Annons

BILLIG kompaktkamera för videoinspelning.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Har länge letat efter en kamera för video inspelning. I början så kollade jag på dslr:er som Nikon D5200, sådär i instegsklassen. Men då min ekonomiska situation nu har ändrats (till det värre...) är t o m den prisklassen för dyrt.
Då jag inte vill ge upp tanken letar jag nu efter en billig (så billig det ABSOLUT går) kompaktkamera.
Kameran ska mestadels användas för YouTube så bör helst kunna spela in i full hd (1080) och helst inte ha en mikrofon som är HELT oanvändbar. Detta är dem ända kraven.
Den behöver alltså inte vara den nyaste modellen, behöver inte ta fantastiska bilder och behöver inte heller vara av något av dem största tillverkarna.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

/Andreas
 
Kanske en vanlig videokamera,hur mycket kan du tänka dig att lägga ut?
Har upptäckt att dedikerade videokameror ofta kostar mer än vanliga kameror när det häller kvalité, eller gäller det bara när man gämför med dslr?
Har funderat på en Sony DSC-QX10, men den är ju lite speciell, och eftersom jag vill vara säker på att allt kommer att fungera kan jag såklart tänka mig en vanlig kamera. QX10 ligger runt 1 200, så absolut inte högre än så.
Är detta än alldeles för låg budget för en hyffsad kvalité?
 

oyegie

Aktiv medlem
Har upptäckt att dedikerade videokameror ofta kostar mer än vanliga kameror när det häller kvalité, eller gäller det bara när man gämför med dslr?
Har funderat på en Sony DSC-QX10, men den är ju lite speciell, och eftersom jag vill vara säker på att allt kommer att fungera kan jag såklart tänka mig en vanlig kamera. QX10 ligger runt 1 200, så absolut inte högre än så.
Är detta än alldeles för låg budget för en hyffsad kvalité?
Vad är hyffsad kvalite?
Om du bara ska sitta inne på rummet och spela in dig själv borde en billig videokamera som spelar in i full hd duga utmärkt,vill du vara mer kreativ ditt filmskapande så kanske du ska skaffa nån dslr för videoinspelning och då kostar det mer.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Vad klarar din mobiltelefon? De flesta moderna mobiler klarar väl åtminstone 1080p. Kanske inte världens bästa optik men borde räcka för youtube. Glöm bara inte att hålla telefonen på rätt håll.
 
Vad klarar din mobiltelefon? De flesta moderna mobiler klarar väl åtminstone 1080p. Kanske inte världens bästa optik men borde räcka för youtube. Glöm bara inte att hålla telefonen på rätt håll.
I dagens läge använder jag min mobil ( Nexus 5) och den klarar förvisso 1080p, och visst är det helt ok, men ljudet är fruktansvärt och autofokusen är riktigt dålig. (Den har svårt att fokusera och byter fokus under inspelningen, även vid helt stilla objekt.)
Klarheten i bilden lämnar också mycket övrigt att önska.
 

unoengborg

Aktiv medlem
I dagens läge använder jag min mobil ( Nexus 5) och den klarar förvisso 1080p, och visst är det helt ok, men ljudet är fruktansvärt och autofokusen är riktigt dålig. (Den har svårt att fokusera och byter fokus under inspelningen, även vid helt stilla objekt.)
Klarheten i bilden lämnar också mycket övrigt att önska.
Har du provat, att använda extern mikrofon? Det borde kunna hjälpa åtminstone lite. Men autofokusproblemen är värre att lösa.
 

afe

Aktiv medlem
Eftersom din mobil har NFC kan nog Sony QX10 fungera bra. Jag fjärrstyr själv ibland min Sonykamera från min Applemobil, men då den inte har NFC är det en lite omständig process att koppla hop dem.

En fördel med QX10 är att du kan sätta den på en liten gorillapod eller liknande så den sitter stadigt fastklämd medans du ser bilden i mobilen. Jag tycker det är rätt trevligt ibland :)
 
Har du provat, att använda extern mikrofon? Det borde kunna hjälpa åtminstone lite. Men autofokusproblemen är värre att lösa.
Utrustning för att koppla extern mikrofon till Android kostar en del, både ganska dyra adaptrar och mikrofonen i sig. Att bygga adaptern själv kräver lite pill och även detta skulle kräva att jag köpte lite nya kablar, etc. Därför känner jag att det vore bättre att lägga pengar på en kamera istället om det går.
Jag har ett externt ljudkort och professionellt ljudprogram till datorn, så jag skulle kunna köpa en extern mikrofon (har själv bara en studio mikrofon, men den fungerar inte på lite avstånd) och spela in ljudet separat, men med så mycket redigering och speciellt jumpcuts mina videor ofta har skulle detta innebära timmar av arbete för att synka ljudet.

