Annons

Extern hårddisk som kraschat

frilindgren

Ny medlem
Hej!

Det som inte får hända har hänt, min externa hårddisk har kraschat, innehållande ca 30.000 bilder. Jag har lämnat in den hos två olika företag som gjort en "diagnos" och därmed konstaterat att de inte kunnat göra något för att få fram bilderna.

Hårddisken är dock inte helt död då den går igång när man ansluter den i datorn, börjar susa lite lätt och lampan lyser. Min dator verkar även känna av den men kan inte öppna den.

I alla fulla fall undrar jag nu om ni har någon erfarenhet av företag som är duktiga på att få fram förlorad data? Hårddisken är en WD My Passport Ultra. Tydligen en sådan som är lite extra "svår" att öppna vad jag föstår från företagen som tagit en titt på den.

Jag vill gärna att den kommer till ett bra företag på direkten, för vad jag förstår så har man en chans att öppna den och få ur datan, annars är det kört. Så som sagt, något företag ni har riktigt bra erfarenhet av?
 

HenryB

Aktiv medlem
Hej!

Det som inte får hända har hänt, min externa hårddisk har kraschat, innehållande ca 30.000 bilder. Jag har lämnat in den hos två olika företag som gjort en "diagnos" och därmed konstaterat att de inte kunnat göra något för att få fram bilderna.

Hårddisken är dock inte helt död då den går igång när man ansluter den i datorn, börjar susa lite lätt och lampan lyser. Min dator verkar även känna av den men kan inte öppna den.

I alla fulla fall undrar jag nu om ni har någon erfarenhet av företag som är duktiga på att få fram förlorad data? Hårddisken är en WD My Passport Ultra. Tydligen en sådan som är lite extra "svår" att öppna vad jag föstår från företagen som tagit en titt på den.

Jag vill gärna att den kommer till ett bra företag på direkten, för vad jag förstår så har man en chans att öppna den och få ur datan, annars är det kört. Så som sagt, något företag ni har riktigt bra erfarenhet av?
Dom här är väldigt duktiga på att rädda data. Ring och prata med dom.
https://www.ibas.se/
 

Snidarn

Medlem
Ahlberg Data i Nacka, snacka med dom!
Jag har också bra erfarenheter av Ahlberg data. Jag var lite misstänksam till en början p.g.a. deras högst tvivelaktiga hemsida men lämnade in min kraschade hårddisk där. De kunde rädda den mesta informationen på min hd till en kostnad under 10000kr.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag har också bra erfarenheter av Ahlberg data. Jag var lite misstänksam till en början p.g.a. deras högst tvivelaktiga hemsida men lämnade in min kraschade hårddisk där. De kunde rädda den mesta informationen på min hd till en kostnad under 10000kr.
Jag har använt Ahlberg en gång då en släktings 3,5" disk strök med i ett blixtnedslag.
De bytte brända komponenter, programmerade ny kontrollerkrets och läste ut all data från gamla disken och förde över den till en 2,5" extern.
Detta var ca 6 år sedan men kostnaden tror jag låg på 6000-6500 inkl 2,5"-disken.

Hemsidor till trots - kan företagen vara duktiga.
Hellre en halvdan hemsidan men bra företag än de överglättiga webbarna som mest pratar mumbo-jumbo och bara har stora bilder.
 

Lazzeman69

Aktiv medlem
Hej!

Det som inte får hända har hänt, min externa hårddisk har kraschat, innehållande ca 30.000 bilder. Jag har lämnat in den hos två olika företag som gjort en "diagnos" och därmed konstaterat att de inte kunnat göra något för att få fram bilderna.

Hårddisken är dock inte helt död då den går igång när man ansluter den i datorn, börjar susa lite lätt och lampan lyser. Min dator verkar även känna av den men kan inte öppna den.

