Annons

Ca. Pris för fotojobb+intervju åt biltidning?

Produkter
(logga in för att koppla)

quackpack

Aktiv medlem
Hejsan!
Förra helgen gjorde jag ett foto uppdrag åt en ganska stor biltidning här i sverige och de undrar vad jag ville ha i betalt nu efteråt och jag vet verkligen inte vad jag bör ta?

Fotograferingen + intervjun tog väl ca 2timmar allt som allt kanske nå timma o renskriva men de kanske man kan bjuda på den timmen eftersom de va första uppdraget åt tidningen.

Men vad kan ja ta betalt för detta? jag gjorde fotograferingen och intervjun på helgen?

//Peter
 

stoltz

Aktiv medlem
Här kommer ett antal följdfrågor innan det går att ge några prisbilder:

Hade ni inte kommit överens om något pris innan? (Inte bra om svaret är nej)

I vilket syfte skall materialet användas - Web, tryckt upplaga, artikel, fri användning?

Har du registrerad firma eller står uppdragsgivaren för sociala avgifter?

Tidningar följer oftast etablerade prislistor - Fråga tidningen vilken dom följer.

Ett allmmänt tips till alla som frågar om priser: Kom alltid överens med kunden, skriftligen, vad uppdraget skall kosta - Muntliga avtal eller inga avtal alls leder oftast till problem där den som skall få betalt oftast drar det kortaste strået.
 

quackpack

Aktiv medlem
de fråga direkt vad jag skulle ha men jag satt i bilen och ja hade inte direkt nån chans och kolla upp priset så jag sa att jag fick återkomma med beskedet om priset.

det gäller endast tryck i tidningen, har registrerad firma..
 

eyriktish

Medlem
Svårt att svara på din fråga, när man inte vet premisserna fullt ut. Men så här kör jag:

Detta gäller främst om man är ny i gamet.

Söker jobb hos ny kund - gör det till ett pris som de inte kan tacka nej till. Hade du tänkt ta 800kr/h, erbjud dem att du jobbar för 400kr/h (se resterande 400kr/h som en ren marknadsföringskostnad för din firma). MEN.. när du sen fakturerar, skriver du ut ordinarie timpris, 800kr/h, fast med 50% rabatt. Annars kan du hamna i en situation, där de räknar med att du ska jobba lika billigt i fortsättningen.

När kunden kontaktar DIG - fakturera enligt prislistor från BLF och SFF (såklart att man åberopar detta direkt då till kund).

De flesta tidningar har koll på de prislistorna och vad leveransvilkoren innebär. Hur tryggt och enkelt som helst att säga att du leverarar enligt BLF/SFF.

Men viktigt är att alltid komma överens om detta först! Pengar kan vara känsligt att snacka om, särskilt om man är ny. Men ju öppnare och rakare man är, desto mindre missförstånd kan det bli.

Nu är inte detta exakta siffror, men i runda slängar. I ditt fall, utifrån det du nämner, hade jag fakturerat likt BLF, vilket då innebär minimidebitering 2h á ca 1000kr/h = 2000 kr. Sen säger vi att du jobbat med bilderna och skrivit i två = 2000. I och med att vi är uppe i 4 timmar, hade jag fakturerat halvdag, vilket blir rabatterat till typ 3500 kr. I och med att du skrivit text, hade jag lagt på en femhundring. Så runt 4000 + omkostnader (milersättning etc). ALLA PRISER ÄR EX MOMS.

Ser du poteniellt samarbete med kunden i fortsättningen, hade jag nog kunnat halverat kostnaden.

Gå med i BLF eller SFF!

Hoppas jag inte gjorde det för rörigt, lägg märke till tiden för detta inlägg + fredagkväll + alkohol i kroppen! ;D
 

quackpack

Aktiv medlem
eyriktish skrev:
Svårt att svara på din fråga, när man inte vet premisserna fullt ut. Men så här kör jag:

Detta gäller främst om man är ny i gamet.

Söker jobb hos ny kund - gör det till ett pris som de inte kan tacka nej till. Hade du tänkt ta 800kr/h, erbjud dem att du jobbar för 400kr/h (se resterande 400kr/h som en ren marknadsföringskostnad för din firma). MEN.. när du sen fakturerar, skriver du ut ordinarie timpris, 800kr/h, fast med 50% rabatt. Annars kan du hamna i en situation, där de räknar med att du ska jobba lika billigt i fortsättningen.

När kunden kontaktar DIG - fakturera enligt prislistor från BLF och SFF (såklart att man åberopar detta direkt då till kund).

De flesta tidningar har koll på de prislistorna och vad leveransvilkoren innebär. Hur tryggt och enkelt som helst att säga att du leverarar enligt BLF/SFF.

Men viktigt är att alltid komma överens om detta först! Pengar kan vara känsligt att snacka om, särskilt om man är ny. Men ju öppnare och rakare man är, desto mindre missförstånd kan det bli.

Nu är inte detta exakta siffror, men i runda slängar. I ditt fall, utifrån det du nämner, hade jag fakturerat likt BLF, vilket då innebär minimidebitering 2h á ca 1000kr/h = 2000 kr. Sen säger vi att du jobbat med bilderna och skrivit i två = 2000. I och med att vi är uppe i 4 timmar, hade jag fakturerat halvdag, vilket blir rabatterat till typ 3500 kr. I och med att du skrivit text, hade jag lagt på en femhundring. Så runt 4000 + omkostnader (milersättning etc). ALLA PRISER ÄR EX MOMS.

Ser du poteniellt samarbete med kunden i fortsättningen, hade jag nog kunnat halverat kostnaden.

Gå med i BLF eller SFF!

Hoppas jag inte gjorde det för rörigt, lägg märke till tiden för detta inlägg + fredagkväll + alkohol i kroppen! ;D
Hehe det var inte alls rörigt utan snarare ett av de bättre svaren. Som sagt 4000 är väl vad man bör ta men tänkte som första uppdrag kanske ta 2.500:- som rimlig summa.

Tack för svaren! :)
 
ANNONS