Annons

Canon 5d mark IV el. 5DS R ev EOS R?

Produkter
(logga in för att koppla)

mac60

Aktiv medlem
Hej alla
Har en 5D Mark III nu med 70-200 2,8L ver II samt Tamron 24-70 2,8 g2 och canon 100 mm 2,8L samt några andra objektiv men det är dessa jag använder mest.
Har börjat ( sedan ett bra tag) fått lust att skaffa en ny kamera eftersom denna börjar bli sliten :) men har inte ( haft ) någon brådska
Är helt nöjd med den men...............
Mina tankar har ju gått mest till 5d markIV eller 5DS R
Lite grann nu även till EOS R
Fotar det mesta som jag ser och tycker är intressant och har i stort sett alltid kameran med mig .
Tänkte höra vilken ni tycker är den bättre kameran av dessa
Vet att detta kan vara en svår fråga eftersom det beror ju på vad man fotar, hur man fotar och när man fotar bland annat :)

Skulle vilja höra vad ni tycker och gärna en förklaring till varför just den kameran
Finns ju inga rätt eller fel svar på detta utan har ni provat dessa eller hört från vänner som provat och jämfört dessa så berätta gärna
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Både 5D Mark IV och 5Ds R har några år på nacken. Varför inte vänta lite till och se vad Canon kan åstadkomma framöver? Dagens spegelfria fullformatare (R och RP) använder befintliga sensorer från 5D Mark IV respektive 6D Mark II. Nästa steg i teknikutvecklingen är när Canon får fram nya sensorer.
 

mac60

Aktiv medlem
Ett klokt råd från Magnus som jag inte lyckats efterleva. Har du följt tråden
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=172915 här i forumet? Många med mig har skrivit en del kring eos R. Flera av oss kommer från 5dsR.
Tack till er båda som svarat snabbt
Jo jag har följt den tråden och bortsett från dom som inte svarar efter TS fråga så har den varit ganska informativ och den har lite skuld till att jag funderat på EOS R
Som jag skrev så är det inget överhängande att jag måste ha en ny kamera nu utan jag kan vänta men har redan väntat 1-2 år och försöker komma till skott men lyckas inte
Man kan ju vänta länge och ändå inte bestämma sig så jag tänkte mest fråga vad folk tycker just nu
Har ingen önskan heller att ha det senaste utan väntar gärna lite så att priset går ner lite
Men man måste ju bestämma sig någon gång så det är därför jag ställer frågan så har man något att fundera på beroende vilka svar man får samt att det kanske kommer någon rea som man vill handla på och då hinner man ju inte att börja fundera och fråga :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ett klokt råd från Magnus som jag inte lyckats efterleva. Har du följt tråden
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=172915 här i forumet? Många med mig har skrivit en del kring eos R. Flera av oss kommer från 5dsR.
Man bör kanske ändå notera att även om 5D MkIV inte är ny så är den modernare än 5DsR. Nu kör jag med den den där konkurrenten med gul accent, men skulle jag köpa en småbilds-Canon så hade det nog fått bli 5D MkIV eller EOS R.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Tack till er båda som svarat snabbt
Jo jag har följt den tråden och bortsett från dom som inte svarar efter TS fråga så har den varit ganska informativ och den har lite skuld till att jag funderat på EOS R
Som jag skrev så är det inget överhängande att jag måste ha en ny kamera nu utan jag kan vänta men har redan väntat 1-2 år och försöker komma till skott men lyckas inte
Man kan ju vänta länge och ändå inte bestämma sig så jag tänkte mest fråga vad folk tycker just nu
Har ingen önskan heller att ha det senaste utan väntar gärna lite så att priset går ner lite
Men man måste ju bestämma sig någon gång så det är därför jag ställer frågan så har man något att fundera på beroende vilka svar man får samt att det kanske kommer någon rea som man vill handla på och då hinner man ju inte att börja fundera och fråga :)
Ber om ursäkt om min tråd hjälpt till att väcka habegär😉. Just att vänta har jag hållt på med sedan ett år före 6dmkii släpptes. Jag orkade inte vänta längre på att få använda ett spegellöst hus helt enkelt. Som du då säkert läst är jag glad för bytet från 5dsR till R. Det kommer nog en vassare R inom ett år men vilken typ? Vilket pris osv. Är det ett hus med högupplöst sensor är väl gissningen runt 45-50k.
5d mkiv är ju som ztenlund påpekar egentligen den du ska fundera kring som alternativ till R. Skulle jag göra många betaljobb hade det kanske blivit en 5dmkiv. Speciellt sportuppdrag. Annars kan du nog fixa det mesta med R. Är det en hobby att fotografera så tror jag du totalt får fler bättre bilder med R än de andra alternativen.
 

