Annons

Strul med Windows 7 igen

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
Skulle byta ut en av datorns inbyggda hårddiskar D:/ till en större.
Hade för mig att det blev problem förra gången, så jag körde en backup först.
Och naturligtvis så havererade windows. Datorn går inte att starta.
Plockade ut D:/ ur datorn och tog fram min Windows Image Backup. Det räddade mig förra gången. Men nu hjälper det inte. Datorn hittar alla diskarna när jag skall köra systemåterbildningen, Disk 0 (c:/ disken) Disk 1 (systemavbildningen) och Disk 2 (en backuppdisk) men återställningen fungerar inte.
Får följande meddelande:
"Återställningen av systemåterbildningen misslyckades. Den disk som angetts i BIOS är för liten för att återställa originalsystemdisken. Ersätt disken med en större och försök utföra återställningsåtgärden igen."

Har dessutom försökt att återställa till en annan (formaterad) 1 Tb-disk utan att lyckas.

Vill inte ladda ner Windows igen för då får jag problem med ADOBE när jag skall aktivera PS CS5 igen.

Någon som kan hjälpa? Min gamla stationära räddar mig igen (mail och internet)
 

Candersson

Aktiv medlem
Låter lite märkligt. Du har inte skrivit om det är SATA diskar eller vad...
En annan fråga är ju vad BIOS säger efter uppgraderingen.
Vad hittar den för diskar och är det korrekt, enligt din mening?

Det borde inte vara något problem att uppgrader D:
...om du nu inte av någon anledning valt att ha systemfiler lagrade på D: (som då Windows inte längre kan hitta när du bytt till den nya disken)
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Låter lite märkligt. Du har inte skrivit om det är SATA diskar eller vad...
En annan fråga är ju vad BIOS säger efter uppgraderingen.
Vad hittar den för diskar och är det korrekt, enligt din mening?

Det borde inte vara något problem att uppgrader D:
...om du nu inte av någon anledning valt att ha systemfiler lagrade på D: (som då Windows inte längre kan hitta när du bytt till den nya disken)
Ja mycket märkligt.

Ja alla diskar som jag har är SATA.
HMM, när du säger det så låg det nog några filer på D:/ som inte borde ligga där och som jag tog bort. Skulle ha den för lite bilder då C: började bli för "full". Ville öka den från 500 Gb till 1 Tb. Men det vore ju illa om Windows lade ut filer lite hur som helst på diskarna.

Men varför går det inte att återskapa från Windows Image backup. Varken till gamla c: eller till en likadan 1Tb:s disk som kollades och formaterades i förrgår av INET.

Har tittat i BIOS och där tycks alla diskar finnas och i rätt BOOT-ordning.
Men Windows har problem med att hitta C:.

Har dessutom ett "gamalt" USB-kabinett så jag kan kolla diskarna i min gamla dator och allt ser OK ut.
 

Candersson

Aktiv medlem
Hiskligt svårt att så här via ett forum säga vad det kan vara.
Vad gäller filer som du tog bort så kan det ju mycket väl varit systemfiler som av någon anledning fanns på D:
Om det sen är det som är anledningen till att du inte kan återställa Windows är svårt att säga utan att själv ha sett det.

Det känns som om du kan hålla på att leta efter grundorsaken ett bra tag...

Rådet är att börja om från början. Installera Windows på nytt (starta med partionering/formatering av C: - "by the book") och försök sen istället lösa problemet med din CS5
Jag tror du vinner tid på det i slutändan i alla fall
 

ztenlund

Aktiv medlem
Varför du inte lyckas återställa vet jag inte, men en anledning till strul från början har jag.

Jag slet nämligen mitt hår ett tag med min burk eftersom Win7 systematiskt lade startpartitionen på fel hårddisk. Den får man inte välja var den hamnar utan installationsprogrammet verkar välja det som det tror är första hårddisken. Problemet är bara att det inte begriper vilken som faktiskt är det utan att drivrutinen till SATA-chipet installerats. BIOS visar rätt och Win7 gör det efter drivrutinsinstallation, men av någon anledning blir det fel i installationsprogrammet. Att få det rätt krävde alltså att jag ryckte övriga hårddiskar utom den första.

Till huvudkliandet bidrog förstås att jag har tre exakt likadana hårddiskar... :)

Om det här är problemet borde du kunna se med ett program som kan visa partitionerna, för startpartitionen är en ganska liten på 200 MB eller så som saknar enhetsbeteckning.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Om din disk-image är tagen från en hårddisk som är större än den du installer till (system/boot) blir det så- Stenkorkat, eftersom det ju är mängden data som recovery-proceduren borde titta på, inte hur stor hårddisken du kopierar från är.

