Annons

Surrande om Sony E 50mm 1.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Hambergaren

Aktiv medlem
Jag köpte idag ett sony 50mm F1.8 objektiv. Det verkar fungera bra och ger fina bilder. Dock har jag uppmärksammat att det surrar som en tyst fläkt/motor som går hela tiden.

När autofokusen fokuserar brukar det låta lite normalt sett men i detta fallet låter det svagt liknande en tyst fläkt hela tiden. Ni som har samma objektiv låter det så för er också?

Sony 16-50mm 3.5-5.6 kitlins låter ingenting förutom när den fokuserar. Lika så mitt Sigma 19mm 2.8 objektiv är helt tyst utom vid fokusering.

Blev vara fundersam om det var normalt :)
 

zosma

Aktiv medlem
Så är det på vissa objektiv till min Nikon, men Sony har väl stabilisering i huset. det är klart den kanske låter också, fast då borde den göra med alla objektiv.
 

PMD

Aktiv medlem
Sony E 50mm F1.8 OSS har bildstabilisering (OSS betyder Optical Steady Shot). Alla Sony-kameror med E-fattning har inte bildstabilisering i kamerahuset.
 

Hambergaren

Aktiv medlem
Tack för svar :)

Lyssnade igen på min 16-50 sony kitlins och den lät faktiskt också fast tystare än den andra. Då är det säkert som det ska då :)

Tråkiga är dock att när man filmer så kommer ljudet med i filmen.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
En extern mikrofon gör underverk för en liten enkel kamera med inbyggd mikrofon.
Audio Technica, Rode, Deity etc gör fina alternativ.

Audio-Technica AT8024, AA-batteri, växlingsbar mellan stereo och mono.
Deity D3, AAA-batteri för mono med Rycote upphängning och en smart 3,5mm anslutning.
Rode Video Mic/Video Micro Mic har också en enklare Rycote-upphängning och är extremt populära. Men jag skulle avstå de modeller med 9V batteri. Krångligare att hålla på med, hitta, köpa etc.

Dessa har alla väldigt bra ljud, bra dynamic och lågt egenbrus.

Om du filmar med kameran monterad på stativ kan du säkert stänga av OSS också så riskerar du inte någon motorljud från OSS'en.

Tack för svar :)

Lyssnade igen på min 16-50 sony kitlins och den lät faktiskt också fast tystare än den andra. Då är det säkert som det ska då :)

Tråkiga är dock att när man filmer så kommer ljudet med i filmen.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Kan man inte stänga av bildstabiliseringen i objektivet då?
Surrande ljud har nog många objektiv fast i olika utsträckning. Ingår i många recensioner som bl.a. har V-loggare i åtanke.
Men som nämnts så de kinkina kör med extern Mic, precis som många ratar interna blixten och kör med externa saker.

/Stefan
 

Hambergaren

Aktiv medlem
Jaa som tur så är det främst för att fota som jag köpte objektivet. Jag hittade lite andra forum där folk beskrivit samma med att det låter från objektivet.

Men det är nog bäst som ni säger att använda extern mic. Min A5100 har ingen ingång för extern mic men då får man köra med extern helt och sedan synka ihop ljud och film. :)
 

Zajko

Aktiv medlem
Läser man på t.ex SP så står det i beskrivningen för ditt objektiv att det är tyst just för att inte skapa ljud vid filmning.

Jag hade nog åkt in med det och bett att få testa ett annat objektiv ( samma sort såklart) för att se om det låter lika mycket.
 

Hambergaren

Aktiv medlem
Ja det är samma ljud även om man filmar eller tar foton. Det försvinner bara om man bläddrar bland foton då kameran sätter objektivet i viloläge. Är ungefär som en fläkt i en dator fast mycket mycket lägre.

Har testat stänga av bildstabiliseringen och ljudet kommer inte i samband med själva fokuseringen utan är oavbrutet. Men då det var lika på kit lensen fast ännu lägre ljud så är det säkert som det ska vara.

Hittade en länk där de filmat med den:
https://youtu.be/ujAz20F4IwI

Det är själva bakgrundbruset som låter fast inte så högt som på filmen. :)
 
ANNONS