Annons

Piratbatterier till Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)

Mx-Erik

Aktiv medlem
Undrar om nån har erfarenhet av piratbatterier med laddare till D3, (EN-EL4)? Någon som vet var man kan köpa?

Vill ha högfartsbatteri till MB-D10 men hellst inte punga ut med de 2000kr som ett originalbatteri med laddare kostar!

Vet om att det går att köra med 8 AA-batterier men vill hellre ha ett riktigt batteri. Tack på förhand // Erik

Edit: Hittade denna sida http://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/en-el4.html
 
Senast ändrad:

Mx-Erik

Aktiv medlem
Aaah! Så det finns en phottix version också. De som jag tittat tidigare på var av smått tvivelaktiga "märken". Men det är väl många som använder phottix så det skulle ju höras om grejjerna inte fungerade?

Tack för tipset.
 

snowbear

Aktiv medlem
Aaah! Så det finns en phottix version också. De som jag tittat tidigare på var av smått tvivelaktiga "märken". Men det är väl många som använder phottix så det skulle ju höras om grejjerna inte fungerade?

Tack för tipset.
Använder och är nöjd! visserligen ENEL3 (d80 d200) men märket fungerar fi fint likvärdigt med original batteriet hade dom inte varit märkta skulle jag inte veta nån skillnad.
 

OscarM

Aktiv medlem
jag har ett phottix kosmo-batteri i batterigreppet till min D300. var festivalfotograf i somras och hade 7% batteri kvar efter 2300 bilder, funkade bra tycker jag.

jag har ett link-delight/meike-batterigrepp till kameran, och det är lite olika design på "hålet" i batterigreppet och phottix-batteriets "lås-plastdel" tyvärr som synes på bilden. det funkar helt ok ändå, men regnväder är väl inte att rekommendera med den kombon.

har jag batterigreppet liggandes med kosmo-batteriet insatt i ett par veckor brukar batteriet vara urladdat, vet inte om det händer med alla batterier eller bara detta.

jag köpte mitt för 450 kr och det är det lätt värt tycker jag! har använt lite 8 bps för actionfoto ett par gånger, och det har fungerat ypperligt med detta batteriet.
 

Bilagor

Rickard.v

Aktiv medlem
Undrar om nån har erfarenhet av piratbatterier med laddare till D3, (EN-EL4)? Någon som vet var man kan köpa?

Vill ha högfartsbatteri till MB-D10 men hellst inte punga ut med de 2000kr som ett originalbatteri med laddare kostar!

Vet om att det går att köra med 8 AA-batterier men vill hellre ha ett riktigt batteri. Tack på förhand // Erik

Edit: Hittade denna sida http://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/en-el4.html
MEN HALLÅ du har en kamera för 50tusen+ o sedan tycker du ett batteri är dyrt för 2000kr.
Köp ett riktigt nikon batteri! Så funkar allt som det ska.
 

sthlm303

Avslutat medlemskap
MEN HALLÅ du har en kamera för 50tusen+ o sedan tycker du ett batteri är dyrt för 2000kr.
Köp ett riktigt nikon batteri! Så funkar allt som det ska.
Bara för han köpt dyr kamera behöver det väl inte automatiskt vara så att han har pengar över till tillbehör? Pengarna kan ju gått åt till D3an?
 

Teed

Aktiv medlem
Jag köpte några stycken av denna modell. http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=250533274035#ht_2519wt_939

har nu använt dom både i fjällen där det var -30 grader och fotat en hel dag, och jag körde dessa under Svenska Rallyt med och plåtade X antal bilder.
Kört dessa i både D3 och D300 utan problem. Har inte märkt någon skillnad.
Står att det skall vara 2000mAh i annonsen men när jag fick hem dom så var det 2600mAh synd för mig :)
Visst kan man köpa batteri för 1260kr/st på cyberphoto. Men jag som bara har detta som hobby och vill ha tre extra batteri så 3x1260=3780kr eller köpa på ebay för 150kr/st ink frakt 3x150=450kr så den skillnade på över 3000kr kan jag göra något roligare för.

