Annons

FX- eller DX-sensor??

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Mennnnnn måste varje tråd där både FX och DX nämns urarta i en diskussion av den här sorten?

Det har ju inte på något sätt att göra med vad trådskaparen vill veta om kameran han ska köpa!
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Ingen stor skillnad (sen är det upp till var och en att avgöra vad man tycker är stor skillnad) mellan D3 och D3x vid höga iso enligt
dxomark
dpreviw forum
Ken rockwell
http://www.fotografie.fr/fotoforum/viewtopic.php?f=9&t=115
http://www.stillephotographie.at/NikonD3xENG
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D3X/D3XRAW.HTM

ja det är upp till var och en att ta hand om bildfiler från exv d3x 5dmk2 och D3, jag har i en gammal tråd visat skilnaderna.
Vad Ken Rockwell skriver eller inte är väl knappast intressant
 

dumbo

Aktiv medlem
Tack för ditt svar Jonas!

Anledningen till min fråga var och är om de extra kostnaderna det innebär är värda eller ej.
/MM
Det behöver inte nödvändigtvis bli så himla mycket dyrare totalt sett. MAn kommer undan med objektiv med bländare 4 på FX, jämfört med 2.8 på DX, vilket ger samma ljuskänslighet totalt sett och samma skärpedjup.
Man kommer åxå undan med objektiv av något lägre kvalitet/upplösning, eftersom pixlarna på en FX-sensor inte är lika tätt packade.
Detta resonemang förutsätter ju dock att man börjar från scratch och inte har ett antal DX-objektiv som man tänkt/skulle kunna använda på DX-kameran, om man nu avser uppgradera ett befintligt DX-hus.
Har man redan ett DX-hus och ett antal DX-objektiv känns det nog vettigare att fortsätta på på DX-spåret, särskilt om man inte VET att FX skulle ge en något som man inte kan få med DX.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Samplar man ner förlorar man upplösning vilket är ett ännu sämre alternativ. De flesta som överhuvudtaget samplar om för jämförelser verkar dock gå ner.

visst är en nerskalning ett sämre alternativ att jämföra , bättre är att jämföra mot den kamera som har högsta upplösningen, dvs interpolera bilden med färre pixlar till den storlek som kameran med högsta upplösning har.
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Nej, det är inte en fråga om 'val av objektiv' för de som eftersträvar maximal räckvidd/avbildningsskala. D700 får inte högre upplösning för att man sätter på ett annat objektiv, och oavsett vilket man väljer så skulle en D300s erbjuda högre motivupplösning i den slutliga bilden.
Om man använder samma objektiv ja. Frågan är varför man skulle göra det, om det nu är bästa bildkvalitet man vill åt (i vissa fall kan det vara en kostnadsfråga däremot).

Det torde vara ganska få som eftersträvar "maximal räckvidd". Det finns ju objektiv på flera tusen millimeter. Det kanske är en av tiotusen fotografer som vill åt en sådan bildvinkel.
 

Per

Aktiv medlem
Om man använder samma objektiv ja. Frågan är varför man skulle göra det..

Som sagt, en dx med lika många eller fler pixlar kommer alltid erbjuda högre motivupplösning än fx oavsett vilket objektiv vi pratar om.


Det torde vara ganska få som eftersträvar "maximal räckvidd". Det finns ju objektiv på flera tusen millimeter. Det kanske är en av tiotusen fotografer som vill åt en sådan bildvinkel.
Där tror jag du har helt fel - och det är ganska lätt att bli övertygad om det genom att se hur vanliga t.ex. djur-/fågelbilder och makrobilder är på fs, och hur många diskussioner som handlar om sån utrustning. Att de riktigt långa teleobjektiven är så ovanliga beror på att de antingen är väldigt dåliga eller väldigt dyra, inte på att man tycker att 300mm räcker gott och väl.
 

magula

Aktiv medlem
Mennnnnn måste varje tråd där både FX och DX nämns urarta i en diskussion av den här sorten?

Det har ju inte på något sätt att göra med vad trådskaparen vill veta om kameran han ska köpa!
Tack för ditt inlägg. Du har rätt i ditt påpekande.
Jag har visst tryckt på en känslig knapp hos vissa.
Jag är bara ute efter grundläggande information gällande skillnaderna.

