade in en lite grejor för översyn i Mölndal (Canon RCC) och vad jag förstod så hade de lite ont om folk nu när OS står för dörren. Jag uppskattades till att få vänta i drygt 3 veckor men så kastade de in en brasklapp att de kanske måste skicka kameran vidare till något annat ställe.

Vi får väl se hur det går. Kanske skall ställa in mig på någon vecka till... Puuuh!
 

RolandM

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Canons mål är att hålla 7 arbetsdagar. Reservdelar ska ta 1-2 dagar att beställa. De är inte där en. Det kan vara lönt att ringa runt och kolla med de olika verstäderna om hur lång tid de behöver på sig.

Canon öppnar en ny verkstad i Stockholm 1 mars: http://kamerabild.mkf.se/ArticlePages/200602/06/20060206160623_ADF302/20060206160623_ADF302.dbp.asp
Kanske tar de även emot från amatörer.
Magnus> Ett uppslag till en ny sorts test är en helhetstest för kameror där ni testar även service genom att skicka in både hela och defekta kameror för åtgärd och redovisar resultatet.

Jag ser gärna rubrik på första sidan:
"Sämsta servicen ger kameramärket X"
"Bagtellfel 8 veckor att åtgärda hos X-märket"

Jag lovar att då blir det fart på de japanska huvudkontoret när de läser dessa rubriker. De fattar att det betyder försämrad försäljning på kort och framförallt lång sikt.

Är kameratillverkaren helt bakom flötet drar de även in annonseringen i tidningen så konkrenterna får större utrymme samt att tidningen har möjlighet att spinna även på det.

En tidning som inte är köpt av marknaden vågar skriva denna typ av artiklar. Väntar med spänning på Kamera och bilds anonyma test av servicen för de stora kameramärkena?

Magnus, vågar ni det?
 

R.Hammar

Aktiv medlem
LeWaN skrev:
När klassas en kamera som proffs?
Är Canon 1D Mk2 N det?

//Lewan
www.fjollrosa.com
Serviceverkstaden skiljer tydligen på de kameror som används i yrke eller till hobby. Även om vi påtalade att jag kommer att göra ett "riktigt" jobb redan vid inlämnandet så togs vi inte på allvar.

Canon verkar dock ta det hela på allvar men det hjälper knappast mig om serviceverkstäderna håller en annnan nivå än vad det är tänkt.

I mitt val av kameramodell så är nog service en parameter som jag har förbisett. Min erfarenhet beträffande Canon för tillfället är att man får vara beredd att kunna avstå ifrån sin kamera i ungefär 4 veckor, såvida man inte har en "proffskamera" eller väljer att införskaffa en till kamera i reserv (om man nu inte har en sedan tidigare).

Nu ser det ut som om jag får gå och köpa ett hus till för att vara säker.

Hälsningar

Robert
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
RolandM skrev:
Magnus, vågar ni det?
I senaste numret redde vi ut en rörig härva som illustrerade att servicen inte funkar som den ska hos Canon. Den artikeln hade de nog gärna sluppit.

Vi har även tidigare skrivit liknande artiklar på nyhetsplats. Jag tror att testerna skulle bli för omfattande om vi la in detta testmoment. Jag lovar att vi ska fortsätta hålla koll på verkstäderna på nyhetsplats.
 

quackpack

Aktiv medlem
R.Hammar skrev:
Serviceverkstaden skiljer tydligen på de kameror som används i yrke eller till hobby. Även om vi påtalade att jag kommer att göra ett "riktigt" jobb redan vid inlämnandet så togs vi inte på allvar.

Canon verkar dock ta det hela på allvar men det hjälper knappast mig om serviceverkstäderna håller en annnan nivå än vad det är tänkt.

I mitt val av kameramodell så är nog service en parameter som jag har förbisett. Min erfarenhet beträffande Canon för tillfället är att man får vara beredd att kunna avstå ifrån sin kamera i ungefär 4 veckor, såvida man inte har en "proffskamera" eller väljer att införskaffa en till kamera i reserv (om man nu inte har en sedan tidigare).

Nu ser det ut som om jag får gå och köpa ett hus till för att vara säker.