Siljefjord

Aktiv medlem
Jag bytte från 5d mark iv till eos r och är nöjd. Framförallt för fokusen som jag vet sitter 100%. Kameror med spegel så är det alltid en osäkerhet med bak eller framfokus, särskilt med korta skärpedjup.

Önskemål till kommande Canonkameror är något högre hastighet och mindre blackout mellan bilderna. Det kommer förhoppningsvis nästa år och då blir min eos r till salu.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej alla
Har en 5D Mark III nu med 70-200 2,8L ver II samt Tamron 24-70 2,8 g2 och canon 100 mm 2,8L samt några andra objektiv men det är dessa jag använder mest.
Har börjat ( sedan ett bra tag) fått lust att skaffa en ny kamera eftersom denna börjar bli sliten :) men har inte ( haft ) någon brådska
Är helt nöjd med den men...............
Mina tankar har ju gått mest till 5d markIV eller 5DS R
Lite grann nu även till EOS R
Fotar det mesta som jag ser och tycker är intressant och har i stort sett alltid kameran med mig .
Tänkte höra vilken ni tycker är den bättre kameran av dessa
Vet att detta kan vara en svår fråga eftersom det beror ju på vad man fotar, hur man fotar och när man fotar bland annat :)

Skulle vilja höra vad ni tycker och gärna en förklaring till varför just den kameran
Finns ju inga rätt eller fel svar på detta utan har ni provat dessa eller hört från vänner som provat och jämfört dessa så berätta gärna
Har haft 5D kameror sedan den första kom för snart 15 år sedan. Har haft i princip varje modell sedan dess.
Hade 5D MKIII och 5Ds R samtidigt. Tyckte 5D MKIII var mycket bättre än 5D MKII och mer allround. 5DS R var underbar för landskap i bra ljus. Fast AF på den var slö när det blev lite svagare ljus.

Numera har jag en 5D MKIV som jag är mycket nöjd med. Nu är Canon tillbaka till raw-filer som är harmoniska och inte har en massa störningar. Dessutom är DR synligt bättre. Tror nu det är 13,5 steg.
AF är också ordentligt förbättrad i svagt ljus.
Så min röst går till 5D MKIV.
 

Kisco

Aktiv medlem
Jag har en 7D Mark II som köptes 2015. Bilderna från kameran var helt ok men jag tyckte ändå att kvaliteten på bilderna var bättre när jag tittade på bilder som var tagna med 5D Mark IV och Nikon´s motsvarande fullformat. Därför har jag sneglat på en 5D Mark IV men priset har varit väl högt fram till i maj i år. Då började Cyberphoto och Rajal att rea ut 5D Mark IV. Då tyckte jag att jag sneglat länge nog och slog till efter att ha jämfört med 5DS R. Det är inget jag ångrar. 5D Mark IV tar jättefina och skarpa bilder med Tamron 70-200 G2.

Mitt råd är att om du sneglat länge på att byta upp dig, byt till en Mark IV.
 

mac60

Aktiv medlem
Alltid svårt att veta vilket som passar bäst för en själv och det är ju ingen annan som kan svara ordentlig på det men det hjälper att få andras uppfattning om saker och ting.
Just nu så lutar det mest åt en mark iv, lite för wifi och gps bland annat
Synd att den inte har rörlig skärm ( kommer kanske på annan modell innan jag bestämt mig)

Vad det gäller eos r så är den väldigt intressant men samtidigt så är det första modellen och jag kan ha lite mistroende mot detta.

Fotar som hobby men vill gärna komma vidare med fotande som ett extra jobb när det gäller att sälja och få in en liten sidoinkomst.
Stort tack till er som lagt ner tid på att svara och tack i förväg till er som kommer att svara
Allas åsikter är guld värda
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Förstår inte riktigt varför man ska välja 5d istället för r?
Ett av skälen är att det är en kamera som förfinats under 5 olika versioner om vi räknar med 5Ds R.

Det gör att den är en väldigt bra allroundkamera som fungerar bra till det mesta man kan tänkas fota.

Det kan man inte riktigt säga om Canon R. Tycker inte att Canikons första generation av FF spegellösa imponerar.
När det gäller Canon kommer de dessutom med IBIS och ny sensorteknologi. Därför skulle jag avvakta lite med att köpa en Canon spegellös.

Har jag fotat snart 15 år med 5D kameror kan jag gott fortsätta ett tag till.
 

Siljefjord

Aktiv medlem
Med r får du utöver 5d vinklingsbar skärm, ljudlöst foto, säkrare fokus, tillgång till nya objektiven.

Med 5d får du dubbla kortplatser
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Med r får du utöver 5d vinklingsbar skärm, ljudlöst foto, säkrare fokus, tillgång till nya objektiven.

Med 5d får du dubbla kortplatser
Vad gäller fokus är jag inte alls säker på det blir mer exakt. En väl inställd 5D MKIV träffar många gånger fokus bättre i svagt ljus.

