Annons

Säljare på tradera

Produkter
(logga in för att koppla)

par_ahlund

Aktiv medlem
Den butiken har dykt upp ett antal gånger med olika pentaxrelateradeprodukter. Vad jag vet vanligen just batterigrepp till olika modeller av Pentaxkameror
 

fikkser

Aktiv medlem
Skulle rekommendera att köpa från EU så man kan vara helt säker på att slippa extra tull osv. Har sett riktigt billiga på ebay.co.uk
 

bildsten

Aktiv medlem
Hur seriös verkar den här säljaren? Har ni tänkt handla från tradera så passa er, läs igenom "villkoren" och det andra hon har hittat på. Tror ingen av er vettiga personer i forumet skulle handla från henne men ni impulsköpare bör vara uppmärksamma.

http://www.tradera.com/Ny-Batterigrepp-PENTAX-K7-K-7-D-BG4-6AA-D-LI90-DLI9-auktion_341007_111769112
Hon (?) har funnits ett bra tag på Tradera och jag har ibland tittat på en del grejer som hon säljer men avstått på grund av den attityd hon har i annonserna.
 

Ryhfeed

Aktiv medlem
Jag har köpt utan problem.

Hon (?) har funnits ett bra tag på Tradera och jag har ibland tittat på en del grejer som hon säljer men avstått på grund av den attityd hon har i annonserna.
Hej Alla!

Trots den extremt oseriöst utformade annonsen, som nog får ses som ett utslag av amerikansk annonskultur har jag köpt både filter och batteri från denna säljare, utan problem. Men jag håller med om att man ska vara extremt försiktig i ALL internethandel.

MVH/Ryhfeed
 

Teed

Aktiv medlem
Jag har inte handlat från denna person men jag tycker ni är lite väl hårda.
Hon har 11311 positiva omdömen och endast 38 negativa, vilket låter bra i minna öron.
Förstår inte varför ni skall dra igång ej jakt på någon på detta sätt utan lite mer fakta.
 

Vandraren

Aktiv medlem
Jag köpte ett filter häromveckan av henne. Bra snabb kontakt och leverans utan någotsomhelst problem.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag säger inte att hon inte levererar, men håll med om att hennes regler är ganska hårda:
Betalar man inte inom 3 dar så... Vad händer då? Bryter hon säljavtalet? Om hon skriver felaktiga uppgifter om varan så kan hon inte hållas ansvarig? Hon garanterar att varan är ny i bara tre dagar.

Kanske kör hon med dessa hårda regler för att köparna ibland är oseriösa? Har viss förståelse, internet är inte helt enkelt alla gånger.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Det jag tycker är intressant är hur alla tradera försäljare lyckas utelämna all information som är relevant på aktionerna.

"Fine kamera" - öh, men det exakta skicket? Hur blev senaste rullen du tog med kamera? BRA bilder på kameran så man får en chans att bedömma skicket??

"antiak kameran, moket fiiin" Jaha? Antik? Tillverkaren? Modell?

"Begagnad Nikon d60 superbilligt" Bara ca 500 kronor Dyrare än en splitter ny D3000 ink objektiv? Hallå?

Hur kan allt det lurendrejeri tillåtas?! Jag blir så trött..
 
Senast ändrad:

pellepang

Aktiv medlem
Denna säljare är seriös. Jag har handlat flera ggr av henne och även haft mailkontakt med henne på svenska!
Jag har aldrig haft något problem med denna säljare.
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag har köpt och sålt på Tradera sedan 2004, bl.a. en del fotoprylar och hunnit se en del tokerier.
Men det är upp till den tilltänkte köparen att värdera all information man kan få av säljaren. I det ingår bl. a att se hur länge vederbörande varit aktiv på Tradera och hur omdömena ser ut. Men som någon skriver ovan, även hur annonsen är utformad och kvalitén på bilderna och informationen om prylen. Valet är fritt, jag har avstått många ggr bara för att jag inte gillat något i annonsen. Men så har jag klarat mej från problem så här långt. Peppar. peppar, ta i trä.

I det fall som tråden handlar om har jag också sett att de allra, alla flesta är nöjda, men att leveranstiden tydligen i vissa fall är lång. Och med den omsättning på tradera vederbörande har så är det nog oundvikligt att det skiter sej ibland. Det är också något att ta in i värderingen av auktionen och säljaren.

Med bra bilder och rejäl och hederlig information kan man sälja det mesta om man har bra omdömen. Senast sålde jag en fjärrkontroll till en tv som var ny för kanske 15 år sedan. Inga stora pengar där inte, men köparen var överlycklig och när man ser det är det kul.

Om den ovannämnda fjärrkontrollen kan jag berätta en historia. För rätt många år sedan började den krångla, först på knappen 1 sedan på hela övre raden och det började sprida sej till nästa knapprad. Fjärren var på väg till tippen, men jag tänkte, nyfiken på tekniska prylar som jag är, titta i den en sista gång så jag skruvade sönder den. Då upptäckte jag att någon spillt något kladdigt i den. Jag tvättade den ren, elektronik och membran och hela lådan, med en gammal tandborste under rinnande vatten, blåste torrt och lät den torka några timmar på radiatorn. Vips blev den som ny. Det blev TV:n som kroknade till slut i vintras och fjärren fick ett nytt liv hos någon annan.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Har sett samma problem med min förra TV-fjärr. Ingen som spiller på den men sakterligen så fylls den ändå av någon fet genomskinlig seg vätska. Den fjärren diskade jag ett antal ggr med yes. Förra telefonen likaså. Nuvarande telefonen är det inga problem med.
Märkligt fenomen.
 