Så du behöver en HD som är minst lika stor som den systemet ursprungligen kom från.

Oftast är detta aldrig några problem, men det är något man bör tänka på om man t.ex ska byta ut systemdisken mot en SSD (de är ju ofta lite mindre).
....................

NÄR du fått det till att fungera är korrekt sätt att köra en image på (om man inte är säker på vad för dator den ska flyttas in/tillbaka i senare) att installera systemet på en hårdisk där man minskat partitionen till typ 60GB, när allt är "som man vill ha det" så är det bara att köra en image-kopiering och sedan EFTER DET utöka partitionen till full storlek igen.

.....................

I windows ska man hålla reda på vad som är boot respektive "active" - framför allt om man ska hålla på att klödda fram och tillbaka med hårdiskarna i systemet. Det finns ingen garanti för att det är systemdisken som är boot. Filerna du har tagit bort KAN ha varit NTLDR eller något annat. Jag förstår inte varför du gjorde det, de är bara ett par kb stora...(?) Då bootar inte systemet, och det ska det inte göra heller. Dessa filer är sättet som windows håller reda på antalet bootbara operativsystem i datorn. *Som mest har jag haft tre olika operativsystem i samma dator - vilket inte är något problem öht, men då får man hålla reda på vad man gör.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Om din disk-image är tagen från en hårddisk som är större än den du installer till (system/boot) blir det så- Stenkorkat, eftersom det ju är mängden data som recovery-proceduren borde titta på, inte hur stor hårddisken du kopierar från är.

Så du behöver en HD som är minst lika stor som den systemet ursprungligen kom från.

Oftast är detta aldrig några problem, men det är något man bör tänka på om man t.ex ska byta ut systemdisken mot en SSD (de är ju ofta lite mindre).



NÄR du fått det till att fungera är korrekt sätt att köra en image på (om man inte är säker på vad för dator den ska flyttas in/tillbaka i senare) att installera systemet på en hårdisk där man minskat partitionen till typ 60GB, när allt är "som man vill ha det" så är det bara att köra en image-kopiering och sedan EFTER DET utöka partitionen till full storlek igen.

.....................

I windows ska man hålla reda på vad som är boot respektive "active" - framför allt om man ska hålla på att klödda fram och tillbaka med hårdiskarna i systemet. Det finns ingen garanti för att det är systemdisken som är boot. Filerna du har tagit bort KAN ha varit NTLDR eller något annat. Jag förstår inte varför du gjorde det, de är bara ett par kb stora...(?) Då bootar inte systemet, och det ska det inte göra heller. Dessa filer är sättet som windows håller reda på antalet bootbara operativsystem i datorn. *Som mest har jag haft tre olika operativsystem i samma dator - vilket inte är något problem öht, men då får man hålla reda på vad man gör.
I mitt fall var dom lika stora, men avbildningen omfattade också en annan disk (tillfällig backup) men den kunde jag exkludera när jag skulle återskapa avbildningen. Men det hjälpte inte.

När jag monterade den tillfälliga backuppen så fick jag också problem, men då fungerade avbildningen.

Tack för tipsen i övrigt.
Håller nu på med att installera om datorn. Tyvärr så kan jag inte avaktivera PS så jag får hoppas att Adobe hjälper mig med det.
 

peranders

Aktiv medlem
I det här läget känns det tryggt med att jobba med en "låst" Mac men jag känner ändå medlidande för de som grottar med strulande PC.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
I det här läget känns det tryggt med att jobba med en "låst" Mac men jag känner ändå medlidande för de som grottar med strulande PC.
Ja, detta talar inte till Windows fördel.
Skulle önska att jag kunde få Mac:s operativsystem till PC. Trots strul så vill jag inte vara låst till en tillverkare.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Tack för "hjälpen" och/eller för förklaringar av mina datorfel.

Ett försök till avslutande sammanfattning.

Windows lägger korkat nog ut startscript på flera hårddiskar.
När jag bestämde mig för att byta ut en 500 Gb:s disk till en 1 Tb så tog jag samtidigt bort möjliheten att starta Windows genom att det låg windows-filer den disken också.

När jag då försökte att återskapa m hj a en Image-backup så misslyckades det, då den omfattade C:/ på 1 Tb samt en backup-disk på 250 Mb. Men då båda diskarna var kvar i datorn så borde det fungera. Orsaken var troligen att 250 Gb:s disken inte hittades av Windows.
Den fanns i BIOS men Windows hittade den inte. Trots att jag exkluderade den vid återskapandet, så fungerade det inte.
Tvingades därför att återinstallera Windows igen. Disken var först inte med, utan jag fick "aktivera" den igen.

