Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 24-70/2,8 HSM - Åsikter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ricku84

Aktiv medlem
Jag skulle vilja höra åsikter och kommentarer från någon som äger eller har testat Sigma 24-70 HSM. (Den senaste versionen).

Just nu så funderar jag på att inhaldna Canons 24-70, men efter att jag hört rykten om att Sigmas glugg är minst lika bra (eller t.o.m bättre?) så har jag hamnat i en beslutsångest.

Någon som har något att säga om detta?
 

BorO

Ny medlem
Jag skulle vilja höra åsikter och kommentarer från någon som äger eller har testat Sigma 24-70 HSM. (Den senaste versionen).

Just nu så funderar jag på att inhaldna Canons 24-70, men efter att jag hört rykten om att Sigmas glugg är minst lika bra (eller t.o.m bättre?) så har jag hamnat i en beslutsångest.

Någon som har något att säga om detta?
Hej Rickard,

Jag har ett sådant objekt till min D90 och jag är väldigt nöjd. Vad gäller bildkvalite har jag endast jämfört det med mina kitobjektiv och Sigma gav märkbart bättre bilder out of the box.
Mycket bra skärpa relativt kitobjektiven.

Känns väldigt gediget. Ett stort objektiv som med sin tyngd bidrog till bättre stabilitet.

Jag är en nybörjare och har inte testat många objektiv i mina dar. Vet inte hur det förhåller sig till andra fina objektiv men precis som du nämner har jag endast läst positivt om det.

Ha det bra!
 

rautio

Aktiv medlem
kan varmt rekommendera sigmat. har testat den mången gång och är positivt överraskad över pris/kvalitet förhållandet. den är högljuddare än canon. ett sjysstare objektiv än canons 24-70/2,8 är svårt att hitta. men sigmat kommer nära. skulle det inte vara för cps så skulle jag kanske köra med sigmat.

testa dom och ifall du inte ser någon annan anledning än den röda ringen så spara pengarna och ta sigmat :)
 

rautio

Aktiv medlem
skiter i vad photozone skriver, smäll sigmat och canonen i ditt hus och gör en a/b test och gör din egen slutsats. Jag har gjort det, och kan säga att för dom flesta som köper canonet, slänger pengar i sjön. Köp istället 2 st sjyssta sigmas ex seriens objektiv.

Visst dom är snäpet långsammare, höljuddare och slipningen är inte samma som på canon, men so what, skillnaden är marginell. Inget man lägger i praktiken något märke till. Prisskillnaden däremot är hyffsad.
 

befl

Aktiv medlem
En liten undran bara. Den test som länken går till verkar vara det gamla Sigma 24-70 2.8. Det finns i alla fall ingen angivelse att det är HSM varianten. mvh Benny
 

Vandraren

Aktiv medlem
Ni som är nöjda håller alltså inte med photozones slutsats?

"Shot wide open, the lens shows considerably less resolution in the center and very disappointing border performance. In addition, vignetting is rather high, at 24mm even stopped down and the bokeh at all focal lengths is rather unpleasing."

Per.


Ref: http://www.photozone.de/nikon_ff/474-sigma_ex_2470_28_hsm_fx?start=2
Jag har den till Nikon och ovanstående citat beskriver det väldigt bra. Man lär blända ner till minst f/3.5 för att det ska ge riktigt bra skärpa. På f/2.8 presterar det inte för sitt pris. Jag håller dock inte med om att bokehn skulle vara dålig, men det är ju subjektivt. Jag har fått AF-finjustera mitt med -10, men den kommer ändå inte i närheten av t.ex. Sigma EX 70-200 HSM som bär rykte som väldigt bra(har den också).
Jag bifogat ett exempel, obehandlad raw-fil från Lightroom. Skärpan ligger på vänstra ögat(som du ser det).
Nikon D700 - f/2.8
 

Bilagor

SubClip

Medlem
Jag har gamla varianten av Sigmas 24-70mm (EX DG Macro) och jag är otroligt nöjd med den! Tror inte att den slår Canons Llins men för pengarna är det en fantastiskt härlig lins. Använder den både på 400D och 5D.

