Annons

Nätverkslagring för långsiktigt lösning med återkomst utifrån

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Håller på och kolla på lösningar för lagring av all data bilder och filmer, genererar 5tb per år eller något sådan. Har kommit fram till att det bästa är någon NAS-lösning som jag kan ha hemma eller på framtida kontor. Just nu har jag bara en plats att ha den på men behöver backup.

Jag skulle vilja ett system som har 10gbit lan eller all fall har möjlighet att bygga ut till det. Då filmer kräver det.

Har byggt egna lösningar men har inte tid eller ork att hålla på utan vill ha ett färdigt system som fungerar.

I dagsläget har jag ungefär 15tb som behöver lagras men kommer öka hela tiden.

Behöver även kunna komma åt det utanför mitt hem när jag jobbar utanför hemmet. Bästa är om det går att montera det som en enhet ifrån ett café i Japan.


Några rekommendationer?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
För att komma åt utifrån är det bäst om du har fast IP-adress, eller åtminstone DynDNS. Prata med din internetleverantör.
 

SSD

Aktiv medlem
Är långt ifrån en expert på området men jag har investerat i en NAS lösning så jag kan ju dela med mig av mina erfarenheter. :)

Jag fastnade tidigt för Synology, det efter att surfat runt på nätet och hittat mycket possitivt kring deras "desktop" gränssnitt mm. Hittade också väldigt tydliga instruktuoner på Youtube gjorda av några som kallar sig "Mydoodads", rekomenderas, underlättade en del för en amatör som mig!

Jag köpte en Synology DS918+ som är min "hemma NAS". Den har 4 fack för hårddiskar men kan expanderas med en kompletterande "låda" med ytterligare 4 fack. Men Synology har ju även större pjäser som rymmer fler diskar ochde lite större i Plusserien har stöd för 10GB, tex DS1618+, DS1819+ och DS2419+

Jag köpte också en Synology DS718+ som jag har som backup på annan adress. Med gratisprogramvara från Synology sköter sig backup helt automatiskt. Programen HyperBackUp och HyperVault sköter detta och är lätta att konfigurera efter önskemål. Åtkomsten för DS718+ sker via Synology Quickconnect.
Har du en internetuppkoppling och en webläsare så når du din NAS helt enkelt, jag når givetvis också min 918+ hur enkelt som helst. Beghöver ingen fast IP adress för det.

Så jag skulle säga att du hittar allt du söker hos Synology. Dera support var också hjälpsam när jag hade frågor inför mitt köp. Svarade snabbt och precist på frågor jag hade. Deras gränssnitt är också enkelt och begripligt för en som inte är IT tekniker och tillsammans med lite guider på youtube har jag lyckats konfigurerara ett väl fungerande system utan massa strul och huvudbry. Skitnöjd helt enkelt.
 

Third eye

Aktiv medlem
Följer tråden för djupare info.

Jag kommer åt min utifrån på dynamiskt ip via DS Files. Men inte lika smidigt som monterad enhet.

Även lr-kataloger och Pp-projekt kör jag över nätverket med tips om hard link här på forumet...fast det blev lite meckigt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Dynamisk IP fungerar så länge som modemet (eller motsvarande) hemma hos dig har samma IP. Oftast har den det år ut och år in. Men man kan ge dig sjutton på att den byter IP-adress någon gång när man är på annan ort och inte kan kolla vad det blev.

Synologys (och andras) proprietära lösningar fungerar såklart så länge dom deras tjänst är igång.

Men det är ju inte svårt att öppna en port i sin egen brandvägg, mappa den mot NAS:en och sedan ansluta utifrån via internet.

Att mappa en folder mot detta är väl trivialt?
\\[ip-adress:port]\[share\]
Tänker jag.
 

iSolen.se

Guest
Dynamisk IP fungerar så länge som modemet (eller motsvarande) hemma hos dig har samma IP. Oftast har den det år ut och år in. Men man kan ge dig sjutton på att den byter IP-adress någon gång när man är på annan ort och inte kan kolla vad det blev.

Synologys (och andras) proprietära lösningar fungerar såklart så länge dom deras tjänst är igång.

Men det är ju inte svårt att öppna en port i sin egen brandvägg, mappa den mot NAS:en och sedan ansluta utifrån via internet.

Att mappa en folder mot detta är väl trivialt?
\\[ip-adress:port]\[share\]
Tänker jag.
Dynamisk IP är inget problem om man använder DynDNS, dvs en domän som routern eller någon dator på nätverket automatiskt uppdaterar.

Jag kör själv en rad molntjänster men Synologys är den enda som klarar de terabyte jag behöver och är på köpet gratis om man redan har en NAS.
 

iSolen.se

Guest
Är långt ifrån en expert på området men jag har investerat i en NAS lösning så jag kan ju dela med mig av mina erfarenheter. :)

Jag fastnade tidigt för Synology, det efter att surfat runt på nätet och hittat mycket possitivt kring deras "desktop" gränssnitt mm. Hittade också väldigt tydliga instruktuoner på Youtube gjorda av några som kallar sig "Mydoodads", rekomenderas, underlättade en del för en amatör som mig!

Jag köpte en Synology DS918+ som är min "hemma NAS". Den har 4 fack för hårddiskar men kan expanderas med en kompletterande "låda" med ytterligare 4 fack. Men Synology har ju även större pjäser som rymmer fler diskar ochde lite större i Plusserien har stöd för 10GB, tex DS1618+, DS1819+ och DS2419+

Jag köpte också en Synology DS718+ som jag har som backup på annan adress. Med gratisprogramvara från Synology sköter sig backup helt automatiskt. Programen HyperBackUp och HyperVault sköter detta och är lätta att konfigurera efter önskemål. Åtkomsten för DS718+ sker via Synology Quickconnect.
Har du en internetuppkoppling och en webläsare så når du din NAS helt enkelt, jag når givetvis också min 918+ hur enkelt som helst. Beghöver ingen fast IP adress för det.

Så jag skulle säga att du hittar allt du söker hos Synology. Dera support var också hjälpsam när jag hade frågor inför mitt köp. Svarade snabbt och precist på frågor jag hade. Deras gränssnitt är också enkelt och begripligt för en som inte är IT tekniker och tillsammans med lite guider på youtube har jag lyckats konfigurerara ett väl fungerande system utan massa strul och huvudbry. Skitnöjd helt enkelt.
Jag köpte en DS1817+ med åtta platser vilket i stunden kändes aningen onödigt men så tog jag alla 3 och 4 TB diskar och fyllde den så det finns noll platser lediga.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Du bör verkligen inte dela ut en filyta mot publikt internet!

Använd istället en nas eller router som erbjuder en bättre VPN som OpenVPN in till ditt hemmanät. Väl där kan du ansluta till dina utdelade volymer och bilder.
Samma nas eller router har säkerligen också stöd för dyndns så det är bara att registrera dig på en tjänst och välja en trevligt namn till din dynamiska domän.
 
ANNONS