Annons

Utan din kamera pga service hur länge?

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
R.Hammar skrev:
Hade jag vetat det jag vet idag om Canons service då när jag valde systemkamera så hade det troligtvis inte blivit en Canonkamera.
Behovet av snabb service är naturligtvis individuellt.

Sedan kan man ju fråga sig varför Canons serviceverkstäder är överbelastade. Beror det på brister i produktionen, eller är det just för att modellen är populär?
Problemet är hög försäljning, ny teknik och att man bygger en ny verkstadsorganisation där alla ännu inte är utbildade på alla produkter.

Som sagt öppnas en ny verkstad snart. Dessutom ska verkstaden i Växjö snart vara utbildade på systemkameror. Det innebär fem istället för tre verkstäder för SLR-kameror.
 

R.Hammar

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Behovet av snabb service är naturligtvis individuellt.
Du har ju vad jag känner till en del erfarenhet av olika kamerormodeller, så vad jag kan utläsa av din ståndpunkt är att allt under 4 veckor på en serviceverkstad är snabbt.

Eller tolkar jag dig fel?

Hälsningar

Robert
 

Megapolare

Aktiv medlem
quackpack skrev:
Jag undrar lite om man inte på något sätt kan bli kompenserad? För om jag ex har en mobiltelefon som pajar får jag ju en låne tele? finns det ingen maximal väntetid eller liknande?
Det lättaste är att fråga din bror, det är ju butiken som får fixa kompensationer/låneprodukter som dom sen får kräva ersättning av tillverkaren för.

Rent juridiskt är det "skälig tid" som gäller för reparationer. Problemet är att "skälig tid" är så otydligt. Det är inte oskäligt att det tar tid att vänta in reservdelar.

Men efter någon/några månad/er brukar de flesta affärer försöka fixa fram låneprodukter eller liknande.

//
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
R.Hammar skrev:
Du har ju vad jag känner till en del erfarenhet av olika kamerormodeller, så vad jag kan utläsa av din ståndpunkt är att allt under 4 veckor på en serviceverkstad är snabbt.
Nej det tycker jag inte. Men jag tycker att det är skillnad på en tillfällig peak och ett konstant tillständ. Kan Canon komma ner till 7 dagar under våren tycker jag att det är lagom.

Pratar man med fotobutiker så tycks 2-3 vara vanligast. Jag vet att Konica Minolta startade verkstad i Sverige (Zieger) för att komma ner under 2 veckor. Tidigare skickade de allt till Tyskland och det tog tid.
 

Zoso

Aktiv medlem
Jag som många andra blev uppskrämd här på forumet om hur otroligt FARLIGT det var att göra ren sensorn själv, så jag skickade min 20D till Canon service i Stockholm.

Jag fick vänta i 4 veckor på att få tillbaka den tillsammans med en räkning på 900:-
Då gjorde dom ren sensorn, spegelhuset och mattskivan, det gör jag aldrig om.

Jag gör samma sak själv numera till en kostnad av ca:30 kr (SensorSwabs) och slipper lämna ifrån mig kameran.
 

Dez

Aktiv medlem
Jag är oxo trött på att verkstaden tar så lång tid på sig. Att man hela tiden måste ligga på för att få sina saker.
Hade jag öht haft råd hade jag köpt en 20D i reserv, för jag börjar få ganska tätt mellan jobben. Nu är det förvisso ett Sigmaobjektiv som ställer till det mest, men hade jag haft ett reservhus hade det få ta den tid det tar.
Ska man behöva ha dubbla uppsättningar av allt?
Roland, du har rätt, vi måste klämma lite hårdare på service-tiden.
En bil kan man laga själv, och kan man inte det kan man köpa en tusenkronorsbil och ändå komma dit man ska och köra den där moderna dit den hör hemma, på återvinningen.
 

