Annons

Prishöjning att vänta för Adobe CC Photo

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Texture ska ju inte ersätta Clarity. Beror nog lite på hur man använder verktygen.
Det lilla jag pillat med det så lär jag nog använda båda på olika sätt på samma bild.

/Stefan
Vad jag förstår är ändrar Clarity kontrasten hos mellantonerna, medan Texture verkar jobba globalt med Gaussian Blur och High Pass filter.

Jag är normalt mycket försiktig med Clarity.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vad jag förstår är ändrar Clarity kontrasten hos mellantonerna, medan Texture verkar jobba globalt med Gaussian Blur och High Pass filter.

Jag är normalt mycket försiktig med Clarity.
Exakt hur reglagen fungerar rent tekniskt behöver man kanske inte veta. Men man ser hur den påverkar bilden och det är ju det viktigaste.
Vissa bilder kör jag en global -50 Clarity som standard för att sen lokalt justera upp delar.

/Stefan
 

thommya

Aktiv medlem
The new texture slider enhances or softens medium details in your image.

Adobe explains it sits “somewhere between positive Clarity and Sharpening“. They say:

“Negative Texture (the range from -1 to -100) is sometimes compared to Noise Reduction.

There are high frequency details, mid frequency features, and low frequency areas; together, they all make the image.

[…] Clarity is a stronger control than Texture, and that’s a good thing. Texture is more subtle, and sometimes you need something stronger. Clarity can bring out changes in larger areas of tonality, and will change the luminance and saturation more than Texture. Texture and Clarity are fundamentally different tools, and they each have their own strengths.

How can you tell when to use which one? Texture is best for making subtle adjustments to those mid-frequency features. Clarity is best for making stronger adjustments to a broader frequency range, including some lower frequencies.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det Adobe borde göra är att slopa alla gamla versioner och starta om på nytt. Har fortfarande inte fattat varför Adobe har två olika Lightroom versioner. Uppdateringen är det väl inget fel på men programmet i sig borde byggas om från början.
En stor del av koden bör vara från runt 2005. Sedan har man bygt på i många omgångar.
Misstänker man inom Adobe har delar i grundkoden man inte ens vågar röra.
Det brukar bli så när program blir gamla.
Fast om vi jämför med en hel del av de system vi använder dagligen som de från våra banker är det inte så gammalt. Där körs en del gamla system i stordatorsystem från 80-talet och man har bara fräschat upp med med ett nytt interface mot användaren.
Vi vet helt enkelt inte hur mycket Adobe begränsas av att ha gammal kod. Samt hur beslut man tog för länge sedan begränsar dem idag.
 

thommya

Aktiv medlem
Fast om vi jämför med en hel del av de system vi använder dagligen som de från våra banker är det inte så gammalt. Där körs en del gamla system i stordatorsystem från 80-talet och man har bara fräschat upp med med ett nytt interface mot användaren.
Lite off topic

Det vore bra om du hade lite koll på läget innan du skriver vad du tycker.
Stordatorsystemen som banker och andra verksamheter kör har visserligen funnits länge, men de körs med den allra senaste tekniken vad gäller både OS, programvara och hårdvara i de flesta fall. Och det finns många anledningar till att de finns kvar.
Man alltså inte alls "bara fräschat upp" looken.

"Every second there are 6,900 tweets, 30,000 Facebook likes and 60,000 Google searches. But the CICs application server, which runs on the IBM mainframe, processes 1.1 million transactions per second – that's 100 billion transactions a day"

Thommy
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Lite off topic

Det vore bra om du hade lite koll på läget innan du skriver vad du tycker.
Stordatorsystemen som banker och andra verksamheter kör har visserligen funnits länge, men de körs med den allra senaste tekniken vad gäller både OS, programvara och hårdvara i de flesta fall. Och det finns många anledningar till att de finns kvar.
Man alltså inte alls "bara fräschat upp" looken.

"Every second there are 6,900 tweets, 30,000 Facebook likes and 60,000 Google searches. But the CICs application server, which runs on the IBM mainframe, processes 1.1 million transactions per second – that's 100 billion transactions a day"

Thommy
Efter över 20 år inom IT-sidan som projektledare för stora projekt har jag faktiskt ganska bra koll på läget.
Vet ganska väl hur det ser ut inom många stora företag. System som byggts på 80-talet och är programmerad i coolt. Dålig dokumentering och de som var med om att bygga system har lämnat företaget. Det finns fortfarande många sådana system i drift.
Det är inte stordatorer som är problemet, utan program med gammal kod.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Efter över 20 år inom IT-sidan som projektledare för stora projekt har jag faktiskt ganska bra koll på läget.
Vet ganska väl hur det ser ut inom många stora företag. System som byggts på 80-talet och är programmerad i coolt. Dålig dokumentering och de som var med om att bygga system har lämnat företaget. Det finns fortfarande många sådana system i drift.
Det är inte stordatorer som är problemet, utan program med gammal kod.
Personer som skryter om att de jobbat X antal år inom en bransch ger jag sällan mycket för. Har sett fotografer som jobbat över 40 år och deras bilder ser ut som rena skiten. Har sett personerna inom IT som jobbat hela sitt liv och knappt har öppnat en dator.

