Annons

Kompakt systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Strandberg85

Ny medlem
Sitter och funderar på att införskaffa en kompakt systemkamera som ersättare för både mobil och systemkamera.

Bakgrund: Fotar lite ibland på amatörnivå, på en nivå att jag kan fota med manuella inställningar, grunderna i att lägga upp en bra bild och framkalla raw-bilderna med lightroom, men inte så avancerat att jag skulle drämma om att ta betalt för något eller starta en egen fotoblogg och kalla mig amatörfotograf.
Jag sålde nyligen min Galaxy S10+ som jag använde för vardagsfoto och köpte en Cat S61 (nej jag vet inte varför, det var ett dumt beslut, ja) men tänkte att jag har en "gammal" Sony A65 som jag kunde börja använda mer igen som kompensation för den värdelösa kameran i den nya mobilen. Men insåg ganska snart att den är lite otymplig att ta med så på event som inte kretsar kring kameran.

Fråga:
Vad skulle ni rekommendera för kompakt systemkamera med följande "önskemål":
-Så kompakt och smidig som möjligt med utbytbara objektiv(gärna ett bra objektiv med i paketet.
-Nya funktioner så som trådlös/automatisk överföring av bilderna till mobilen.
-Märke som ökar chanserna att hitta begagnade tillbehör.
-Pris, ja, så billigt som möjligt men säg max 5000kr men får man bra för 3000kr, eller kanske begagnat vore det ju bättre.
-Gillar att fota landskap, eller djur i rörelse så snabba slutartider...
-Finns det kompakta med optisk sökare?
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Sitter och funderar på att införskaffa en kompakt systemkamera som ersättare för både mobil och systemkamera.



Fråga:
Vad skulle ni rekommendera för kompakt systemkamera med följande "önskemål":
-Så kompakt och smidig som möjligt med utbytbara objektiv(gärna ett bra objektiv med i paketet.
-Nya funktioner så som trådlös/automatisk överföring av bilderna till mobilen.
-Märke som ökar chanserna att hitta begagnade tillbehör.
-Pris, ja, så billigt som möjligt men säg max 5000kr men får man bra för 3000kr, eller kanske begagnat vore det ju bättre.
-Gillar att fota landskap, eller djur i rörelse så snabba slutartider...
-Finns det kompakta med optisk sökare?
Lumix GX80 pris 4000 kr
https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameror/systemkameror/panasonic-lumix-dmc-gx80-kamerahus-svart-g-vario-12-32-3-5-5-6-o-i-s

När vill man överföra bilder från systemkamera till mobil?
Jag sätter minneskortet i datorn, redigerar och sen visar jag bilderna......
 

Jonah Lake

Avslutat medlemskap
En begagnad fujifilmXT20 med XF27mm är kompakt och sjukt bra. Annars varför inte Fujifilm X100F, Sony RX100iii, Ricoh gr2, Lumix LX100ii etc.
@Stayuntilforever
 

rronnbac

Aktiv medlem
Du har önskemål som är extremt svåra att uppfylla, i det att du vill att det ska vara hög bildkvalitet, litet, bra autofokus för sport etc ovi dessutom billigt och du kommer knappast att få allt det utan måste kompromissa på något, så därför måste du nog välja vad som är viktigast

Panasonic GX80 är billig och liten, men det är inte en sport- eller viltkamera, och den har heller inte märkvärdigt hög bildkvalitet.

Ett steg upp i bildkvalitet, autofokus, etc men förstås till ett högre pris, och lite större storlek är Sony A6300 eller Canon EOS M50, men för att komma under 5000 måste du köpa begagnat. Klarar du dig utan sökare har Canon sin EOS M100, som är väldigt nätt och kan hittas ny för runt 4000:-

Vill du ha en kamera med optisk sökare, så är nog Canon EOS 200D det bästa alternativet, särskilt om du kan hitta en fin begagnad, men så hemskt mycket mindre än din Sony-kamera är den nog inte.
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Du har önskemål som är extremt svåra att uppfylla, i det att du vill att det ska vara hög bildkvalitet, litet, bra autofokus för sport etc ovi dessutom billigt och du kommer knappast att få allt det utan måste kompromissa på något, så därför måste du nog välja vad som är viktigast

Panasonic GX80 är billig och liten, men det är inte en sport- eller viltkamera, och den har heller inte märkvärdigt hög bildkvalitet.

