Annons

Gimp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tillhör den åldersgrupp (83) som inte hade förmånen att läsa engelska i skolan, därför ett plus med ett fotoprogram med svensk text.
Har under många år använt mig av Adobes Lightroom, vilket är bra. Meeen det som stör mig är bl.a att jag skall betala för program som jag ej behöver, vidare är det så om jag behöver support finns denna endast på engelska. Vill också nämna att jag lät mig allt om fotoprogram hos Moderskeppet.
Har nu bl.a. funderat på Gimp men min fråga blir då till någon erfaren Gimpägare: Om jag behärskar Lightroom till nästan 100% är det då svårt att lära sig Gimp? Om jag fattat det rätt så finns det inget manualunderlag?
 

PeterWem

Aktiv medlem
GIMP är motsvarigheten till Photoshop. Motsvarigheten till Lightroom är darktable. Tyvärr tappades den svenska översättningen i december där darktable uppdaterades till 2.6. Nya moduler och nya finesser som saknade översättare varför man helt enkelt fimpade svenskan, och andra språk, i väntan på någon frivillig som vill översätta.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag är ganska säker på att mitt darktable som är det senaste är på svenska.
Eller kan det vara så att det bara nästan är helt på svenska?
 
Gimp

GIMP är motsvarigheten till Photoshop. Motsvarigheten till Lightroom är darktable. Tyvärr tappades den svenska översättningen i december där darktable uppdaterades till 2.6. Nya moduler och nya finesser som saknade översättare varför man helt enkelt fimpade svenskan, och andra språk, i väntan på någon frivillig som vill översätta.
Om jag fattat dig rätt så fanns Gimp på svenska fram till slutet av 2018. Om jag har fattat rätt vad saknas då?
 
GIMP är på svenska. Finns att ladda ned här https://www.gimp.org/downloads/[/QUOTE

Ok så långt är jag med verkar verkligen intressant, så nu till nästa fråga: Har sett handböcker varav någon är på svenska, meeen kan inte finna något om priset.

Hälsningar frågvis

PS har för närvarande Lightroom, då jag säger upp detta program får jag behålla "bibliotekdelen, detta innebär att detta är ett bra komplement till Gimp. DS
 

Nisse.K

Aktiv medlem
GIMP är på svenska. Finns att ladda ned här https://www.gimp.org/downloads/[/QUOTE

Ok så långt är jag med verkar verkligen intressant, så nu till nästa fråga: Har sett handböcker varav någon är på svenska, meeen kan inte finna något om priset.

Hälsningar frågvis

PS har för närvarande Lightroom, då jag säger upp detta program får jag behålla "bibliotekdelen, detta innebär att detta är ett bra komplement till Gimp. DS
Gimp är helt gratis, så bara att ladda ner och prova.
Angående din förra fråga så var det Darktables som fanns på svenska fram till för ett tag sedan. Ett gratis alternativ till Lightroom.
 
ANNONS