Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utan din kamera pga service hur länge?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag menar att det är viktigt i största allmänhet att en tidning håller en objektiv och kritisk linje.
Man kan vara kritisk utan att ta till kvällstidningsjournalistik och vara direkt ohövlig.
Utan att ha belägg detta känns det ändå som svenska fototidningar gärna håller en lite mjuk linje.
 

R.Hammar

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Jag vet inte riktigt vad du menar. Om du syfter på Kamera & bild så är det tydligt att vi inte sitter i någons knä. Vi har publicerat artiklar med rubrikerna "Skärpning Canon!" och "Carola blev blåst på sensorrengöringen".

Om någon uppfattat att jag försvarat Canon så är det fel. Däremot har jag försökt bidra med de kunskaper jag har om förhållandena hos Canon. Det är ju många som tror, men få som vet.
Magnus, om du deklarerar ditt förhållande till Canon så skulle ingen misstänka något eller göra egna tolkningar utifrån dina kommentarer i artiklar och forum hur det förhåller sig med ditt förhållande till Canon.

Du representerar tidningsbranschen och er trovärdighet skulle väl inte minska vid en sådan deklaration.

Min öppna frågor till dig är följande, angående ditt förhållande till Canon:

- Är Canon en betydande annonsör på Kamera & Bild?
- Förser Canon dig med utrustning, antingen genom starkt reducerade priser eller helt gratis?
- Har du någon slags sponsoravtal med Canon?
- Åker du iväg på bjudresor utomlands, eller inrikes, i samband med olika evenemang som Canon anordnar?

Hälsningar

Robert
 

pul

Aktiv medlem
ja fyra veckor är ju uppenbarligen en sanning iaf...det tog tre veckor innan de hörde av sig och kom med ett kostnadsförslag...vad gillar man den då? Då kunde man ju lika gärna ringa och fråga vad en reparation/service ska kosta och så skickar man in kameran när de har tid.

Som det nu är har jag väntat tre veckor tills de ringde och sa priset, sen ska jag vänta ytterligare en till en och en halv vecka innan jag får tillbaka kameran. Kul? Nej.

och nä jag har INTE en proffskamera men jag får abstinens iallafall.

Känns åt fanders att de handskas på det sättet med det hela tycker jag. För att inte tala om att ett byte av en "topp-plåt" kostar som 30% av kamerans värde...skulle jag sen INTE vilja reparera så får jag ändå betala 600kr...i undersökningskostnad...nåt som i det här fallet inte är aktuellt för det är bara en sak de ska göra och det är att byta topp-plåten.

Om ni undrar så tappade jag kameran i backen och det blev ett glapp i chassit pga att "överdelen" fick sig en smäll. I övrigt fungerade kameran prickfritt.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
R.Hammar skrev:
.

Min öppna frågor till dig är följande, angående ditt förhållande till Canon:

- Är Canon en betydande annonsör på Kamera & Bild?
Det finns flera som är större eller mycket större annonsörer. Det är bara att bläddra i tidningen och räkna annonser.

- Förser Canon dig med utrustning, antingen genom starkt reducerade priser eller helt gratis?
Nej, då skulle jag få sparken.

- Har du någon slags sponsoravtal med Canon?
Nej.

- Åker du iväg på bjudresor utomlands, eller inrikes, i samband med olika evenemang som Canon anordnar?
Som regel inte. Gick inte ens på deras jullunch i Stockholm. Men jag har åkt en gång till Paris för att titta på framtidens fototeknik och träffa chefer som inte går att få träffa annars. Vi sa nej till en safariresa isamband med 350D som andra svenska fototidningar åkte på.
 

R.Hammar

Aktiv medlem
Tack Magnus för dina svar! Nu ska det väl inte råda några tvivel på vilket förhållande du har med Canon.

Vad jag har förstått så det enda förhållande du har med Canon är att du äger en utrustning av det fabrikatet och att du har ett CPS-avtal med dom.

Det förhållande du har med Canon förhåller det sig detsamma med de övriga fabrikanterna?