I alla fulla fall undrar jag nu om ni har någon erfarenhet av företag som är duktiga på att få fram förlorad data? Hårddisken är en WD My Passport Ultra. Tydligen en sådan som är lite extra "svår" att öppna vad jag föstår från företagen som tagit en titt på den.

Jag vill gärna att den kommer till ett bra företag på direkten, för vad jag förstår så har man en chans att öppna den och få ur datan, annars är det kört. Så som sagt, något företag ni har riktigt bra erfarenhet av?
Välkommen till klubben för kraschade hårddiskar, min rasade i höstas, 250 000 bilder lost in space,,, nästan. Det gick att rädda men prislappen gav mig nog en infarkt plus en hjärnblödning, endast 12000 ink moms, jo tack.....
Men bilderna är iaf räddade. Nas server dubbla 4gb diskar speglade garanterar lite högre säkerhet. Billig skit från typ Seagate är inte gjorda för att stå och snurra år efter år.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Välkommen till klubben för kraschade hårddiskar, min rasade i höstas, 250 000 bilder lost in space,,, nästan. Det gick att rädda men prislappen gav mig nog en infarkt plus en hjärnblödning, endast 12000 ink moms, jo tack.....
Men bilderna är iaf räddade. Nas server dubbla 4gb diskar speglade garanterar lite högre säkerhet. Billig skit från typ Seagate är inte gjorda för att stå och snurra år efter år.
Dum fråga, men backupar Ni inte Era bilder ? Det gör jag alltid, även om backupdisken ligger bredvid PC.n, så vid brand eller inbrott rycker bägge. Extra värdefulla bilder ligger på en extra HD i fritidshuset.

Funderar på en trådlös backupHD undangömd någonstans hemma, skyddar i alla fall vid inbrott.
 

Bee

Aktiv medlem
Jag fick också en krasch på en extern hårddisk för flera år sedan. Jag kommer inte riktigt ihåg nu vad jag gjorde men det fungerade inte alls vet jag. Jag kopplade då in den på en gammal bärbar dator och då hände något i alla fall. Den stod och rullade med svart ruta och vit text och jag kunde känna igen filerna så att jag såg att de fanns där. Det tog flera timmar men jag kunde få tag på de bilder jag behövde innan jag sedan kasserade den. Jag är ledsen att jag inte kommer ihåg hur jag gjorde eller lite mer utförligt då det var så länge sedan. Säkerligen 7-8 år sedan

Lycka till!
 

ajoe

Aktiv medlem
Alla hårddiskar kraschar, det är lika säkert som att vi alla ska dö.

Tidpunkten för både det ena och det andra är dock inte given.

Det finns olika backuplösningar där alla verkar söka lösningar som innebär en bekymmersfri garanti. Jag hade tidigare Apples vid första påseendet idealiska Time Capsule. Men den dog den också...

Jag tror att det enda som fungerar är att man har liksom dubbla lager, att man säkerhetskopierar sina bilder på en NAS el motsv och sedan skaffar man sig ytterligare en helt manuell lösning där man kopierar över till en disk som förvaras på annan plats en gång om året/kvartalet/månaden eller vad man tycker att man kan leva med.

Det är dock väldigt lätt hänt att det inte blir av...
 

Snapphane

Aktiv medlem
Google Photos

På temat backup så har jag börjat köra Google Photos för en extra backup för mina privata bilder. Google skalar ned till ca 16 megapixel om man använder deras gratislösning, vilket inte är så farligt (min Canon är på 18 megapixlar, men blir skillnad om man har t ex 24 megapixlar såklart).

Har såklart även minst 2 andra kopior av bilderna, men när/om något går fel är det skönt med en plan B 😊
 

Ventures

Aktiv medlem
Som medlem här på fotosidan kan det tyckas konstigt att man missat backupdiskussionerna som varit både många och långa. Tråkigt att behöva erfara att diskkrasch kan drabba även en själv. Jag tror åtminstone inte att man gör om misstaget.
Själv har jag klarat mig hittills, men tror jag är ganska väl förberedd med tre kopior på olika platser.