Tänkte ta chansen att montera in en SSD-disk i datorn för program. Men efter att ha läst kundrecesioner på INET hemsida om SSD-diskar så beslöt jag mig att vänta. Dom tycks inte vara speciellt stabila ännu.
 

peranders

Aktiv medlem
Bra att det löste sig. Märkligt att Windows lägger systemfiler på externa diskar. I macvärlden trycker du in disken och kör och "it just works".
 

Candersson

Aktiv medlem
Se där, då var du i alla fall igång igen :)
Hoppas nu dina CS5 problem också blir fixade.

Det har skrivits en hel del om problem med SSD men jag har inte fått klart för mig om det är vissa fabrikat som är mer benägna att strula än andra...
Själv har jag använt en Intel SSD SA2M 160Gb som system/programdisk i snart 1 år nu. Helt utan problem.
(peppar, peppar... o.s.v.)
Det fungerar alldeles utmärkt.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Bra att det löste sig. Märkligt att Windows lägger systemfiler på externa diskar. I macvärlden trycker du in disken och kör och "it just works".
"Löste sig" gjorde det ju inte. Sitter fortfarande och uppdaterar program och får nog hålla på idag också. Tur man är pensionär och har tid med det. En fördel trots allt jobb är att det blir en städning av program, filer och inställningar. Inte helt fel.
Det fungerar likadant och lika bra med PC.
Nej, det var ingen extern disk. Jag hade 2 inbyggda diskar en utöver C:/. Och det råkade ligga några extra filer på den som jag skulle byta.
Har nu gått tillbaka till bara en extra disk. Jag har 2 st kabinet fram på datorn där jag stoppar in extra hårddiskar. Det fungerar nästan som externa diskar förutom att det är mycket snabbare (samma som inbyggda diskar) och jag slipper dessutom alla extra sladdar och spänningsaggregat.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Se där, då var du i alla fall igång igen :)
Hoppas nu dina CS5 problem också blir fixade.

Det har skrivits en hel del om problem med SSD men jag har inte fått klart för mig om det är vissa fabrikat som är mer benägna att strula än andra...
Själv har jag använt en Intel SSD SA2M 160Gb som system/programdisk i snart 1 år nu. Helt utan problem.
(peppar, peppar... o.s.v.)
Det fungerar alldeles utmärkt.
Jag ringde till Adobe och dom var hjälpsamma så nu har jag ett registrerat PS CS5 på datorn igen.
Kollade med min son innan jag skulle iväg till INET och köpa en SSD-disk. Han har stoppat in en SSD-disk i sin dator och haft problem 4 ggr.
Tror att det är fabriksrelaterat. Titta på INET:s hemsida. Intels diskar har bra omdöme medan Corsair:s diskar (som är snabbare och billigare) fått allt mellan bra till katastrof.
 

OscarM

Aktiv medlem
corsairs ssd innehåller sandforce styrkretsar, och dom verkar strula en del på vissa datorer. så det kan vara ett lotteri att köpa corsair/ocz/sandisk m.fl som använder sig av sandforce-styrkretsarna. många använder det utan några som helst problem, men för andra användare så hjälper det inte vad dom gör för att få den stabil.
därför är en del helnöjda, medan andra tycker dom är katastrof. och som vanligt är det väl de missnöjda som är mest högljudda, så hur stort problemet är vet jag inte.
jag vågade inte köpa någon iaf, så jag köpte en crucial m4, 128 GB för nån vecka sen, den har fått bra recensioner och omdömen, verkar väldigt stabil och välpresterande. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=873561
Dock krånglade det när jag skulle installera win 7. har en liten bärbar dator utan optisk läsare, så jag fick installera win7 via usb-minne, vilket inte riktigt funkade. lånade en kompis bärbara och med den datorn funkade det att installera via usb-minnet. men det verkar kunna krångla med usb-installation av win 7, så har man en stationär dator skulle jag inte oroa mig.

annars så är intels och samsungs ssd problemfria har jag förstått när jag gjorde min research inför köpet.

jag har inte gjort mer än installerat win7 på min ssd än dock, för jag har lite för mycket skol-grejer på gamla hårddisken som jag bara behöver en vecka till, och inte orkar krångla över till min nya ssd, därför kör jag på med hdd i datorn en vecka till.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Och så är cirkusen igång igen.
Datorn fick alla program nedladdade igen. Adobe hjälpte mig med en extra nerladdning.