Men jag har självklart funderat på det första alternativet, och det blir nästa steg om jag inte lyckas hitta en kamera.
 
Eftersom din mobil har NFC kan nog Sony QX10 fungera bra. Jag fjärrstyr själv ibland min Sonykamera från min Applemobil, men då den inte har NFC är det en lite omständig process att koppla hop dem.

En fördel med QX10 är att du kan sätta den på en liten gorillapod eller liknande så den sitter stadigt fastklämd medans du ser bilden i mobilen. Jag tycker det är rätt trevligt ibland :)
Tack så mycket för din feedback!! Skönt att höra en åsikt från en vanlig konsument som använder den!
Så du har inte haft några problem med kontakten?
Visst är det så att den har en stereo mikrofon? Hur tycker du kvalitén från den inbyggd mikrofonen är? Inbyggda mikrofoner brukar ju inte vara nåt att skryta med (inte ens på proffesionella dslr), men är den sämre än vanliga kompaktkameror?
 

afe

Aktiv medlem
Tack så mycket för din feedback!! Skönt att höra en åsikt från en vanlig konsument som använder den!
Så du har inte haft några problem med kontakten?
Visst är det så att den har en stereo mikrofon? Hur tycker du kvalitén från den inbyggd mikrofonen är? Inbyggda mikrofoner brukar ju inte vara nåt att skryta med (inte ens på proffesionella dslr), men är den sämre än vanliga kompaktkameror?
Jag använder alltså inte just QX10, utan andra Sonykameror som jag fjärrstyrt med samma app. Gissningsvis är ljudkvaliteten från QX10 heller ingen höjdare.

Man får inte vara allt för långt från kameran, men på det stora hela tycker jag det fungerar rätt bra att styra från mobilen (eller surfplattan).
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag använder alltså inte just QX10, utan andra Sonykameror som jag fjärrstyrt med samma app. Gissningsvis är ljudkvaliteten från QX10 heller ingen höjdare.

Man får inte vara allt för långt från kameran, men på det stora hela tycker jag det fungerar rätt bra att styra från mobilen (eller surfplattan).
Ska det bli bra ljud är det väl extern mic som gäller oavsett vad man har för kamera
 

hornavan

Aktiv medlem
Det kan vara lättare att råda dig om du berättar VAD du skall filma och under vilka omständigheter. Jag tänker direkt begagnat och jag tänker att det finns inga mikrofoner som ger riktigt bra ljud på långt håll. Både bild och ljud mår bra av att fotografen går närmare.
 
Det kan vara lättare att råda dig om du berättar VAD du skall filma och under vilka omständigheter. Jag tänker direkt begagnat och jag tänker att det finns inga mikrofoner som ger riktigt bra ljud på långt håll. Både bild och ljud mår bra av att fotografen går närmare.
Filmar mestadels inomhus (Har ganska bra belysning skulle jag tro, så ljuskänsligheten är inte super viktig. det viktigaste är nog att kameran inte ger för "varm" och övermättad video.), jag brukar stå ca 1,5 - 2 m framför kameran. Behöver därför ingen professionell boom mick eller nått, inte heller skydd mot vind är viktig.
Mikrofonen på min Nexus 5 ger dock ett ganska burkigt ljud med näst intill obefintligt mellanregister.

Jag är absolut helt öppen för att köpa begagnat! Det är dock svårt att hitta bland alla tusen sidor för begagnat... :S Har kollat på Blocket, ebay, tradera och en del dedikerade foto sidor...
 

Fatherof4

Aktiv medlem
Filmar mestadels inomhus (Har ganska bra belysning skulle jag tro, så ljuskänsligheten är inte super viktig. det viktigaste är nog att kameran inte ger för "varm" och övermättad video.), jag brukar stå ca 1,5 - 2 m framför kameran. Behöver därför ingen professionell boom mick eller nått, inte heller skydd mot vind är viktig.
Mikrofonen på min Nexus 5 ger dock ett ganska burkigt ljud med näst intill obefintligt mellanregister.

Jag är absolut helt öppen för att köpa begagnat! Det är dock svårt att hitta bland alla tusen sidor för begagnat... :S Har kollat på Blocket, ebay, tradera och en del dedikerade foto sidor...
Nu hittade jag inte någon för tillfället på Blocket, men en begagnad Nokia 808 är en alldeles strålande videokamera med många inställningsmöjligheter, zoom och f f a suverän på att ta upp ljud. Filmen i länken är filmad i svartvitt för att belysningen var så svag, men lyssna på ljudet. :)

https://www.youtube.com/watch?v=KsaJXTqs9pk&list=UUEbenTn0_CA0rrYHsb0aGGg

Tyvärr är 808:an helt kass som telefon, men till video är den mycket bra.
 
ANNONS