Annons

Problem vid taggning av jpg-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
Undrar om någon råkat ut för följande. När jag taggade några gamla bilder från 2005 (Nikon coolpix E950) idag så sparas bilden om av lightroom och metadata ändras till dagens datum och klockslag. Har aldrig varit med om detta i Lightroom förut när jag taggat jpg-bilder. Har senaste versionen av Lightroom CC. Ursprunglig tid går ej att läsa i filinformationen då man öppnar bilden i Photoshop men bilden ligger samtidigt kvar i katalogen för rätt datum 2005 i Lightroom och inte dagens datum.
Någon bugg? Eller har jag råkat ändra på någon inställning??
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Vid längre genomgång och felsökning verkar det vara en bugg i Lightroom (CC 2015 uppdaterad med senaste uppdateringarna) som bara drabbar just den här kameramodellen (av de jag har fotat med), dvs Nikon Coolpix E950. Rysligt obehagligt att Lightroom ändrar insamlingstid permanent och skriver över ursprunglig tid. Tur nog var det bara 10-talet bilder, men tänk om man taggat en resa med landsnamnet och taggat tusentals bilder i ett svep och alla fototider raderats!
 

reboot81

Aktiv medlem
Själv lyckas jag inte ändra tagningstillfälle/insamlingsdatum på varken JPG eller TIFF filer med senaste LR CC på Mac.
En ide är att lägga filerna på sin rätta plats först, skrivskydda/låsa filerna och sedan lägga till dem i Lightroom. Lightroom kan då inte röra filen utan endast lagra metadata om dem i katalogfilen.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Bra att skrivskydda filerna. Ska meddela Adobe. Verkar vara specifikt just denna urgamla kameramodell vars bilder drabbas, men har 800 bilder från den som jag ska tagga.
 
ANNONS