Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gaffling på D800, motsv

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej.
Jag gafflar sällan, men igår slog jag mig på det och störde mig än en gång på implementationen i D800. Man kan alltså ställa gafflingsstegen till 1/3 EV, 2/3 EV eller 1 EV.
Ledande fråga: vad är det för larv? På en kamera som på bas-iso har något i stil med 14 EV i omfång? Är det HDR man är ute efter blir det absurt många bilder för att få något väsentligt utökat omfång. Min misstanke är att det här bara är kvarlevor från när sensorerna hade pyttigt omfång, eller rentav från filmtiden (på samma sätt som Qual-knappen också är uppenbart trams, men det är en annan fråga).
I det billigare segmentet har jag för mig att Nikon tillåter upp till i alla fall 3 EV i gafflingssteg. Skillnaden skulle kunna vara att man inte vill stöta sig med gamla proffs som vant sig vid en gammal stegning på max 1 EV.

Men vad vet jag, jag är varken proffs eller van gafflare. Så bara av nyfikenhet: är det någon här som gafflar sin D800 (eller motsvarande) med mindre steg än 1 EV? Eller känner ni någon som gör det?
 

eskil23

Aktiv medlem
Fotar du RAW eller JPEG? Om du fotar RAW så kan du glömma gafflingen. Den är betydligt mer användbar om man fotar JPEG.

Jag har ingen D800 utan en D7100. Jag tar nästan alla mina bilder i JPEG med 1 EV gaffling.
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag kör raw. Gafflingen är inte för att pricka exponeringen rätt, utan för att kunna göra hdr-bilder sedan.
(Att jag är usel på hdr-teknik är en annan sak...)
 

Peter.Ivarsson

Aktiv medlem
Gaffling D800

Håller med trodde inte det var sant första gången jag testade, hade en Pentax K5 förut och den kunde +-5 steg och då gjorde gafflingen nytta! Men som sagt omfånget på 800 är bra och jag försöker mäta bättre och gör nästan aldrig hdr bilder längre.
 

microo

Aktiv medlem
Håller med trodde inte det var sant första gången jag testade, hade en Pentax K5 förut och den kunde +-5 steg och då gjorde gafflingen nytta! Men som sagt omfånget på 800 är bra och jag försöker mäta bättre och gör nästan aldrig hdr bilder längre.
Ja gafflar alltid på landskapsbilder tre exponeringar uppmätt värde -1 och -2 tar med skälvutlösaren tre exponeringar av samma avtryck.

Större steg vore önskvärt två eller tre steg.har en bild från igår där jag önskar mer tekning i himmelen en -5 hade nog rädd år situationen.
 
ANNONS