Annons

JO kritiserar nytt polisingripande

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Det finns inga uppgifter om att det förekom droghandel på OK-macken den här kvällen. Gustav den III mördades på Operan - skall alla som vistas på Operan därför räkna med att kroppsvisiteras efter vapen eftersom det är en känd mordplats?

Har du aldrig stått parkerad med din bil på en bensinmack på kvällen någon gång i ditt liv? Har du koll på vilka mackar som någon gång har varit föremål för polisinsatser? Undviker du dom?

Jag förstår att det kan vara frustrerande att vara polis. Det lär dock hjälpa föga att ta ut sin frustration genom att bryta mot de regler man har att förhålla sig till - dessutom helt oprovocerat.

Att polisen skulle få fria händer att agera som de vill bara för att det förekommer brottslighet i vårt land är för mig en helt absurd tanke.
Det stod här i tråden att det brukade förekomma.

Jag uppmuntrar poliser att kolla folk som dräller på en sån mack vid konstiga tider. Fråga om legg och om de vägrar kan man ju göra en minnesanteckning...om bilen dyker upp regelbundet kan det vara skäl för ytterligare koll.

Heja polisen (minus beslagtagandet av telefonen)!

Nej jag har aldrig drällt på en bensinmack där det brukar förekomma droghandel, mitt i natten. Och skulle det ske och polisen frågar om legg visar jag det. Doh!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det stod här i tråden att det brukade förekomma.

Jag uppmuntrar poliser att kolla folk som dräller på en sån mack vid konstiga tider. Fråga om legg och om de vägrar kan man ju göra en minnesanteckning...om bilen dyker upp regelbundet kan det vara skäl för ytterligare koll.
Det här verkar tydligen förbaskat svårt att begripa:

a) Den bemannade bensinmacken är öppen dygnet runt. Att det förekommer såväl fordon som personer på platsen får betecknas som normalt
b) Det var kl 23, vilket förvisso är sent, men knappast mitt i natten
c) Macken ligger längs en huvudväg genom Bromma och är inte någon konstig avkrok

Heja polisen (minus beslagtagandet av telefonen)!

Nej jag har aldrig drällt på en bensinmack där det brukar förekomma droghandel, mitt i natten. Och skulle det ske och polisen frågar om legg visar jag det. Doh!
Det betvivlar jag att du med någon säkerhet kan påstå, såvida du inte helt undvikit bensinmackar.
 

PMD

Aktiv medlem
Förslag på hur provokationen skulle ha gått till? Bägge är, som du sett i videon, mycket trevliga i början.
Varken den juridikstuderande eller polisen beter sig speciellt otrevligt senare heller. De är bara oense om vad polisen får göra enligt lagen. Diskussionen är lugn tills polisen tar studentens mobiltelefon och avbryter videofilmandet.
 

martinator

Aktiv medlem
Att en polis beter sig korrekt jämnar ut det när en annan har gjort fel? Eller vad menar du?
Du ville med EN historia pekar på att poliser ständig gör fel för att de tycker om att jävlas med folk... Det kallas anekdotisk bevisföring. Jag pekade med EN historia på att polisen "ofta" gör rätt, utan att jävlas med folk.
 

iSolen.se

Guest
Det här verkar tydligen förbaskat svårt att begripa:

a) Den bemannade bensinmacken är öppen dygnet runt. Att det förekommer såväl fordon som personer på platsen får betecknas som normalt
b) Det var kl 23, vilket förvisso är sent, men knappast mitt i natten
c) Macken ligger längs en huvudväg genom Bromma och är inte någon konstig avkrok



Det betvivlar jag att du med någon säkerhet kan påstå, såvida du inte helt undvikit bensinmackar.
Polisen frågar knappast den vanliga tankaren om legitimation. Mackens lokalisering har inte med saken att göra. Nattlig droghandel har det.

Jag kan med säkerhet säga att jag inte hängt vid någon mack känd för droghandel mitt i natten helt enkelt för att jag inte hänger på mackar oavsett tid och skum verksamhet runtom, jag tankar och åker vidare.
 

iSolen.se

Guest
Nu har jag också sett videon och kan konstatera att den unge mannen inte är särskilt provocerande. Han talar lugnt och uppträder lugnt, samt tillmötesgår polismannens begäran om att kliva ut bilen.

Den enda miss han gör är att använda termen "särskilt misstänkt" istället för "skäligen misstänkt" vilket förstås polisen hugger på, men det spelar ingen roll för hans resonemang.
Varför i hela världen dyker uttrycket "skäligen misstänkt" upp i en vanlig sansad diskussion med polis upp???
 

erdeljan

Aktiv medlem
Tidigare besök, poliser känner igen bilar. Rykten. Poliser pratar med folk. Tips.

Poliser brukar inte fråga om legg för skojs skull. De borde göra detta oftare.
Ja, exakt - det är just därför denna situation ägde rum. Personer satt i en vit bil av märke VolksWagen som uniformerna klart och tydligt inte kan urskilja ifrån. Skulle min bil vara där så skulle jag också ha blivit kontrollerad. Detta beteende förekommer ofta. Den ena patrullen skriver med tuschpenna på instrumentbrädan någonting och efterföljande kollar upp sådana fordon - mycket dåligt sätt att jobba på.

Jag kommer inte att skriva mer i tråden, måste bara skriva av mig och säga att jag blev besviken på ytlighet hos vissa individer som jag tyckte hade normala värderingar innan.
 

afe

Aktiv medlem
Poliser brukar inte fråga om legg för skojs skull. De borde göra detta oftare.
Jag är för det mesta på polisens sida då jag tidigare varit anställd av den myndigheten och har många bekanta som jobbar där, men varför skulle de oftare be om ID? I Sverige har vi inte någon som helst skyldighet att ha ID-handlingar på oss, och ett krav på en sådan skyldighet ger åtminstone mig syrliga vibbar.

Polisen har inte något lagstöd för att begära legitimering från någon som inte misstänks för brott.
 

PMD

Aktiv medlem
Du ville med EN historia pekar på att poliser ständig gör fel för att de tycker om att jävlas med folk...
Ville jag? Var då?

Det kallas anekdotisk bevisföring. Jag pekade med EN historia på att polisen "ofta" gör rätt, utan att jävlas med folk.
Poliser gör inte bara ofta rätt. Min erfarenhet är att de oftast gör rätt. Trots detta tycker jag inte att vi ska acceptera att en del poliser gör fel ibland.
 

PMD

Aktiv medlem
Polisen frågar knappast den vanliga tankaren om legitimation.
(. Nä, de håller sig till att fråga studenter som befinner sig på bensinmackar om legitimation. .)

Jag tycker att det är ganska uppenbart varför polisen begärde att just den här studenten skulle legitimera sig. Det framgår av filmen.
 
ANNONS