Positivt: Relativt billig, lätt att gå mellan AF och Manuell fokus, bra skärpa, stabilt, går att använda på FF...
Negativt: Tung! zoomringen är lite småtrög, stor filtergänga
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap

hejsan
ja de testerna har jag förtroende för..
helt klart fin skärpa i sigmat med tanke på pengarna men kontrasten är ju överlägsen i canonobjektivet. om man därtill inser att man får USM med Canonobjektivet så är det värt att kolla efter ett sånt beggat eller kanske tom spara upp till ett nytt. så tänker jag.

OT:
jag tillhör dock de som tror att 24-105 f/4L IS USM är ett objektiv som erbjuder ännu mer än 24-70 2,8L för gemene amatörfotograf.

MVH Niclas,
 

larsev

Avslutat medlemskap
hejsan
ja de testerna har jag förtroende för..
helt klart fin skärpa i sigmat med tanke på pengarna men kontrasten är ju överlägsen i canonobjektivet. om man därtill inser att man får USM med Canonobjektivet så är det värt att kolla efter ett sånt beggat eller kanske tom spara upp till ett nytt. så tänker jag.

OT:
jag tillhör dock de som tror att 24-105 f/4L IS USM är ett objektiv som erbjuder ännu mer än 24-70 2,8L för gemene amatörfotograf.

MVH Niclas,
Läser du alla inlägg?
Sigma HSM motsvarar Canon USM
 

CalleX

Aktiv medlem
hmm,, en del diff enl mig..
Jasså? Vilken då? Jag väljer mellan dessa objektiv själv och mitt första intryck är att Sigmat var snabbare och säkrare i AF'en...

Jag kommer få hem ett sigma på lån på tisdag och ska testa lite nogrannare eftersom det har blivit dags för inköp nu (fick hem ett canon idag). Skärpan är en sak - den är säkert likvärdig i båda och inte så noga (tror jag) - däremot så tycker jag det är viktigare att få reda på att bokehn och kontrasten är sämre i sigmat... Är det nån som har testbilder som belyser detta? Nån som har nåt bra testschema om jag nu ska göra en utvärdering?
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
jaha då kanske de nyare HSMobjektiven är bättre än de lite äldre.. själv så har jag alltid upplevt skillnad men det är ju x antal år sedan jag själv ägde Sigma (alltså Sigma med HSM).

men då hoppar jag av och låter er susa på. skall inte förstöra om ni är så eniga om den saken här :)

var och en har väl sin tro i den postmoderna tid vi lever i, fniss:)
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Jasså? Vilken då? Jag väljer mellan dessa objektiv själv och mitt första intryck är att Sigmat var snabbare och säkrare i AF'en...

Jag kommer få hem ett sigma på lån på tisdag och ska testa lite nogrannare eftersom det har blivit dags för inköp nu (fick hem ett canon idag). Skärpan är en sak - den är säkert likvärdig i båda och inte så noga (tror jag) - däremot så tycker jag det är viktigare att få reda på att bokehn och kontrasten är sämre i sigmat... Är det nån som har testbilder som belyser detta? Nån som har nåt bra testschema om jag nu ska göra en utvärdering?
Vill du testa skillnaderna på allvar så ska du testa största bländare och i ändlägena. Dvs 24 resp 70 millimeter.

Titta på skärpa överlag, kantoskärpa och vinjettering.

Sedan vågar jag mig på att påstå att du kan se skillnader i kontraster och färgåtergivning.

Vill du däremot få skillnaderna att framstå som så små som möjligt så bör du använda bländare 8 och då på ca 45mm.
Samt strunta i att jämföra kontrast och färgåtergivning.

Sedan så finns det helt klart skillnad i byggkvalité.
Canon-gluggen är för övrigt väder och dammtätad.
 
ANNONS