Glömde skriva att det tog bara 4 eller 5 dagar så hade jag batteriena i brevlådan hemma.
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
MEN HALLÅ du har en kamera för 50tusen+ o sedan tycker du ett batteri är dyrt för 2000kr.
Köp ett riktigt nikon batteri! Så funkar allt som det ska.
Detta synnerligen obegåvade "argument" kommer förr eller senare alltid upp när folk frågar efter tredjepartsbatterier. Har du några som helst belägg för att Nikons batterier skulle vara bättre, eller är du bara märkesfixerad? Eller kanske sugen på att spendera mer pengar än nödvändigt?

2000:- är sinnessjukt dyrt för ett batteri, och det blir inte mindre sinnessjukt dyrt för att kameran är ännu dyrare.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Jag köpte några stycken av denna modell. http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=250533274035#ht_2519wt_939

har nu använt dom både i fjällen där det var -30 grader och fotat en hel dag, och jag körde dessa under Svenska Rallyt med och plåtade X antal bilder.
Kört dessa i både D3 och D300 utan problem. Har inte märkt någon skillnad.
Står att det skall vara 2000mAh i annonsen men när jag fick hem dom så var det 2600mAh synd för mig :)
Visst kan man köpa batteri för 1260kr/st på cyberphoto. Men jag som bara har detta som hobby och vill ha tre extra batteri så 3x1260=3780kr eller köpa på ebay för 150kr/st ink frakt 3x150=450kr så den skillnade på över 3000kr kan jag göra något roligare för.

Glömde skriva att det tog bara 4 eller 5 dagar så hade jag batteriena i brevlådan hemma.
Köpte piratbatteri på Kjell&Co. Passar förstås till min kamera, D2H. Men inte helt optimalt.
Har funnit att jag kan ladda batteriet och sätta in det i kameran. Det går bra.
Skulle jag dock ta ut batteriet och sätta in det igen så verkar det helt dött.
Jag misstänker att det finns elektronik i det som gör att endast ett fullt laddat batteri funkar rätt.
Köpte ett annat batteri via Blocket (eller kanske det var fotosidan). Det går inte att ladda i min originalladdare.

Så min fråga är: Funkar dessa batterier fullt ut som Nikons originalare? Att ladda i MH-21? Och att ta ur kameran och sätta in igen utan problem?

/Johan
 

Teed

Aktiv medlem
Köpte piratbatteri på Kjell&Co. Passar förstås till min kamera, D2H. Men inte helt optimalt.
Har funnit att jag kan ladda batteriet och sätta in det i kameran. Det går bra.
Skulle jag dock ta ut batteriet och sätta in det igen så verkar det helt dött.
Jag misstänker att det finns elektronik i det som gör att endast ett fullt laddat batteri funkar rätt.
Köpte ett annat batteri via Blocket (eller kanske det var fotosidan). Det går inte att ladda i min originalladdare.

Så min fråga är: Funkar dessa batterier fullt ut som Nikons originalare? Att ladda i MH-21? Och att ta ur kameran och sätta in igen utan problem?

/Johan
Jag har inte haft dom problemen du beskriver, utan jag kan ta ur o sätta i batterina samt ladda dom utan problem.
 
Men om nu ett piratbatteri skulle gå sönder och förstöra kameran
så tror jag att det kan bli svårt med försäkring mm.
Jag skulle aldrig våga slänga in ett pirat i min D3
 

OscarM

Aktiv medlem
Det är ju inte batteriet som är tätat, utan kameran. Så om kameran är tät så behöver batteriet inte vara det. Jag kan inte tänka mig att någon skulle bry sig om att tillverka täta batterier för kameror.
om du kollar på bilden till mitt förra inlägg så ser du att meike/link-delight BG + phottix kosmo-batteri inte ser ut att vara nån höjdar-kombo för dåligt väder...

i mitt fall så vet jag inte om det är batteriet, batterigreppet eller bägge delarna som skiljer sig från orginal-passformen och orsakar det där glappet i passformen
 

OscarM

Aktiv medlem
Men om nu ett piratbatteri skulle gå sönder och förstöra kameran
så tror jag att det kan bli svårt med försäkring mm.
Jag skulle aldrig våga slänga in ett pirat i min D3
överallt så läser man om folk som är rädda för att piratbatterier ska förstöra kameran. men jag kan inte komma ihåg att jag läst om någon enda som råkat ut för att piratbatterier skadat kameran.
därmed inte sagt att det inte har hänt, men jag har aldrig läst om någon som varit med om det. Men sen har jag inte gjort några större efterforskningar i ämnet heller
 
ANNONS