Annons

LA-EA4 tillsammans med Sigma 2,8/105 och Tamron 5-6,3/ 150-600 G2

Produkter
(logga in för att koppla)

srojoh

Aktiv medlem
Jag har Sony A7RII med Sonys 24-105 mm optik.
Men sedan tidigare har jag också Sony A77II med en mängd objektiv.
Hur väl funkar Sigma 2,8/105 och Tamron 5-6,3/ 150-600 G2 t.ex på A7RII?
Fotoutrustningen blir onödigt dyr och tung om jag skall ha nya objektiv även till A7
 

Chasid

Aktiv medlem
Jag har det äldre Tamron 5-6,3/150-600 G med A-fattning och Sony LA-E3. När jag använder objektivet med adaptern på A7rII är det ganska långsamt, men på min A6500 sätter det fokus lika snabbt och exakt som med min A850. Jag har själv inte testat kombinationen men enligt uppgift fungerar Sony A9, A7rIII och A7III riktigt bra tillsammans med A-optik med inbygd fokusmotor och LA-E3.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har Sony A7RII med Sonys 24-105 mm optik.
Men sedan tidigare har jag också Sony A77II med en mängd objektiv.
Hur väl funkar Sigma 2,8/105 och Tamron 5-6,3/ 150-600 G2 t.ex på A7RII?
Fotoutrustningen blir onödigt dyr och tung om jag skall ha nya objektiv även till A7
Det funkar på samma sätt som med en gammal A77 II tyvärr samma risk för fokusproblem som en DSLR eller SLT.

Endast med LA-EA3 och senaste FW så får man stöd för hybrid-AF och fokuspunkterna på huvudsensorn annars används den dedikerade AF-sensorns fokuspunkter i adaptern istället. Man får heller ingen rörlig Eye-fokus plus en del annat som inte funkar heller. Så undvik LA-EA2 och LA-EA 4. Nu är det främst 3:an som gäller. Förutsatt att objektiven ej är drivna med mekanisk skruvdrift.
 
ANNONS