Hälsningar

Robert
 

Dez

Aktiv medlem
Det är iallafall pissigt att man som halvamatör tvingas vänta i många veckor på service.
Jag har inte råd med ett reservhus (förutom min gamla 300D då, och den är ju inte särskilt kul), och ändå känns det viktigt att man finns tillgänglig och direkt kan ta de uppdrag som bjuds.
Uppdragsgivaren tröttnar om man inte kan leverera.
Så för nybörjare som vill komma någonstans är det ett helvete med lång service.
Och det är åt helvete att Canon har så stora toleranser på fokuseringen att man tvingas skicka in huset på justering efter att man tagit första bilden med större bländare än kit-gluggen har.
Helst så ska man ju planera sitt nyköp genom att köpa alla objektiv man kan komma att behöva plus hus samtidigt så att man kan skicka in alltihopa på kalibrering medan man har sin gamla utrustning kvar.
Men problemet med servicetiden kanske beror på toleranserna? Enl uppgift gör Canon knappt annat hela dagarna än att justerar kameror och objektiv.
 

quackpack

Aktiv medlem
Japp fick tebax kameran för några veckor sedan.. Tog totalt 5 veckor nästan 6!!! innan jag fick den.. Och livet lekte.. Var ute och skulle plåta lite nu i söndags och kameran sa det var fokus men jag såg bara helt suddigt.. försökte kompensera med ratten vid sökaren.. men inget hjälpte.. Lånade då polarens 20D och såg kristallklart direkt.. Va fan tänkte jag.. öppnade min kamera snurra på den så såg jag att den ljusvita skivan som ligger ovanför spegeln satt intryckt i ena hörnet, hela skivan lutade alltså.. Och polarens var spikrak... SÅÅÅÅ nu får jag lämna in kameran igen... Alltså så trött blir jag vem som hellst hade sett att skiten satt snett...
 

IngemarO

Aktiv medlem
Det kanske skulle behövas mindre service om grejerna var felfria vid leverans. Min MarkIIN felfokuserade liksom Omars och Agnetas. 3 nya kameror som måste skickas tillbaka direkt, vilket tar mycket tid hos verkstäderna. Och ja, jag väntar på den fortfarande.

Mvh, Ingemar...
 

JOLidman

Aktiv medlem
Förväntningar

Efter att ha läst igenom denna tråd kan jag inte hålla mig.

Kvalite´t är när en kunds förväntningar infrias och helst överträffas lagom mycket så att kunden känner sig nöjd och vill komma tillbaka.

En affär tar inte slut bara för att jag går från affären med varan i handen. Lika viktigt är att supporten uppfyller alla mina förväntningar. Då vill jag inte att "proffsen" kommer och glider före mig i kön. Inte nog med att du som proffs har fått en ordentlig rabatt, upp till 40%, du får din kamera åtgärdad inom 24 timmar och klara verkstaden inte det får du låna en kamera.

När jag tyckte att DSLR hade utvecklats till något som jag ville ha, Nikon D70, började jag dammsuga internet på information.

Började med att drömma om en Canon 20D men efter att ha läst vilka problem det var med supporten på det märket var den inte lika intressant längre.

Mina drömmar började mer och mer gå över till Nikon D70 och när sedan D70s kom var det nära. Vad Nikon föll på var leveransproblem, logistikproblem i Holland. När jag har bestämt mig för en sak vill jag kunna köpa den omgående, inte vänta 4-6 månader.

Som tur var har en arbetskamrat en KM D7D som jag har klämt och känt på, "en riktig kamera".

När så Expert gick ut med sitt erbjudande förra veckan var det inget att fundera på. Nu är det bara att hoppas på att ett litet märka, KonicaMinolta, inte går och blir "uppätna" av stora mäktiga Sony.

Dock, min erfarenhet av Sony är bara goda, allt från produktutbudet till supporten.

Därför blev det en KM D7D - inte lika mycket "skitsnack" här på Fotosidan.se om dålig support och att sitta utan kamera i månader.

Ni som går i inköpstankar, tänk till före, även din kamera kan hamna på en verkstad och då vill du gärna ha den tillbaka med vändande post, eller???
 

scrappy

Aktiv medlem
Den nya Canonverkstaden i Sthlm

Är den nya verkstaden "infocare" öppen för alla eller bara för CPS kunder?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Re: Den nya Canonverkstaden i Sthlm

scrappy skrev:
Är den nya verkstaden "infocare" öppen för alla eller bara för CPS kunder?
Den är öppen för alla. Canons info som gick ut till yrkesfotograferna var lite missvisande.
 

quackpack

Aktiv medlem
Lämnar in kameran igen på måndag.. får försöka kräva rengöring av kameran då jag nu sett att det kommigt in massa damm och skräp i sökaren oxå.. :-/
 
ANNONS