Yooda

Aktiv medlem
Min 20D blev klar på under 6 timmar...
Visserligen bara focusproblem, hus o 2 objektiv ställdes in...
Antar att det va ren flyt och kanske att jag pratade med teknikern innan jag lämnade in den :)

Trist att det inte går lika smidigt för alla :/
 

quackpack

Aktiv medlem
Yooda skrev:
Min 20D blev klar på under 6 timmar...
Visserligen bara focusproblem, hus o 2 objektiv ställdes in...
Antar att det va ren flyt och kanske att jag pratade med teknikern innan jag lämnade in den :)

Trist att det inte går lika smidigt för alla :/
De skyllde först på att det hade mycket att göra.. Tycker jag är lite skit snack när de veckan innan kunde säga att den skulle vara klar veckan efter.. rimligt.. men sen säga vi vet inte vi har så mycket och göra.. Ungefär som man ska behöva känna ursäkta att jag vill veta.. Men det där CPS om man känner någon som är med där kan man inte säga han lämnat in kameran ungefär som han köpt den av mig o ringa o säga nu får ni fixa detta?..
 

kameraroffe

Aktiv medlem
verkar bara vara för proffsservice, den där nya
verkstaden i Stockholm, den Canon verkstaden som jag tycker uppfyller alla krav är RCC i Göteborg.
 

Godsmack

Aktiv medlem
Jag fick vänta 8 (ÅTTA) veckor på att få min 350D repad, sen skickade stället jag köpt den på en ny, med ett 1GB CF II, som plåster på såren. Canons service kan ju ta och ställa sig i skamvrån. Hoppas verkligen att jag inte får mer problem. Fina kameror, men värdelös service.
 

R.Hammar

Aktiv medlem
Det verkar som om den vanliga konsumenten får betala med både tid och pengar för att de som har en Canon-kamera i yrket ska kunna gå före i servicekön.

Nu är Canons målsättning 7 dagar från inlämnadet till att kameran ska vara färdig. Men verklighet är en annan än vad målsättningen är. Än så länge ska vi konsumenter räkna med att det tar ungefär 4 veckor för en av Canons auktoriserade verkstäder ska kunna få en kamera färdig. Hur lång tid tar det under semestertider, 2 månader?

Min fru har gjort några noteringar från olika finska communties att en zoom som har gått sönder efter garantitidens utgång kostar 250 euro att laga på en Canon Ixus. Personernas kameror har gått sönder precis efter att garantitiden på ett år har gått ut.

Jag kan tänka mig att olika fototidningar har svårt att skriva granskande artiklar om just problemet med service då tidningens stora inkomstkälla är just från annonser. En tillverkare lär dra sig för att lägga pengar på annonser hos tidningar som ger dålig publicitet. Och reportrar eller fotografer på dessa tidningar upplever inte samma problemet på samma sätt som vi konsumenter då de går före i servicekön. Man ska även ha i åtanke att ungefär 80-90% av alla fotografer använder just Canons kameror.

Det skulle vara väldigt intressant att ta del utav en jämförelse mellan de olika kameratillverkarnas ledtider och vad olika reparationer kostar.

Slutligen kan man fråga sig om Canons kameror är just för yrkesfolk och en konsument gör sig bättre med ett annat märke.

Hälsningar

Robert
 

R.Hammar

Aktiv medlem
Canon har något som heter CPS-support. Är man professionell fotograf med 2 kamerahus och tre objektiv så kan man kvala in till den formen utav service. Medlemsskapet är gratis och vad jag förstår kostar inte reperationerna något mer än för övriga konsumenter.

Som medlem i CPS så slinker man före i kön och ska kunna få tillbaka sin kamera efter 48 timmar. Antag att en reservdel inte finns på lager så måste den delen flygas hem ifrån vad jag tror ifrån Holland till verkstaden i här i Norden. Med vilket transportsätt åker samma reservdel om den skulle ha suttit på en konsumentkamera?

Det är såsom jag misstänkte att vanliga konsumenter får betala för att upprätthålla en högre servicenivå åt yrkesfolk med tid och pengar. Gräver iof min egen grav då jag hade själv tänkt bli professionell.

Rättvist?

Hälsningar

Robert
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
För yrkesfotografer är service mycket viktigare än för konsumenten i allmänhet. Det går inte att sälja till proffs utan att kunna ha bra service,

Att det skulle kosta konsumenterna pengar med CPS-servicen stämmer inte. Det går väldigt många amatörer på ett proffs och merkonstnaderna för CPS-servicen är små. Det är ju mest en fråga om prioritering.

Notera även att amatörer med mycket utrustning får bli CPS-medlemmar.

Rättvisa går inte att uppnå, det brukar alla försäldrar försöka lära sin barn. Däremot kommer säkert många amatörer vara nöjda om Canon kan hålla sina 7 arbetsdagar som utlovat.
 

