Annons

Signera eller inte det är frågan...

Produkter
(logga in för att koppla)

TheInvisibleJackal

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska ha min första utställning i mars-april 2019. Efter nyår hade jag tänkt att börja lämna in de bilder jag valt till utskrift, men så har börjat fundera på lite olika saker beträffande utskrifterna. Vad har ni för råd att ge mig ni som har haft/har utställnigar?

1. Ska jag signera bilderna eller inte? Bilderna ska skrivas ut i 30x40 och monteras med passepartout i 50x60 ramar.

Jag kommer att ha mina bilder till försäljning. Jag kan väl säga att jag inte förväntar mig att sälja, men om det skulle ske.
Då har jag kommit att fundera över upplaga. Vad jag kunnat se på lite olika håll så verkar en upplaga om 10 ex vara vanligt. Jag tänker mig att om flera är intresserade av samma bild så skulle jag kunna göra utskrifter efter antalet beställningar eller vad man kan kalla det.

2. Brukar ni ha en upplagebegränsning och märka bilderna med ex 1/10 osv till 10/10?

3. Eller ni gör ni på andra sätt?

Mvh Jörgen Holst
 

cardazio

Aktiv medlem
Har ingen egen erfarenhet av det, men som konsument hade jag gärna haft namn och ev signatur på baksidan samt ev upplageinfo.
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska ha min första utställning i mars-april 2019. Efter nyår hade jag tänkt att börja lämna in de bilder jag valt till utskrift, men så har börjat fundera på lite olika saker beträffande utskrifterna. Vad har ni för råd att ge mig ni som har haft/har utställnigar?

1. Ska jag signera bilderna eller inte? Bilderna ska skrivas ut i 30x40 och monteras med passepartout i 50x60 ramar.

Jag kommer att ha mina bilder till försäljning. Jag kan väl säga att jag inte förväntar mig att sälja, men om det skulle ske.
Då har jag kommit att fundera över upplaga. Vad jag kunnat se på lite olika håll så verkar en upplaga om 10 ex vara vanligt. Jag tänker mig att om flera är intresserade av samma bild så skulle jag kunna göra utskrifter efter antalet beställningar eller vad man kan kalla det.

2. Brukar ni ha en upplagebegränsning och märka bilderna med ex 1/10 osv till 10/10?

3. Eller ni gör ni på andra sätt?

Mvh Jörgen Holst
Jag har eget galleri och ställer ut mycket. Jag göra max 10 av varje och jag signerar alla på baksidan. Det går nog lite mode i var signaturen ska skrivas. För en del år sedan skulle de vara stora och på framsidan. Om du signerar på baksidan kan du alltid skriva en ny på framsidan - om kunden så önskar. Jag brukar signera med tusch på canvas, aluminium och plexi. Ev så använder en del blyerts för bilder på fotopapper. Kolla annars med någon av de stora auktionshusen hur dom ser på signering av foton. Lycka till med utställningen
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Signera bara inte på ramen om den går att frilägga.
Förr signerade jag alltid på framsidan, men har numera gått över till baksidan.

/Stefan
 
ANNONS