Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm Superia 400, hur få ordning på färger efter avfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Jag har börjat fota av mina färgnegativ (nästan alla Fuji Superia 400) men får ingen ordning på efterbehandlingen. (Diabilderna funkar OK.)

Det var samma problem att vända bilderna och få bort masken för många år sen, då försökte jag med skanner Epson 4990 men gav upp.

Troligen finns numera handfasta råd och i bästa fall plugins så man slipper treva sig fram, men jag hittar inga. Nån som vet?
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag har också rätt svårt att få ordning på det och jag är inte helt nöjd än. Men närmare har jag kommit när jag lagt ett cyanfilter på ljusbordet (vitbalansen i kameran går inte tillräckligt långt). Sedan en oexponerad ruta att vitbalansera mot. Då har man en okej utgångspunkt.
 

Måns H

Aktiv medlem
ColorPerfect

@Mattias: Du kanske är på rätt väg? Reverse engineering? Fotobutikens maskin skannar ju färgriktigt hur den nu är byggd.

Har letat på nätet (hundratals inlägg bara här på FS) och utöver Moderskeppets några år gamla video hittat den här:

https://www.youtube.com/watch?v=YAKDivhiVIQ

En liknande video visade hur han tittade noga i Levels efter klipp i varje färgkanal. Omständligt till max om man inte kan göra ett makro och det kan inte jag.

Det finns också ett plugin som heter ColorPerfect. Jag uppfattade att dom hade hur många program och varianter som helst, kontaktade dom och fick ett långt svar som inte gjorde mig klokare alls. Nä, skojar du, vi har bara ett program stod det bl a. Men det ska finnas en trial version att ladda ner, nån som provat?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har skannat en hel del Superia. Mitt tips att invertera och sedan öppen i Camera Raw och ändra inställningarna likt en råfil. Men ibland behöver man först behöva justera kurvorna för de tre färgkanalerna separat för att få till färgen.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag har börjat fota av mina färgnegativ (nästan alla Fuji Superia 400) men får ingen ordning på efterbehandlingen. (Diabilderna funkar OK.)

Det var samma problem att vända bilderna och få bort masken för många år sen, då försökte jag med skanner Epson 4990 men gav upp.

Troligen finns numera handfasta råd och i bästa fall plugins så man slipper treva sig fram, men jag hittar inga. Nån som vet?
Första frågan. Vill du att den scannade bilden ska reproducera diabilden eller föredrar du att färgerna ser ut som du föreställer dig i verkligheten?

När jag fotar film vill jag att filmens karaktär ska synas. Jag använder Silverfast SE Plus 8 med inbyggda profiler för de flesta filmer.

Eftersom du scannar gamla bilder kanske du föredrar en mer digital look. Ett sätt är att laborera med vitbalansen i Lightroom. Om du inte får till det kan du öppna bilden i Photoshop och ändra de röda, gröna och blå kanalerna separat med t.ex. Levels eller Curves. Skriv ned dina värden så att du kan göra samma förändring hos en hel serie bilder tagna i samma ljus.
 

Måns H

Aktiv medlem
Första frågan. Vill du att den scannade bilden ska reproducera diabilden eller föredrar du att färgerna ser ut som du föreställer dig i verkligheten?

När jag fotar film vill jag att filmens karaktär ska synas. Jag använder Silverfast SE Plus 8 med inbyggda profiler för de flesta filmer.

Eftersom du scannar gamla bilder kanske du föredrar en mer digital look. Ett sätt är att laborera med vitbalansen i Lightroom. Om du inte får till det kan du öppna bilden i Photoshop och ändra de röda, gröna och blå kanalerna separat med t.ex. Levels eller Curves. Skriv ned dina värden så att du kan göra samma förändring hos en hel serie bilder tagna i samma ljus.
Första frågan: Diorna funkar OK, problemet är negativa filmen.

Har din Silverfast profil för Fujifilm Superia 400?
 

Måns H

Aktiv medlem
Skannat eller plåtat?

Jag har skannat en hel del Superia. Mitt tips att invertera och sedan öppen i Camera Raw och ändra inställningarna likt en råfil. Men ibland behöver man först behöva justera kurvorna för de tre färgkanalerna separat för att få till färgen.
Har du skannat eller plåtat?

Jag försökte skanna med en Epson 4990 för några år sen men gav upp.

Nu plåtar jag av. Men färgerna var långt, långt off i början! Nu har jag köpt en kallvit lampa (6500 K) hos Clas. Ställde in kameran på lägsta möjliga färgtemperatur (2200 K). Plåtar i RAW men inverterar f n i Photoshop som har en knapp för ändamålet.

Nu ser det lovande ut, men det fattas en bit. Behöver ett flöde utan att mickla med varje bild (utom kanske nån alldeles extra intressant.)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Första frågan: Diorna funkar OK, problemet är negativa filmen.

Har din Silverfast profil för Fujifilm Superia 400?
Det spelar ingen roll om det är positiv eller negativ färgfilm. Principen är densamma. Ja, Silverfast har en profil för Superia 400, men saknar Superia Premium 400.
 

Måns H

Aktiv medlem
Det spelar ingen roll om det är positiv eller negativ färgfilm. Principen är densamma. Ja, Silverfast har en profil för Superia 400, men saknar Superia Premium 400.
Kollade SilverFast SE plus 8. Den är vad jag kunde förstå avsedd för skanning,
inte att bearbeta avfotograferingar av negativ färgfilm. Eller klarar den också detta?
 
ANNONS