Hälsningar

Robert
Jag känner samma.. köpa en kamera för man måsta ha något så man kan utföra sina uppdrag.. proffs/amatör/frilansare borde väl ändå kunna få någon rimlig ersättning kan ju tyckas :-/
 

quackpack

Aktiv medlem
froderberg skrev:
I senaste numret redde vi ut en rörig härva som illustrerade att servicen inte funkar som den ska hos Canon. Den artikeln hade de nog gärna sluppit.

Vi har även tidigare skrivit liknande artiklar på nyhetsplats. Jag tror att testerna skulle bli för omfattande om vi la in detta testmoment. Jag lovar att vi ska fortsätta hålla koll på verkstäderna på nyhetsplats.
Jag ställer gärna upp som referens där på verkstädernas väntetider ;)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
R.Hammar skrev:
Serviceverkstaden skiljer tydligen på de kameror som används i yrke eller till hobby. Även om vi påtalade att jag kommer att göra ett "riktigt" jobb redan vid inlämnandet så togs vi inte på allvar.
Nej, Canon skiljer inte på vilken kamera du lämnar in, men de skiljer mellan registrerade yrkesfotografer och andra.
 

R.Hammar

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Nej, Canon skiljer inte på vilken kamera du lämnar in, men de skiljer mellan registrerade yrkesfotografer och andra.
Det var det jag misstänkte, det skulle innebära att en konsument ska räkna med sämre service om man inte har registrerat sig som yrkesfotograf.

Hälsningar

Robert
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
R.Hammar skrev:
Om man tolkar Canons strategi så kanske det är fel att välja det märket om man har fotografering som hobby eller är amatör.

Har andra fabrikat lika låg prioritet för service till konsument såsom Canon har?
För Nikon heter systemet NPS.

Vi kan jämföra med bilindustin. Peugot har blivit ett populärt märke med 307 och 206. Verstäderna har inte hunnit bbygga ut i takt med kundtillströmningen. Samma sak drabbade VW när de släppte förra generationen av Passat i mitten på 90-talet. Bilarna sålde som smör, men verkstäderna översvämmades med bilar.

I Canons fall håller de på att göra om hela verstadsorganisationen från flera hundra små verkstäder med skiftande kompetens till en handfull jätteverkstäder med fullständig kompentens när det gäller alla Canons produkter.

Under 2006 räknar Canon med att uppnå 7-dagarsmålet. Men ännu är de inte där.
 

Nw2

Avslutat medlemskap
OFF topic....

....men ändå.

Jag lämnade in en TV till min lokale fotohandlare 1997. De sa "det tar en vecka, så vi hör av oss när den är klar för hämtning"

De har inte ringt än, och jag köpte ny TV efter 2 veckor ;)


Niklas Wibom
www.niklaswibom.com
 

R.Hammar

Aktiv medlem
froderberg skrev:
För Nikon heter systemet NPS.

Vi kan jämföra med bilindustin. Peugot har blivit ett populärt märke med 307 och 206. Verstäderna har inte hunnit bbygga ut i takt med kundtillströmningen. Samma sak drabbade VW när de släppte förra generationen av Passat i mitten på 90-talet. Bilarna sålde som smör, men verkstäderna översvämmades med bilar.

I Canons fall håller de på att göra om hela verstadsorganisationen från flera hundra små verkstäder med skiftande kompetens till en handfull jätteverkstäder med fullständig kompentens när det gäller alla Canons produkter.

Under 2006 räknar Canon med att uppnå 7-dagarsmålet. Men ännu är de inte där.
En målsättning är en sak och hur det verkligen fungerar är något helt annat. I dagsläget fungerar servicen, men om man är en vanlig konsument ska man beräkna att servicen på sin kamera tar ungefär 4 veckor.

Går kameran sönder precis innan juli månad så kanske man ska beräkna att det kan ta än längre tid och kanske man kan ha kameran tillbaka till kräftkalaset istället.

Hade jag vetat det jag vet idag om Canons service då när jag valde systemkamera så hade det troligtvis inte blivit en Canonkamera.

Sedan kan man ju fråga sig varför Canons serviceverkstäder är överbelastade. Beror det på brister i produktionen, eller är det just för att modellen är populär?

Hälsningar

Robert
 
ANNONS