Som det verkar av diskussionen hittills så kommer det med allra största sannolikhet bli ett dx-hus och då D300s.
Jag har några Dx-objektiv och dessa kommer man ju inte kunna använda fullt ut om man byter till FX.
Tack
/MM
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Tack! :)

Naturligtvis är det inte ditt fel att tråden gick som den gick, men det hände tyvärr varje gång ämnet kommer upp och slutar på samma sätt varje gång....

Vad gäller ämnet har jag själv en D300s som jag är grymt nöjd med! Visst skulle kanske en D700 kunna vara bra i vissa situationer, men det finns inget "fel" val här. Båda är grymt bra!

Och vad gäller supertelen så får jag hålla med Per, enda alternativet i vettiga pengar över 300 mm, eller till och med inom 300 mm med lite ljusstyrka, är ju konstiga zoomar med konstiga namn som saknar AF och dataöverföring eller spegeltetelen med f/8. Jag tvingade just mig själv att löpa ett Nikkor 300/4 och en teleconverter för att få lite räckvidd. 12500 kr kostade det begagnat. Samma räckvidd till D700 hade inte varit möjligt att lösa för pengar. Egentligen skulle jag inte ha något emot dubbla brännvidden, men det kostar ju tiotals tusen om jag ska ha bättre kvalité än det jag har croppat till samma bild.
 
Senast ändrad:

dumbo

Aktiv medlem
teleconverter för att få lite räckvidd. 12500 kr kostade det begagnat. Samma räckvidd till D700 hade inte varit möjligt att lösa för pengar.
Nu har jag inte järnkoll på om kantskärpa och sånt möjligen blir något sämre, men man får en ny Nikon AF 80-400/4.5-5.6D VR som ger nästan lika lång brännvid (och möjlighet till ett steg högre ljusstyrka på FX om man är beredd att offra lite bildkvalitet) på FX för 15000kr.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
400F/5.6 APO Makro såg jag senast förra veckan för ca 3500kr. På en D700 ger detta bättre skärpa än Nikons eget 300F/4 på D300. Ja - jag har provat (inte med D300s, med en D90).

Men jag håller faktiskt med - brännvidder över 300mm "passar" bättre med crop-kameror om man inte har ganska gott om pengar och en vältränad bär-axel. Har man det är FX fortfarande bättre... 400F/2.8 på en FX-kamera ger dig exakt samma ljuskänslighet som ett 270mm F/1.9 på D300 - och dom gluggarna är det ont om. Det finns en anledning till att den största mängden sportfotografer kör FX.

På tal om inget annat är den sista versionen av Sigmas 300F/4 APO Makro minst lika bra som Nikkor-gluggen, och har dessutom 1:2 makro med förhållandevis bra kvalitet. Ett fynd om man hittar ett, dom är ovanliga.
 

Makten

Aktiv medlem
Som sagt, en dx med lika många eller fler pixlar kommer alltid erbjuda högre motivupplösning än fx oavsett vilket objektiv vi pratar om.
Frågan är fortfarande varför vi ska jämföra samma objektiv på olika sensorstorlekar. Med en mindre sensor slänger du bort en stor del av bildcirkeln och får sämre skärpa.
I den mån det går är det i regel bättre att välja en längre brännvidd på en större sensor. Men när det inte går (eventuellt av kostnadsskäl eller på grund av bristande utbud), är DX förstås ett utmärkt alternativ för att få "lång räckvidd". Dock är det knappast nån slags regel som man ska följa, vilket många verkar tro.

Där tror jag du har helt fel - och det är ganska lätt att bli övertygad om det genom att se hur vanliga t.ex. djur-/fågelbilder och makrobilder är på fs, och hur många diskussioner som handlar om sån utrustning. Att de riktigt långa teleobjektiven är så ovanliga beror på att de antingen är väldigt dåliga eller väldigt dyra, inte på att man tycker att 300mm räcker gott och väl.
Javisst, men "så långt som möjligt" är antagligen i de flesta fall mycket längre än "precis lagom långt". Man skaffar ju inte gärna en stjärnkikare för att fota fåglar (om kikaren var ett objektiv alltså).
 

