Annons

Vidvinkel objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!'

Ska om en dryg månad åka till England på luftballongsfestival och vandra lite i krokarna.
Har en Canon 750D och vill ha råd på vidvinkelobjektiv. Läst om Canons 17-40L men många har negativa upplevelser och uppfattning om dålig skärpa vid kanterna. Vilken rekommenderar ni till min kamera?

Mvh Daniel
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Jo, den har väl fått viss negativ kritik för kant & hörnprestanda. Detta lär dock vara ett ickeproblem på din 750, då kameran inte kommer att ”se” svagheterna pga sensorns storlek. På en FF-sensor blir det en annan femma. Om du klarar dig med 17 som vidaste så kanske man kan tycka att denna är ett vettigt val som normalzoom på din nuvarande kamera.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
För APS-C är inte 17mm väldigt mycket vidvinkel.
personligen hade jag valt ngt annat, som startar runt 8-12mm.
 

martley

Aktiv medlem
Canon EF-S 10-18mm f/4,5-5,6 IS STM. Kanske inte det allra bästa, men ganska billigt, ca 2400 nytt, och har fått hyfsat bra kritik, men jag är rätt nöjd med det.

Det är en brännvidd som är ny för mig och som jag ännu inte blivit riktigt van vid. Det är till exempel mycket viktigt att inte bara hålla kameran vågrätt utan även rikta kameran rätt och stå rakt framför motivet för att inte det ska bli spännande och kanske oönskade perspektivförvrängningar.
 

PMD

Aktiv medlem
Canon EF-S 10-18 är väldigt mycket objektiv för pengarna. Det är plastigt och känns lite som en leksak, men det levererar bra bilder.
 
ANNONS