Annons

AI - ansiktsigenkänning och intelligenta vapen - drönare

Produkter
(logga in för att koppla)

HenryB

Aktiv medlem
Det kan kanske bli verklighet så småningom men så värst enkelt tror jag inte att det är.

Mikrodrönare med stridsspetsar kommer förmodligen att användas i mycket speciella tillämpningar. Ett gevär med ett par magasin är betydligt billigare för vanlig strid (och enklare att sköta).

Den låga vikten är förvisso inte avgörande, men en mikrodrönare kan inte väga allt för mycket utan att tappa sin stora fördel att vara lättransporterad. Priset är nog ändå det viktigaste. Det måste ner ganska mycket innan det blir intressant att sprida dem i stora mängder ute på förband. Det går knappast att i längden spendera 1.5 miljoner kronor på varje oskadliggjord fiendesoldat.
Allt är dyrt när det är nytt, priserna går ner med tiden. I början blir det ett verktyg för specialstyrkor och sen sprider det sig. Går säkert göra drönare med multifuktion. Spaning mixat med kamikazefunktion.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vill man ha några gram högexplosivt sprängmedel i drönare så är jag övertygad om att det är en enkel sak med dagens teknik. 16 gram eller 40, vem bryr sig.
Tramsigt högljutt.

Bättre att göra det tyst med en grön laser.... kostar fienden mycket mer resurser att ta hand om blinda och kommer tvinga befolkningen att hålla sig inne.
 

HenryB

Aktiv medlem
Tramsigt högljutt.

Bättre att göra det tyst med en grön laser.... kostar fienden mycket mer resurser att ta hand om blinda och kommer tvinga befolkningen att hålla sig inne.
Synförstörande vapen är förbjudet i Genevekonventionen om jag inte missminner mig helt. Kanske kamikazedrönare blir också, vem vet.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Vill man se andra dramatiseringar kring ämnet finns ett Black Mirror-avsnitt på temat.

Men vad gäller drönare för militära eller lönnmördarmotiv så tror jag inte så mycket på det idag. Det är enormt kostsamt, små drönare har mycket begränsad räckvidd, kort batteritid och dålig lyftkapacitet.

Mer lämpliga ändamål är fortfarande drönare för spaning, där pyttesmå drönare kan tjäna till att ge utrymme för viss rekognosering av närliggande byggnader eller misstänka ting i ens omedelbara närhet utan att direkt exponera personal.

För större drönare finns större flexibilitet i bärkraft, räckvidd och utrustning. Men stödet internationellt för militära drönare tycks sjunka, i min upplevelse, i takt med dess popularisering. I takt med att smådrönare kan användas militärt, eller i övrigt farligt ändamål, lär lagstiftning och reglering internationellt implementeras. Det är en långsam process då fysikens lagar ogärna ruckar på sig, marknaden liten i förhållande till utvecklingskostnaderna, och utvecklingen av batterier går särskilt långsamt.

Jag ser ingen anledning till ängslighet, även om ämnet förstås är värt att diskutera och - likt vad Agenda tycks ha gjort - väckt en debatt.
 

iSolen.se

Guest
Du hakar upp dig på petitesser. Detta var bara ett exempel på hur en liten drönare i tjänst ser ut. Vill man ha några gram högexplosivt sprängmedel i drönare så är jag övertygad om att det är en enkel sak med dagens teknik. 16 gram eller 40, vem bryr sig. Du har ett framtida verktyg i verktygslådan som kommer ändra spelplanen.
Jo det spelar roll för en vanlig tennisracket, flugsmälla eller hand duger bra för att försvara sig mot en vapenlast på några gram.

En vanlig krypskytt kommer ha mycket större möjlighet att lyckas med sitt dåd.
 

PMD

Aktiv medlem
Poängen med stridsspetsförsedda mikrodrönare är väl att använda dem i svärmar?

Än så länge tror jag att det är förskräckligt dyrt och inte i närheten av kostnadseffektivt.
 

iSolen.se

Guest
Poängen med stridsspetsförsedda mikrodrönare är väl att använda dem i svärmar?

Än så länge tror jag att det är förskräckligt dyrt och inte i närheten av kostnadseffektivt.
Ett nät eller en hand gör en sådan attack ineffektiv och högt osäker.

En sniper kan däremot leverera och behöver inte massa teknik, så nej, det är inte "här idag".
 

HenryB

Aktiv medlem
Jo det spelar roll för en vanlig tennisracket, flugsmälla eller hand duger bra för att försvara sig mot en vapenlast på några gram.

En vanlig krypskytt kommer ha mycket större möjlighet att lyckas med sitt dåd.
En drönare är ett verktyg, en kryppskytt ett annat.Tror knappast men ersätter det ena med det andra.
 

HenryB

Aktiv medlem
Poängen med stridsspetsförsedda mikrodrönare är väl att använda dem i svärmar?

Än så länge tror jag att det är förskräckligt dyrt och inte i närheten av kostnadseffektivt.
Poängen är väl snarare att använda dom där dom är mest lämpliga. Jag förställer mig att dom är väldigt användbara i stadsbyggd när man rensar hus på motståndare. Låt drönaren flyga in i ett fönster och söka av. Kanske kan den parkera på en plats och aktiveras igen genom rörelser/signal för att fortsätta sitt uppdrag. Det är nog mer fantasin som sätter begränsningarna tror jag.

Kostnaden får nog jämföras med vad "det skulle kostat istället". Skadade och avlidna soldater kostar ju också en massa pengar/stridsmoral.
 

PMD

Aktiv medlem
Poängen är väl snarare att använda dom där dom är mest lämpliga. Jag förställer mig att dom är väldigt användbara i stadsbyggd när man rensar hus på motståndare. Låt drönaren flyga in i ett fönster och söka av. Kanske kan den parkera på en plats och aktiveras igen genom rörelser/signal för att fortsätta sitt uppdrag. Det är nog mer fantasin som sätter begränsningarna tror jag.
Jo, för spaning tror jag att mini/mikro-drönare är användbara redan idag. Sådana har ju redan använts skarpt enligt vad du länkade till i inlägg #13.

Kostnaden får nog jämföras med vad "det skulle kostat istället". Skadade och avlidna soldater kostar ju också en massa pengar/stridsmoral.
Black Hornet Nano är dock alldeles för dyr enligt amerikanska armén, men det är väl högst troligt att priset på den typen av drönare kommer att sjunka med tiden.
 
ANNONS