ErlandH

Aktiv medlem
Javisst, men "så långt som möjligt" är antagligen i de flesta fall mycket längre än "precis lagom långt". Man skaffar ju inte gärna en stjärnkikare för att fota fåglar (om kikaren var ett objektiv alltså).
Nu finns det en massa andra nackdelar med stjärnkikarnas konstruktion, men en brännvidd på 600-1200 mm (som är ganska "normalt" för en stjärnkikare) skulle nog många fågelfotografer uppskatta.
 

Zyxx

Aktiv medlem
Eftersom jag inte har en aning om hur stor skillnad på dessa D90 och D700 så måste jag bara fråga vad jag vinner på att köpa en D700 jag förstår de olika specar som dessa kameror har men hur stor skillnad på bilden i slut ändan... Om man skulle ha en D90 och en D700 med Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED som exempel ?
 

Falumas

Aktiv medlem
Eftersom jag inte har en aning om hur stor skillnad på dessa D90 och D700 så måste jag bara fråga vad jag vinner på att köpa en D700 jag förstår de olika specar som dessa kameror har men hur stor skillnad på bilden i slut ändan... Om man skulle ha en D90 och en D700 med Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED som exempel ?
Med en D700 kommer du kunna fotografer i dåligt ljus betydligt bättre.

Objektivet kommer vara 24-70 på en D700 och 36-105 på en D90.

Skärpedjupet kommer bli kortare på D700.

På en D700 kommer äldre objektiv fungera mycket bättre.
På en D90 kommer DX-objektiv fungera mycket bättre.
Nya icke DX-objektiv kommer fungera lika bra på bägge.

En D700 är mycket robustare än en D90 och D700 klarar vatten bättre.

/Karl
 

dumbo

Aktiv medlem
Eftersom jag inte har en aning om hur stor skillnad på dessa D90 och D700 så måste jag bara fråga vad jag vinner på att köpa en D700 jag förstår de olika specar som dessa kameror har men hur stor skillnad på bilden i slut ändan... Om man skulle ha en D90 och en D700 med Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED som exempel ?
På höga ISO-tal kommer D700:an att vara bättre (ungefär ett steg bättre) vad gäller brus (dock inte om man vill uppnå en viss storlek på skärpedjupet). Den kommer även att ha något större dynamiskt omfång vilket kan vara till fördel i situationer med stor kontrast.
I de flesta "normala" situationer skulle jag dock säga att skilnaden inte är så jättestor.
(Om vi nu pratar om ren bilddata.)

Därtill har ju D700 betydligt mer avancerad AF och snabbare sekvenstagning och allt såntdär, vilket ju kan ge bättre bilder när situationen kräver sådana finesser. Mitt emellan dessa modeller finns ju D300(s) som i praktiken är en D700 men med samma sensor som D90 har.
 

cango

Avslutat medlemskap
Nu finns det en massa andra nackdelar med stjärnkikarnas konstruktion, men en brännvidd på 600-1200 mm (som är ganska "normalt" för en stjärnkikare) skulle nog många fågelfotografer uppskatta.
Måste kommentera OT ang stjärnkikare:
Jag är en av de få (men som fler blir) som fotar fåglar med sjärnkikare :) en celestron 600mm tillsammans med en E-3. Obs, använder ej okular, utan "skjuter" "prime focus", som det kallas. Inte autofokus, svårt med flygande fän, men för priset/kontra bildkvalitet/räckvid, så är det svårtslaget. Nackdelarna får jag leva med, men alternativet (för mig) att införskaffa en zuiko 300mm med telekonverter för 80, 90 loppor, är en nackdel som jag inte får NÅGRA fåglar fotade, då det inte är möjligt att spendera så pass mycket pengar. Celestron 80mm refraktorn gick på knappt 4000 kr med frakt.
 

OscarM

Aktiv medlem
På tal om inget annat är den sista versionen av Sigmas 300F/4 APO Makro minst lika bra som Nikkor-gluggen, och har dessutom 1:2 makro med förhållandevis bra kvalitet. Ett fynd om man hittar ett, dom är ovanliga.
Köpte ett sådant tidigare i år, 2400:- fick jag betala för det inkl frakt och payson-avgifter. AF är ganska osäker, men i övrigt verkar det vara ganska bra. Närgränsen är på 1.2 meter och ger 1:3 makro.
Känns bra att veta att jag får slanta upp en hel del för att få bättre objektiv i den klassen då :)
 
ANNONS