Jag kan tänka mig att "recovery-branschen" kan ta bra betalt dels utifrån devisen att veta hur man gör (vem vill försöka själv om man riskerar att göra skadan värre), dels att datan för det mesta är "ovärderlig" för kunden.

Hoppas det går att få tillbaka filerna.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns olika backuplösningar där alla verkar söka lösningar som innebär en bekymmersfri garanti. Jag hade tidigare Apples vid första påseendet idealiska Time Capsule. Men den dog den också...
Alla diskar kraschar förr eller senare, var det visst någon som skrev, så det var väl inte så konstigt att även din Time Capsule dog till sist? :)

Men något större problem kan jag inte se med det. Om en backupdisk går sönder så köper man helt enkelt en ny. Det handlar ju om backup och inte om arkivering.
 

reboot81

Aktiv medlem
På temat backup så har jag börjat köra Google Photos…
Nu är det inte bara pixelstorleken – Google komprimerar bilder, även de som ligger på exakt 16MP.

Men i övrigt håller jag med dig helt och hållet. GP är en bra, enkel och cool tjänst. När jag inte hittar en bild i LR så söker jag ibland i GP, text på "brandbil" och vips så visar GP alla bilder på röda lastbilar (och brandbilar!).
 

reboot81

Aktiv medlem
Hej!

Det som inte får hända har hänt, min externa hårddisk har kraschat, innehållande ca 30.000 bilder. Jag har lämnat in den hos två olika företag som gjort en "diagnos" och därmed konstaterat att de inte kunnat göra något för att få fram bilderna. …
Vilka är dessa två företag? Utger de sig för att rädda data från krashade hårddiskar?
Jag frågar eftersom det inom dataräddning finns två vägar att gå.
Det ena är att prova sig fram med mjukvara, så som vem som helst kan göra.

Det andra är att göra det proffessionellt. Då utgår man från att disken inte bara är trasig, utan att disken och dess innehåll förstörs när den är igång. Tex ett läshuvud som ligger mot skivan och som repar.
Då kopplar man inte in disken mot en dator och "letar" bildfiler. Man öppnar disken och ser om det är ok att ens koppla in disken i en dator.
När man kopplar in den defekta disken så utgår man från att man har en (1) chans på sig, och läser data från disken från den sekund som den är igång.
Proffsarbete bör motsvaras av debitering i samma klass. Dvs femsiffrigt.

TLDR: Är disken kass, och dess innehåll av värde: försök inga enkla billiga lösningar. Om inte dataräddningsföretaget öppnar upp hårddiskar så är de inte proffs. Ibland har man bara en chans när disken och dess data är under förstörning.
 
Är din disk Windows-formatterad? Prova i så fall att koppla den till en Macdator och försök låta den läsa och spara filerna. Jag har provat detta två gånger - och lyckats rädda alla filerna båda gångerna.

Den första gången var det min egen Windows-laptop-disk som krashat och som inte gick att läsa med någon av fem Windowsdatorer på jobbet. Min kollega kopplade disken till sin mac - och det gick utmärkt... strax efteråt bytte jag min Windows-laptop till en MacBook.

Den andra gången var det en släkting som hade lämnat in hårddisken till en datafirma här i Jönköping - hon fick tillbaka disken med påskriften "död" och orden "den går inte att rädda". Jag kopplade in disken till min mac - och det gick alldeles utmärkt att läsa den. Alla filer räddades.
 

herja

Aktiv medlem
Jobbar på datafirma i stockholm och vi får in många kraschade diskar, de som har bäst erfarenhet och är störst i branschen är IBAS. Om inte magnetskivorna är skadade kan de garanterat få ut info. Om hårddisken har gått i golvet och läshuvudet har repat ytan på skivorna kan ingen lyckas tyvärr. Det kostar runt 8-9 tusen dock. Titta på deras hemsida ibas.se.
 
ANNONS