Annons

Gryniga bilder, fel på utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Det har jag läst nånstans att man kan göra men vad för presets ska man köra? Alla bilder kräver ju olika redigering. Men kanske någon auto? Och sen redigera utöver det om det behövs?
Allt beror nog på ambitionsnivån. Jag är ju bara en glad amatör så här är mina tips:

Det får att förändra hur Lightroom gör sin grundläggande konvertering av RAW-filen. Så om du har något som du ALLTID vill göra på ALLA dina bilder så tycker jag det bästa är att förändra default inställningen. Det gör man genom att ta en oredigerad bild, göra de förändringar man vill ha och sedan välja Develop-Set Default Settings.

För egen del har jag valt att ändra profile från Adobe Standard till Camera Standard vilket jag tycker ger en bättre utgångspunkt. Jag har också valt att kryssa i båda rutorna i lens correction.

Fördelen med att göra dessa ändringar "default" är att de är kameraspecifika så för min kompaktkamera har jag t ex valt att läga en Medium Contrast kurva i stället för en linjär då det funkar bättre tycker jag.

Det går förstås att använda presets istället men då måste man komma ihåg att lägga på rätt preset vid rätt import och bilden blir då markerad som redigerad fast man egentligen inte gjort något vilket jag personligen inte vill.

För mig är det så att bilderna med defaultinställningarna är rätt OK. Jag gillar att justera individuellt på bilderna men sitter inte timmar och pillar utan lägger väl kanske 20-30 sekunder per bild och upp till 5 minuter om det är någon speciell bild. Jag brukar kolla vitbalansen, ofta kan man ju sätta den till samma för en serie bilder så det går ganska fort. För vissa bilder kollar jag om Auto Tone ger ett bra resultat. Det har blivit mycket bättre i LR i senare versioner och ofta är det användbart men personligen tycker jag ofta att det är lite väl kraftiga redigeringar och justerar i så fall manuellt på varje bild.

Brusreduceringen rör jag väldigt sällan, det är i princip bara "julgransbilder" som jag brusreducerar. På "vanliga" bilder i dagsljus tycker jag inte det behövs. Jag har en preset för att lägga på 20 i Luminance som jag ibland använder på biilder tagna på ISO 1600 och 3200 vilket brukar räcka för mig.

För skärpning har jag gjort några presets men oftast gör jag det manuellt per bild, men lika ofta hoppar jag över det helt och accepterar default.

Alla har vi olika metoder. När det gäller Lightroom finns det ju enormt mycket material på nätet att ta del av så det är bara att googla.
 

martinator

Aktiv medlem
Nu vet inte jag ifall trådskaparen är nybörjare. Men en ganska vanlig reaktion bland nybörjare är att börja tvivla på sin utrustning när bilderna granskas i datorn. Med fel referensramar görs fel bedömning.

Ingen i tråden har hittills sett trådskaparens gryn. Så vi kan vänta med de tekniska analyserna till en delförstoring visas upp.
Hur kan bildskärmen vara "fel referens"...? Det är ju där som du för första gången ser bilden och får en uppfattning om just den tekniska kvalitén? Om bilden är dålig på skärmen blir den dålig i tryck - det följer den gamla lagen om skit in - skit ut.

Ingen har sett TS "gryn" för att han lagt ut en thumbnail - ingen set något på en thumbnail utom möjligtvis motivet. Länkar han en RAW-fil lär det dock bli mer vettiga svar.
 
ANNONS