När allt äntligen var klart så bestämde jag mig för att köra en ny image, men då jag inte kan köra en image på bara c:/-disken beslöt jag mig för att dra ur sladden till min extra hårddisk. Hittade inget annat sätt att stänga av disken. I windows kan man inte välja vilka diskar som körs Image på. Windows kör på alla och då får man problem med att återinstallera.
Jag ville bara köra en Image på C:/ disken (1Tb) på en lika stor disk.

Men när jag kopplade ur den inbyggda hårddisken så slutade Windows att fungera igen.
Kopplad då in disken igen, men det var tydligen försent. Nu får jag inte igång datorn igen.
Och att få hjälp av Windows (Microsoft) kostar tydligen stora pengar trots dåliga program.

Skall jag inte kunna använda mer en en hårddisk i min dator utan att få problem?
Eller måste alla extra diskar i datorn sitta där för gott, annars får jag problem.

Vid förra problemomgången funderade jag på att byta till ett mer användavänligt system (mac).
Hade jag inte varit pensionär med gott om pengar så hade jag köpt en Mac i morgon.

Någon som kan hjälpa mig med ev förklaringar?
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Nu går windows igen.
Efter ett samtal med min son och hjälp från honom så löste vi problemet.
När jag laddade ner windows igen för 2 veckor sedan så innehöll datorn en C:/ disk och en E:/ disk som används som Tillfällig Backup.

Min son föreslog att jag skulle byta bootdisk i BIOS till E:/.
Jag gjorde så och då startade Windows helt normalt.
Windows lägger tydligen startscript till Windows på vilken disk som helst.
Det här innebär att när man laddar ner Windows första gången så får datorn bara innehålla en disk, C:/.
Senare så är det tydligen OK att lägga till flera diskar.
 

j2^

Aktiv medlem
Windows lägger tydligen startscript till Windows på vilken disk som helst.
Det här innebär att när man laddar ner Windows första gången så får datorn bara innehålla en disk, C:/.
Senare så är det tydligen OK att lägga till flera diskar.
Totalt struntprat.

Det är inga (och har de senaste tjugo åren inte varit ) problem att installera Windows på en maskin med flera volymer/diskar. (Därav inte sagt att det inte kan finnas tillverkare som inte har pre-loads som utgår ifrån att det bara finns en volym, men det är icke ett Windowsproblem)

Inte heller lägger Windows "startskript överallt". De ligger på systemvolym och bootvolym (Som på de flesta personers system är samma partition, men det är inte nödvändigt), och det finns inget magiskt med det.


Men, om dina enheter byter plats i BIOS när hårdvaran ändras, så tyder detta på:

1. Ett buggigt BIOS
2. (Mer troligt) att man kör HBA'erna i IDE läge istället för AHCI-läge.
 
Senast ändrad:

Dykhjelm

Aktiv medlem
Totalt struntprat.

Det är inga problem att installera Windows på en maskin med flera volymer/diskar. (Därav inte sagt att det inte kan finnas tillverkare som inte har pre-loads som utgår ifrån att det bara finns en volym, men det är icke ett Windowsproblem)

En lång troligare förklaring är att dina enheter byter plats i BIOS när hårdvaran ändras, vilket tyder på:

1. Ett buggigt BIOS
2. (Mer troligt) att man kör HBA'erna i IDE läge istället för AHCI-läge.
Är ingen expert, men tror att du har fel. Windows hamnar på C:/ disken, men det hamnar en .TMP fil på E:/ disken och jag måste boota på e:/ disken annars startar inte Windows.

Vad HBA är vet jag inte. Men måste men som vanlig användare känna till detta och göra olika inställningar så har programerarna missat något väsentligt.
 

j2^

Aktiv medlem
Är ingen expert, men tror att du har fel. Windows hamnar på C:/ disken, men det hamnar en .TMP fil på E:/ disken och jag måste boota på e:/ disken annars startar int Windows.

Vad HBA är vet jag inte. Men måste men som vanlig användare känna till detta och göra olika inställningar så har programerarna missat något väsentligt.
Jag har inte fel.


HBA, Host Bus Adaper, med andra ord dina SATA-styrenheter.

Om du med en retailversion av windows stöter på dessa problem så är det ett hårdvaruproblem med din dator, eller ett problem med hur du har ställt in BIOS. Inte ett problem med windows.

Om du med en OEM/VAR-version av Windows stöter på detta problem så KAN OEM/VAR-parten tillverkat en dålig distribution som utgår ifrån att det enbart KAN finnas en disk i systemet (Jag har sett detta på pre-loads från såväl Acer och Packard Bell)
 
ANNONS