Ett steg upp i bildkvalitet, autofokus, etc men förstås till ett högre pris, och lite större storlek är Sony A6300 eller Canon EOS M50, men för att komma under 5000 måste du köpa begagnat. Klarar du dig utan sökare har Canon sin EOS M100, som är väldigt nätt och kan hittas ny för runt 4000:-

Vill du ha en kamera med optisk sökare, så är nog Canon EOS 200D det bästa alternativet, särskilt om du kan hitta en fin begagnad, men så hemskt mycket mindre än din Sony-kamera är den nog inte.
Jag har fotat en del med Lumix GX-80 med 60 macro och jag tycker att den tar väldigt skarpa bilder
 

Brix

Aktiv medlem
Förstår inte varför folk pratar om bildkvalité i kamerahuset, det mesta av den ligger ju i objektivet.. Största skillnaden mellan kamerahus/sensorer rent bildmässigt ligger i brus och dynamiskt omfång.

För 5k finns det ju inte så jättemånga alternativ.

Du skulle ju t.ex kunna kolla på en Fujifilm X-T100 med Fujinon 15-45/3,5-5,6. Om du nu inte absolut måste ha optiskt sökare då. Vill du ha optiskt sökare så är det ju DSLR du får köra på och de är ju generellt sett större än spegellösa.

Sen kan du ju såklart köpa till fler och bättre objektiv om du växer som fotograf och vet lite mer vad du vill ha. Fujinon 15-45mm ska dock prestera riktigt bra för priset vad jag sett och läst.
 

martinot

Aktiv medlem
Dessutom; om man beskär bilderna, så beskär jag oftast mina APS-C 3:2 bilder mer än vad jag normalt beskär mina m43 4:3 bilder. Då blir skillnaden i sensorstorlek i praktiken inte så värst stor längre.

Lägg därtill att GX80 förmodligen har någon generation modernare sensor med bättre prestanda än den i A65, så är nog det inte någon större praktisk skillnad.

Däremot så beror ju mycket av den "likvärdiga bildkvaliteten" på vilka objektiv som TS använt till sin kamera, och det nämner tyvärr inte TS något om, vilket gör att det blir svårt/omöjligt att komma med något som är minst lika bra.

Men annars så håller jag helt med Rönnbac; omöjligt att kombinera hög bildkvalitet, hög följande AF-prestanda, bra objektiv, väldigt litet och lätt, samt allt för nästan inga pengar alls (ca 3-5 papp), inklusive alla objektiv.

En i princip helt omöjlig och orealistisk fantasikombination som TS for fortsätta drömma om, eller vänta ett par decennium och hoppas det dyker upp då (kanske). 😃
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag har fotat en del med Lumix GX-80 med 60 macro och jag tycker att den tar väldigt skarpa bilder
Det gör den absolut, och särskilt i jämförelse med de flesta mobiltelefoner, men jämfört med andra systemkameror, med större sensorer, så är den, i likhet med andra mft-kameror inte så märkvärdig.

Sen kan det ju vara så att man inte behöver högsta möjliga kvalitet, och att liten storlek är viktigare, då är den säkert ett utmärkt val.

Det är precis det jag menar, att man måste kompromissa i någon ände, att det är trade-offs
 

Brix

Aktiv medlem
Det gör den absolut, och särskilt i jämförelse med de flesta mobiltelefoner, men jämfört med andra systemkameror, med större sensorer, så är den, i likhet med andra mft-kameror inte så märkvärdig.

Sen kan det ju vara så att man inte behöver högsta möjliga kvalitet, och att liten storlek är viktigare, då är den säkert ett utmärkt val.

Det är precis det jag menar, att man måste kompromissa i någon ände, att det är trade-offs
Vill man ha högsta möjliga kvalité spelar kameran inte ens nån större roll, utan då är det riktigt bra objektiv som är det viktigaste.

