Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med D70s o SB600 som slav

Produkter
(logga in för att koppla)

niklassthlm

Aktiv medlem
Försöker använda min sb600 som slav o tända den med inbygda blixten, det funkar fin fint...men. Den inbygda blixten verkar gå ner i effekt när man slavar sb600'n.

Ställer in enl instr.

Kameran i P, blixt normal, mao ej slow sync.

resultat. SB-600'n skjuter som den ska men popupp blixten gör inte som den ska.Se bild

Det enda som verkar funka för att få båda blixtarna att slå korrekt är att ställa in slow sync på kameran. Men då får man ju slutartider som kräver stativ....vill inte. Hoppas ngn fattar vad jag försöker skriva :)
 

Bilagor

Christian Hollmann

Aktiv medlem
Har du ställt in den inbyggda blixten i "command mode" endast? Då fyrar den endast av styrsignaler till SB-600:an. Du måste ställa in den i TTL-mode (under command-menyn) och då kan du bränna av bägge blixtarna på motivet.
 

Christian Hollmann

Aktiv medlem
Hmmm, det verkar ju som om du har ställt in allt rätt. Liten koll: Har du menyvalet för den inbyggda blixten i TTL-läge i sista menyn? Om så, så skall det ju bara fungera. SB-600:an har du lagt i grupp A (eller B) och TTL också?

Prova att ställa ner blixkompensationen på SB-600:an och öka på den inbyggda blixten. Någon skillnad i bilden då?
 

niklassthlm

Aktiv medlem
hm, vet inte riktigt hur du menar!? Vilken meny?

Blixden (sb-600) inställd:

håller in zoom+ -
trycker mode för att ställa på ON
Ch3 Group A

klar
 

niklassthlm

Aktiv medlem
blir inte klok :)

Om jag försöker öka den inbygda blixten så talar ju kameran om det för den externa mao sb600 o smäller på den till mega max, samma resultat.....

Om det är någon där ute som har en D70s o en SB-600 o VET hur jag skall göra, SNÄLLA :-D berätta!!!

Det jag vill är ju att kunna använde min inbygda blixt rakt på och låta sb-600'n slå från sidan, handhållet.......går inte detta???
 

Dajo

Aktiv medlem
niklassthlm skrev:
blir inte klok :)

Om jag försöker öka den inbygda blixten så talar ju kameran om det för den externa mao sb600 o smäller på den till mega max, samma resultat.....

Om det är någon där ute som har en D70s o en SB-600 o VET hur jag skall göra, SNÄLLA :-D berätta!!!

Det jag vill är ju att kunna använde min inbygda blixt rakt på och låta sb-600'n slå från sidan, handhållet.......går inte detta???
Nej, itne med D70.

Den kan antingen styra en extern blixt ELLER bidra till exponeringen själv.

En D80 och D200 kalrar det du vill.

Med din kamera är enda chansen att köpa en SB-800 som du sätter på kameran och som får styra din SB-600.
 
ANNONS