Richard Lindholm

Aktiv medlem
Har faktiskt köpt UV-filter av denna säljare. Produkten levererades mycket snabbt, och det var helt godtagbar kvalite på produkten i förhållande till pris.

Att man skall betala "vunnen auktion" inom 3 dagar tycker jag inte är speciellt konstigt, har aldrig gått till närbutiken och köpt mjölk, och bett om att få betala 3 dagar senare;). Är faktiskt inget ovanligt på Tradera!!!

Det man skall ta i beaktande och kunna ifrågasätta hos säljaren är ju i så fall fraktkostnaderna som ofta är lite "saltade" tycker jag
 

Magf

Avslutat medlemskap
Jag har också köpt från henne. Köpte piratvarianter av en-el3e batteri till min D300. Kontakten har fungerat bra, snabb leverans.

Men när jag meddelade henne att batterierna inte fungerar i kameran så blev det tvärstopp. Då fick jag bara ett mail tillbaka att hon hade mycket att göra just nu och skulle återkomma. sen har jag inte hört ett något från henne.

Jag inser nu att jag antagligen hade otur med batterierna, men ett visst mått av försiktighet skadar aldrig.
 

anersimyra

Aktiv medlem
Batterigreppet verkar vara samma som detta som jag köpt direkt från Kina med fri frakt.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.31967
Fungerar alldeles utmärkt och är betydligt billigare, visserligen utan batteri men dom finns på E-bay för under 100:-.
Det är exakt samma grepp som du köpt.Det som skiljer detta från pentax original är mönstret på gummit samt att det på anliggningsytan mot kameran saknas ett antal gummikuddar dock finns urtag för dessa.Jag köpte detta grepp på tradera,kamerans elektronik fick "spel"den kunde inte "hitta"batterierna i greppet.Dessutom exponerade den i samma ögonblick som den fokuserade och mätvärden dök upp i sökaren.Jag kollade på nätet och fann att andra haft samma problem med detta grepp.
mvh Anders
 

siamthai

Aktiv medlem
Jag köpte ett 32Gb minneskort av ca961. När jag fick det så fungerade allt bra. Efter c:a 50 foton i RAW format så blev det dock stopp. Det gick alltså inte att ta mer trots att det enligt displayen finns gott om ledigt utrymme. Hon skrev i annonsen bland annat "Vid ev problem måste ni kontakta mig INOM 3 DAGAR från att Ni mottagit Minneskortet" samt "jag garanterar inte att de är tillverkade av orginalföretaget". Jag upptäckte inte mitt problem förrän efter c:a två veckor, det andra citatet kan man ju tolka som att hon säljer kassa piratkopior. Jag köper i fortsättningen hellre från någon Ebaysäljare från Asien med 100% positiva omdömen än från ca961.

Jag anser att hon är oseriös. En seriös säljare törs lämna omdöme så snart köpare har uppfyllt sitt åtagande. D.v.s. att betala korrekt summa inom den tid säljaren kräver. När så skett har köparen uppfyllt det enda som säljaren skall bedöma och säljaren borde då lämna ett positivt omdöme. Törs de inte göra det, beror det sannolikt på att de vill lämna kvar möjligheten att ge ett negativt hämdomdöme eftersom de är oroliga för ett negativ omdöme.

Personligen föredrar jag Ebay eftersom det är mycket säkrare och bättre som köpare. Vid problem får man hjälp av både Ebay och PayPal (om man betalar via PayPal). Av tradera kan man inte räkna med någon hjälp överhuvudtaget (synd att de inte blivit bättre trots att Ebay numera äger Tradera).
 

yalazy

Aktiv medlem
En seriös säljare törs lämna omdöme så snart köpare har uppfyllt sitt åtagande. D.v.s. att betala korrekt summa inom den tid säljaren kräver. När så skett har köparen uppfyllt det enda som säljaren skall bedöma och säljaren borde då lämna ett positivt omdöme. Törs de inte göra det, beror det sannolikt på att de vill lämna kvar möjligheten att ge ett negativt hämdomdöme eftersom de är oroliga för ett negativ omdöme.
Helt OT, men såhär ser inte jag på det. Jag väntar med att lämna omdöme för att jag vill veta att grejen har kommit fram till mottagaren och att allt gått bra. Det får jag veta genom att de lämnar omdöme. Jag brukar ogilla när jag får omdöme av säljaren så fort jag betalt, men innan jag fått varan! Både på Tradera och Ebay. Det känns som de har släppt affären innan den är slutförd.
 

Ryhfeed

Aktiv medlem
Intressant kommentar som det kanske finns anledning att prata mera om...

Det är exakt samma grepp som du köpt.Det som skiljer detta från pentax original är mönstret på gummit samt att det på anliggningsytan mot kameran saknas ett antal gummikuddar dock finns urtag för dessa.Jag köpte detta grepp på tradera,kamerans elektronik fick "spel"den kunde inte "hitta"batterierna i greppet.Dessutom exponerade den i samma ögonblick som den fokuserade och mätvärden dök upp i sökaren.Jag kollade på nätet och fann att andra haft samma problem med detta grepp.
mvh Anders
Hej!

Kolla din mail, jag har ett par frågor till dig som jag tror du bör besvara snarast.

/Torsten
 
ANNONS