Jag har 2 Fuji kameror så ljudlöst foto vinklingsbara skär mm har jag redan och en drös ganska nya objektiv.


Visst en spegellös kamera bra och en EVF blir vanebildande eftersom man ser hur bilden kommer bli innan man tar den. Det är definitivt framtidens teknologi.
Fast de är inte på alla områden bättre än en dSLR.

Mina Fujis klarar nog 95% av alla bilder jag försöker ta. Fast ibland är min 5D MKIV bättre och räddar bilden.
De spegellösa kamerorna behöver utvecklas ytterligare innan man kan säga de är bättre på alllt..
 

Siljefjord

Aktiv medlem
Jag säger inte att allt är bättre med r. Fokus i svagt ljus upplever jag r bättre och raw-filerna tycker jag kräver mindre efterarbete. Blackout saknas ju i 5d så på den punkten är 5d bättre och dubbla kortplatser. Ts får värdera vad som är viktigast. Jag försöker bara förmedla mina upplevda skillnader dom emellan
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag vill förtydliga att valen är dina och jag vinner inget personligt på att du har en R bara för att jag har det. Eftersom jag så nyligen reflekterat fram och tillbaka i ämnet och tillslut kom fram till min lösning så känns det naturligt att redogöra för detta då du söker input.

Mattias nämner de nya RF-linserna som är framtiden om du tänker stanna kvar som Canonfotograf. 5d mkiv har några fördelar som kanske gör att det blir ditt val men samtidigt låser du dig till EF-linser. Jag har 5 EF och inget RF men från och med nu kommer jag successivt att styra över till RF i alla lägen jag kan. Det kommer säkert finnas en marknad för EF men spetsen kommer inte ligga där. På en krympande marknad finns mest nördar kvar. Dessa nördar (jag inräknad) köper det bästa som går att få för det plånboken klarar vilket på sikt kommer påverka värdet negativt i EF-fyllda kameraväskor.
Personligen vill jag kunna skynda långsamt och inte hamna i läget att allt gammalt ska säljas till underpris och allt nytt ska köpas på en gång till fullpris.

Bästa rådet är nog ändå trots allt det Magnus gav. Det och att sälja av linser du använder lite. Då går du köpstark in i spegellösa eran när nästa hus kommer. Mitt sug var för stort gällande spegellöst annars var det egentligen min plan från början.

Nu ska jag försöka vara tyst, kan inte lova något dock;)
 

mac60

Aktiv medlem
Stort tack till er som svarat
Just nu lutar det mest åt eos r framför allt eftersom den verkar ha bättre fokus och att skärmen går att vinkla men eftersom det är första varianten av Canons spegellösa så.......
Största nackdelen med R tycker jag är adaptern
Är lite skeptisk till denna på grund av tillför både vikt och storlek till kameran samt skulle vara rädd att den går sönder, har inte pengar att köpa upp en ny sats objektiv utan vill ha dom jag har samt att jag tänkte behålla min markIII
Även om jag tycker att det är en bra grej med adaptrarna som att kunna sätta filter i dom

5D mark IV har gps fast skillnaden i pris gör ju att man kan köpa en lös till R
Kamerorna i sig verkar som om dom är ganska likvärdiga
Fotar aldrig i serier ( nästan) så hastigheten och antal spelar inte så stor roll även om det kan vara bra att ha
Använder alltid bara ena kortet i kameran trots att det alltid sitter 2 i om det första skulle bli fullt vilket inte hänt ännu


Men jag tycker att jag fått en hel del bra synpunkter på dessa så just nu är det bara att fundera vidare och se om något kommer på rea :)
 

PeterWem

Aktiv medlem
Stort tack till er som svarat
Just nu lutar det mest åt eos r framför allt eftersom den verkar ha bättre fokus och att skärmen går att vinkla men eftersom det är första varianten av Canons spegellösa så.......
Största nackdelen med R tycker jag är adaptern
Är lite skeptisk till denna på grund av tillför både vikt och storlek till kameran samt skulle vara rädd att den går sönder, har inte pengar att köpa upp en ny sats objektiv utan vill ha dom jag har samt att jag tänkte behålla min markIII
Även om jag tycker att det är en bra grej med adaptrarna som att kunna sätta filter i dom

5D mark IV har gps fast skillnaden i pris gör ju att man kan köpa en lös till R
Kamerorna i sig verkar som om dom är ganska likvärdiga
Fotar aldrig i serier ( nästan) så hastigheten och antal spelar inte så stor roll även om det kan vara bra att ha
Använder alltid bara ena kortet i kameran trots att det alltid sitter 2 i om det första skulle bli fullt vilket inte hänt ännu


Men jag tycker att jag fått en hel del bra synpunkter på dessa så just nu är det bara att fundera vidare och se om något kommer på rea :)
EOS R har väl GPS över telefon precis som M5?
 
ANNONS