Sen om man fotar mycket på höga ISO's och/eller i situationer med starka ljus-kontraster så kan såklart en större sensor ge bättre resultat, men annars kan man få lika bra resultat med MFT som med FF så länge man använder likvärdiga objektiv.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Vill man ha högsta möjliga kvalité spelar kameran inte ens nån större roll, utan då är det riktigt bra objektiv som är det viktigaste.

Sen om man fotar mycket på höga ISO's och/eller i situationer med starka ljus-kontraster så kan såklart en större sensor ge bättre resultat, men annars kan man få lika bra resultat med MFT som med FF så länge man använder likvärdiga objektiv.
Nej. Du har helt enkelt fel. Av flera skäl. Dels så spelar den totala sensorytan in, och ger i princip mindre brus i direkt proportion till sensorstorleken, samt typiskt sett också ökat dynamiskt omfång

Men, större sensorer ger också högre kvalitet pga en annan orsak, nämligen pga av att vissa optiska fel, abberationer, diffusion etc åker i absoluta mått, vilket på en större sensor ger en relativt mindre avvikelse än på en mindre.

Slutligen när det gäller skärpa så måste objektiv för mindre sensorer ha HÖGRE upplösning än vad motsvarande objektiv för större sensorer måste ha för att nå samma effektiva upplösning.

Dvs, en kamera med större sensor kommer alltid att ha högre bildkvalitet än en kamera med mindre sensor, om allt annat (sensorteknik, optik etc) är likvärdiga.

Sen är det en helt annan fråga om en kamera med mindre sensor kan ge TILLRÄCKLIG kvalitet (vilket jag själv anser, jag kan mkt väl tänka mig att de flesta blir mer än nöjda med t.ex. en mft-sensor)

Men, det är helt enkelt inte sant att sensorstorleken saknar betydelse.
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Det gör den absolut, och särskilt i jämförelse med de flesta mobiltelefoner, men jämfört med andra systemkameror, med större sensorer, så är den, i likhet med andra mft-kameror inte så märkvärdig.

Sen kan det ju vara så att man inte behöver högsta möjliga kvalitet, och att liten storlek är viktigare, då är den säkert ett utmärkt val.

Det är precis det jag menar, att man måste kompromissa i någon ände, att det är trade-offs
OJDÅ hur många jämför Lumix GX80 med Olympus 60 mm med mobilkameror??

Jag jämför med mina bilder då jag hade två Sony A6000 med optik från Zeiss och G Sony.
 

Brix

Aktiv medlem
Nej. Du har helt enkelt fel. Av flera skäl. Dels så spelar den totala sensorytan in, och ger i princip mindre brus i direkt proportion till sensorstorleken, samt typiskt sett också ökat dynamiskt omfång

Men, större sensorer ger också högre kvalitet pga en annan orsak, nämligen pga av att vissa optiska fel, abberationer, diffusion etc åker i absoluta mått, vilket på en större sensor ger en relativt mindre avvikelse än på en mindre.

Slutligen när det gäller skärpa så måste objektiv för mindre sensorer ha HÖGRE upplösning än vad motsvarande objektiv för större sensorer måste ha för att nå samma effektiva upplösning.

Dvs, en kamera med större sensor kommer alltid att ha högre bildkvalitet än en kamera med mindre sensor, om allt annat (sensorteknik, optik etc) är likvärdiga.

Sen är det en helt annan fråga om en kamera med mindre sensor kan ge TILLRÄCKLIG kvalitet (vilket jag själv anser, jag kan mkt väl tänka mig att de flesta blir mer än nöjda med t.ex. en mft-sensor)

Men, det är helt enkelt inte sant att sensorstorleken saknar betydelse.
Om du nu kan se sån skillnad mellan sensorstorlekar så är det bara att gratulera. Önskar också att jag gjorde det :/

Det kan säkert ligga nåt i det du påstår om optiska fel iaf. Jag vet ju t.ex att man kan blända ner några steg mer med en större sensor innan man får diffraktion.
Men å andra sidan så lär det göra mer att helt enkelt skaffa objektiv som är korrigerade för optiska fel :)