R.Hammar

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Rättvisa går inte att uppnå, det brukar alla försäldrar försöka lära sin barn. Däremot kommer säkert många amatörer vara nöjda om Canon kan hålla sina 7 arbetsdagar som utlovat.
Jag försöker föra en dialog kring service och inte om barnuppfotstran. Jag har fyra barn själv, om du vill kommentera min barnuppfostran eller hur jag har blivit uppfostrad så tycker jag att den dialogen ligger utanför det här forumet.

Hälsningar

Robert
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
R.Hammar skrev:
Jag försöker föra en dialog kring service och inte om barnuppfotstran. Jag har fyra barn själv, om du vill kommentera min barnuppfostran eller hur jag har blivit uppfostrad så tycker jag att den dialogen ligger utanför det här forumet.
Jag kommenterar inte barnuppfostran, och särskilt inte din. Men jag undrar vad du menar med rättvist.

Varför måste det vara rättvist? Vad vore rättvist? Räcker det inte med att ha servicenivåer anpassade efter kundernas olika krav?
 

Dez

Aktiv medlem
Tidningar ska kritiskt granska även sina trogna annonsörer, och inte sitta i knäet på dem och applådera.
Ett tydligt exempel på hur det kan gå ser vi i den engelska MC-industrin som var världsledande på 50-60 talet.
Testerna i tidningarna var mycket diplomatiska och pekade mest på de nya och förbättrade detaljerna och blundade för bristerna, vilket medförde att produktutvecklingen tog lite olyckliga vägar.
Man var rädd om annonsörerna och ville gärna fortsätta testa nya hojar.
Sedan kom japanerna.
De hade utprovade, billiga, fina hojar som bara funkade och inte läckte olja m.m.
Efter fem år gick nästan hela englands MC-industri i graven därför att de inte kunde konkurrera i pris och kvalitet.
Rättvis kritik är aldrig fel!
 

R.Hammar

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Varför måste det vara rättvist? Vad vore rättvist? Räcker det inte med att ha servicenivåer anpassade efter kundernas olika krav?
Jag delar din åsikt vad det gäller olika användargruppers behov utav snabb service. Nu tycker jag inte att den vanliga konsumenten ska behöva betala för att andra ska få en prioriterad service.

Som användare och konsument köper jag inte argumenten att servicen tar lång tid eftersom varumärket är populärt och vissa användare prioriteras. Det står ju upp till fabrikanten att anpassa sin verksamhet till behovet. Och vad som utlovas och vad olika målsättningar är inte något som är verkligt. Alla företag har visioner, affärsmål och kvalitetsmål. Mål och hur de uppnås är två helt olika saker.

Lämnar du in en mobiltelefon eller en bil och du får avstå den i en månad så vill du inte höra att din apparat kommer på tur först efter att verkstaden har fixat alla handelsresandes telefoner eller taxiåkarnas bilar.

Jag förstår också att du har svårt att sätta in dig i en konsuments situation när du själv inte har samma problem.

Hälsningar

Robert
 

Megapolare

Aktiv medlem
R.Hammar skrev:
Nu är Canons målsättning 7 dagar från inlämnadet till att kameran ska vara färdig.
Räknar man med att det är 7 arbetsdagar vi talar om, och att man räknar datumet då kameran inkom till verkstaden som startdatum, så blir ju servicetiden i praktiken ganska lång även om deras mål är uppfyllt.

Då blir 2-3 veckor fullt normal tid när man lagt på helger, transporter & likande. Ganska lång tid även om målet är nått alltså...

//
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Dez skrev:
Tidningar ska kritiskt granska även sina trogna annonsörer, och inte sitta i knäet på dem och applådera.
Jag vet inte riktigt vad du menar. Om du syfter på Kamera & bild så är det tydligt att vi inte sitter i någons knä. Vi har publicerat artiklar med rubrikerna "Skärpning Canon!" och "Carola blev blåst på sensorrengöringen".

Om någon uppfattat att jag försvarat Canon så är det fel. Däremot har jag försökt bidra med de kunskaper jag har om förhållandena hos Canon. Det är ju många som tror, men få som vet.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
R.Hammar skrev:
Lämnar du in en mobiltelefon eller en bil och du får avstå den i en månad så vill du inte höra att din apparat kommer på tur först efter att verkstaden har fixat alla handelsresandes telefoner eller taxiåkarnas bilar.
Bilia har i alla fall en gräddfil för taxibilar.

Min personliga åsikt är att 7 arbetsdgar är en rimlig maxgräns för servicetiden. Snittiden bör vara kortare. Att Canon inte nått dit tycker jag är trist.
 
ANNONS