Annons

Fågelidentifikation

Karuzzell

Aktiv medlem
Visst är det som Oskar säger en bivråk. Obs i maj med så brunt huvud, i kombo med kraftig kroppsbandning och som jag försöker tyda (på den i sammanhanget inte bästa vinkel på vingen) att man kan se tre stycken band över armpennorna. Detta indikerar hona..
ännu bättre att få se en bild med uppvänd vinge o synlig stjärt.

Med vänlig hälsning peter
Stort tack, Peter! Tyvärr var alla bilderna likartade men jag sparade ytterligare en, där man möjligen kan se lite mer av stjärtens bandning. Jag la in den i svar till Osquar . Tacksam för hjälpen jag fick!

Med vänlig hälsning
Eva
 

gavia

Aktiv medlem
Tackar, även den sista är tornfalk? Den har lite ”slankare” vingar tycker jag
o ja, man kan inte från enstaka bilder bedöma enkelt om en vinge är slank eller mindre slank. fåglar o har olika poser beroende på vilken flykt de är aktiva i under just det ögonblicket man tar bilden. så återigen ja, det är en tornfalk.

Med vänlig hälsning peter
 

MedinFoto

Aktiv medlem
Tyvärr inget foto, men såg en idag jag inte kunde identifiera. Rund och ungefär lika stor som en domherre, brun med mörkbruna fläckar, svart lite spetsig näbb. Kan ha haft lite färg på benen. Några idéer?
 

wiksten

Aktiv medlem
Hej,

jag skulle behöva hjälp med dessa. Fotograferad den 27 augusti - Finska viken. För att få lite spänning i livet så ska jag dra till med en gissning också: Den högra är en kärrsnäppa och den vänstra nja... småsnäppa?

Mvh. Calle
 

Bilagor

Osquar

Aktiv medlem
Hej,

jag skulle behöva hjälp med dessa. Fotograferad den 27 augusti - Finska viken. För att få lite spänning i livet så ska jag dra till med en gissning också: Den högra är en kärrsnäppa och den vänstra nja... småsnäppa?

Mvh. Calle
Kärrsnäppa korrekt. Den vänstra är mycket riktigt en småsnäppa. Sandlöparen har en lite "stabbigare" näbb, jämntjock och i det närmaste rak. Vidare saknar den så här års alla inslag av bruna fjädrar, varför den ger ett grafiskt svartvitt intryck.

/Oscar
 

wiksten

Aktiv medlem
Kärrsnäppa korrekt. Den vänstra är mycket riktigt en småsnäppa. Sandlöparen har en lite "stabbigare" näbb, jämntjock och i det närmaste rak. Vidare saknar den så här års alla inslag av bruna fjädrar, varför den ger ett grafiskt svartvitt intryck.

/Oscar
Tack skall ni ha för att ni tar er tid Lars och Oscar. Jag kan bara tillägga att det här med vadare är utmanande. Själv gick jag efter uteslutningsmetoden och råkade hamna rätt. Jag läste nu att sandlöparen saknar baktå och hittade en bild där man ser en tå, vilket då tydligen utesluter den. Tack igen!

Calle
 

Bilagor

ANNONS