Fstoppers gjorde nyligen en jämförelse mellan sensorstorlekar också https://fstoppers.com/originals/does-sensor-size-matter-test-results-are-385526 och kom lite till samma slutsats som mig :) Visst, nu är det inte där nåt stort eller noggrant test och de borde ju egentligen t.ex använda samma objektiv till alla kamerahus för att det ska bli lite mer rättvist, men annars är det lite som mina erfarenheter.
Även en annan artikel som rör ämnet: https://fstoppers.com/originals/if-sensor-size-doesnt-matter-why-buy-bigger-one-389538
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag önskar att jag inte såg någon skillnad, så jag slapp bära på fullformatsobjektiv och hus, så jag vill nog säga grattis till alla som inte ser skillnad :)

Skämt åsido, i gott ljus, något nerbländat, och i måttlig betraktningsstorlek tar alla kameror bra bilder, och i princip omöjliga att skilja åt, så OM det alltid är fallet så då finns det ingen anledning att välja en kamera med större sensor (precis som mobilkameror många gånger ger exakt lika bra bilder under de förutsättningarna)

Men OM man t.ex fotar i svagt ljus, tittar på högupplösta skärmar, printat stort etc då är skillnaden tydlig.

Men återigen, om skillnaden är så stor att det är värt att bry sig om är en smaksak.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag önskar att jag inte såg någon skillnad, så jag slapp bära på fullformatsobjektiv och hus, så jag vill nog säga grattis till alla som inte ser skillnad :)

Skämt åsido, i gott ljus, något nerbländat, och i måttlig betraktningsstorlek tar alla kameror bra bilder, och i princip omöjliga att skilja åt, så OM det alltid är fallet så då finns det ingen anledning att välja en kamera med större sensor (precis som mobilkameror många gånger ger exakt lika bra bilder under de förutsättningarna)

Men OM man t.ex fotar i svagt ljus, tittar på högupplösta skärmar, printat stort etc då är skillnaden tydlig.

Men återigen, om skillnaden är så stor att det är värt att bry sig om är en smaksak.
Vad har du för jätteskärmar som inte en APS-C kamera klarar? Min ganska nya iMAc 27" är verkligen inget problem för en normal Fuji.
När du säger printa stort. Vad är stort för dig?
 

rronnbac

Aktiv medlem
Vad har du för jätteskärmar som inte en APS-C kamera klarar? Min ganska nya iMAc 27" är verkligen inget problem för en normal Fuji.
När du säger printa stort. Vad är stort för dig?
Klart de klarar det, jag fotar själv med APS-C ofta, men det finns en skillnad, i t.ex. brus, och eftersom förslagen här spänner ända från 1-tumssensorer så tycker jag att det är missvisande att låtsas som att allt är lika bra alltid –*det är det inte.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Klart de klarar det, jag fotar själv med APS-C ofta, men det finns en skillnad, i t.ex. brus, och eftersom förslagen här spänner ända från 1-tumssensorer så tycker jag att det är missvisande att låtsas som att allt är lika bra alltid –*det är det inte.
Vad anser du då vara en stor print? Du säger det syns stor skillnad.
Då vill jag veta vid vilket format ser du denna stora skillnad.
 

Bessel

Aktiv medlem
Jag vet ju t.ex att man kan blända ner några steg mer med en större sensor innan man får diffraktion.
Nej. Diffraktion, så som den syns på bilden, beror på bländartalet men inte på sensorstorleken.

En större projicerad bild (dvs en större sensor) ger visserligen en större diffraktion räknat i millimeter, men samma diffraktion räknat i del av bild.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Förklaring...

Då får du förklara varför man börjar se effekterna av difraktion redan efter f/8 med en M4/3-kamera och redan från f/5,6 med en "entumssensor". Med min fZ300 (kompaktkamera med mindre sensor) ser jag tydlig diffraktion över f/4.
 

Bessel

Aktiv medlem
Nej, jag hade totalt hjärnsläpp. Jag försökte förklara för mig själv, men insåg det orimliga direkt.

Du har rätt, jag hade jättefel.
 
ANNONS