Annons

Sensorstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)

Tivendar

Medlem
Jag undrar vad det innebär när sensorstorleken anges som tex 1/1,7 tum eller 2/3 tum ?
När det står tex 23,6 x 15,8 mm är det ju lite lättare att förstå.

Varför använder inte alla samma sätt att skriva det på, det skulle bli så mycket lättare att jämföra kamerorna då!
 

Parsi

Aktiv medlem
Jag har för mig att de matematiskt märkligt uttryckta tumsstorlekarna - som ju inte på nåt sätt motsvarar den verkliga storleken, som ju är mycket mindre - kommer från en tradition av bildrör i videokameror. Så tumsmåtten gäller alltså det cirkulära yttre diametermåttet på motsvarande vidicon-rör. Som alltså skulle användas till motsvarande bildyta.

Alltså ett traditionsbundet sätt att specificera 'storleken'.
Har jag fel, kommer säkert nån annan gammal uv att rätta mig ;)
 

erro.se

Aktiv medlem
Tror det är ännu värre dessutom. 1/1,7" är diametern på en cirkel, men själva bildramen är bara 2/3 av detta mått. Eller nåt sånt.

Kameratillverkarna vill väl helt enkelt inte tala om hur jäkla små sensorerna är egentligen.....
 

Parsi

Aktiv medlem
Tror det är ännu värre dessutom. 1/1,7" är diametern på en cirkel, men själva bildramen är bara 2/3 av detta mått. Eller nåt sånt.

Kameratillverkarna vill väl helt enkelt inte tala om hur jäkla små sensorerna är egentligen.....
Det är faktiskt ännu värre, sensorn ännu mindre. 1/1.7" är diametern på det fysiska röret, Bildramen är sen bara en liten fläck på änden.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
shit vad jobbigt det där var att försöka räkna på, en sensor på 1" (en tum) har en diagonal på 16mm (pythagoras sats på b*h) men det är då alltså 1" vilket motsvarar 25,4mm. Förhållandet däremellan är ca 2/3.

25,4 * 2/3 = 16,9mm :)

så en Four Thirds-kamera har alltså 2/3*4/3*25,4 = 22,6mm diagonal vilket är ganska nära den specade 22,5mm
 
ANNONS