Min erfarenhet är de som skryter om antal år är ofta de som är absolut sämst på det dom de håller på men men oftast själv tycker att de är bäst.


förvåna mig inte om Adobe består av mest gubbar som sitter och snackar över hur duktiga och bra de är samt hur lång erfarenhet utan att kolla på omvärlden men en dag blir totalt omsprunga.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Personer som skryter om att de jobbat X antal år inom en bransch ger jag sällan mycket för. Har sett fotografer som jobbat över 40 år och deras bilder ser ut som rena skiten. Har sett personerna inom IT som jobbat hela sitt liv och knappt har öppnat en dator.

Min erfarenhet är de som skryter om antal år är ofta de som är absolut sämst på det dom de håller på men men oftast själv tycker att de är bäst.


förvåna mig inte om Adobe består av mest gubbar som sitter och snackar över hur duktiga och bra de är samt hur lång erfarenhet utan att kolla på omvärlden men en dag blir totalt omsprunga.
Ibland är du ovanligt dum. Vi som jobbar som konsulter måste söka jobb för varje nytt uppdrag. Tror du att vi får uppdrag utan att veta hur en dator fungerar?
Vi kan nog vad vi gör minst lika mycket som det du gör själv.
Att gammal kod låser in en är en erfarenhet man kan dra. Teknik förändras och man måste anpassa sig till det senaste för att det skall bli optimalt.
Fast har man du en gammal plattform kan det vara svårt att anpassa sig om man måste förändra grunderna som hela lösningen som programmet byter på.
Det kräver i princip man startar om från början med nya förutsättningar.
Oracle bestämde sig för att skriva om sitt affärssystem och tog dem flera år och kostade miljarder dollar.
 

alfin

Aktiv medlem
Har fortfarande inte fattat varför Adobe har två olika Lightroom versioner.
Många tror väl att Lightroom CC kommer att ersätta Lightroom Classic när den uppdaterats med alla funktioner den gamla versionen har. Då har man skrivit ett nytt modernt program utan att stöka med den gamla koden.
 

JensEkberg

Aktiv medlem
...och Jonas

Vi är många som är rätt trötta på din attityd och ditt besserwissrande härinne.

Du förutspår än den ene än den andre jättens undergång utan att ens ha kikat i deras årsredovsinngar. Varken Canon, Adobe eller Apple kommer att gå under inom snar framtid.

Du kommer med påstående som du drömt eller ofta ryckt ur luften.

Du kan inte den mest basala meningsbyggnad.

Om du nu ändå tycker du kan allt — är det inte dags att du åtminstone lägger upp lite av dina alster och visar vilken grym fotograf och bildredigerare du är.

Är detdessutom så att du besitter mer programmeringskunskap än hela Adobe... vaför är då inte dina mjukvaror marknadsledande?


Personer som skryter om att de jobbat X antal år inom en bransch ger jag sällan mycket för. Har sett fotografer som jobbat över 40 år och deras bilder ser ut som rena skiten. Har sett personerna inom IT som jobbat hela sitt liv och knappt har öppnat en dator.

Min erfarenhet är de som skryter om antal år är ofta de som är absolut sämst på det dom de håller på men men oftast själv tycker att de är bäst.


förvåna mig inte om Adobe består av mest gubbar som sitter och snackar över hur duktiga och bra de är samt hur lång erfarenhet utan att kolla på omvärlden men en dag blir totalt omsprunga.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Såg missen - sorry - det är bara LR CC och inte Classic i ena planen, då känns det inte som ett alternativ tycker jag.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Vi är många som är rätt trötta på din attityd och ditt besserwissrande härinne.

Du förutspår än den ene än den andre jättens undergång utan att ens ha kikat i deras årsredovsinngar. Varken Canon, Adobe eller Apple kommer att gå under inom snar framtid.

Du kommer med påstående som du drömt eller ofta ryckt ur luften.

Du kan inte den mest basala meningsbyggnad.

Om du nu ändå tycker du kan allt — är det inte dags att du åtminstone lägger upp lite av dina alster och visar vilken grym fotograf och bildredigerare du är.

Är detdessutom så att du besitter mer programmeringskunskap än hela Adobe... vaför är då inte dina mjukvaror marknadsledande?
Nu är det inte jag som kommer med påståendet om du läser källa så är det Adobe som skriver detta själva som tråden handlar om? Men källan jag länkade var en artikel. Dvs jag jobbar ej på Adobe eller bestämmer vilka priser de ska ta.
 

Zebulah

Aktiv medlem
..Har sett personerna inom IT som jobbat hela sitt liv och knappt har öppnat en dator...
Nej de som jobbar med system, programmering etc har liksom inget som helst behov av att öppna en dator för att var bra på det som de gör.

Eller tror du att alla bra buss-förare sysslar med att serva bussarna. Eller javisst det tror du såklart för annars kan de inte ratta fanskapet.

Jag tillhör de som öppnat väldigt många datorer i mitt liv både vanliga arbetsburkar och servrar men jag är jävligt dålig på att utveckla eller managera väldigt många system. Men de system jag managerar är jag riktigt bra på.

Eller just det. Just därför att jag säger det så är jag en nolla. Enligt dig.

Ha en bra helg och heja på Sverige i Eurovision. Nej visst ja. På Eurovision tittar bara de som inte fattar sig på musik.
 

alfin

Aktiv medlem
Nej de som jobbar med system, programmering etc har liksom inget som helst behov av att öppna en dator för att var bra på det som de gör.

Eller tror du att alla bra buss-förare sysslar med att serva bussarna. Eller javisst det tror du såklart för annars kan de inte ratta fanskapet.
Och nu är det fredagskväll...
 
ANNONS