Annons

Avtryckaren fungerar inte Canon Eos 760d

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterB3

Ny medlem
Min avtryckare och hjulet ovanför fungerar inte. När jag trycker ner avtryckaren händer inget, inget fokusera de eller tagande av bild. Det går att ta bilder via mobilappen.

Hjälp!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det låter som trasigt.
Har du garanti kvar!

Jag har en gång råkat ut för liknande. Då var det efter en dag i regn. Lagade sig själv när kameran torkade.

Annan orsak kan vara oxid i kontakterna. Det finns berättelser på nätet om hemmafixare som vänt kameran upp och ner. Tagit ut batteriet. Och hällt kemisk bensin rätt ner i batterifacket. Denna tränger då fram till kontakterna och löser upp oxiden. Ungefär.

Eller kan det vars någon inställning du gjort bara? Kolla manualen. Gör systemåterställning.
 

nivas

Aktiv medlem
I och med att både avtryckaren och hjulet har slutat att fungera så är det mest troliga att det är kontaktproblem mellan knappen/hjulet och resten av elektroniken.
Min tippning är att det handlar om antingen en dålig lödning, eller ett kontaktdon som har lossnat. Jag tror inte att det går att lösa utan att öppna kameran.

Bensin är nog inte ett bra medel för att ta bort oxider?
 

PeterB3

Ny medlem
Jag lutar åt en kontakt själv.

Det finns inte garanti kvar tyvärr. Det hela började med att på och av reglaget slutade svara. Verkstaden ville ha minst 4000 SEK för att laga vilket jag tyckte var i värsta laget, bättre köpa ny. Så på vinst och förlust öppnade jag upp den och fick faktiskt ordning på on och off reglaget men dessvärre skapade jag ett annat problem. Vad jag kan se sitter allt på plats igen men uppenbarligen har jag missat något.

Känner någon till ett koppligsschema alt en bild av hur allt ska sitta?

Jag gissar att det är den gråa och den gulvita sladden som sitter på framsidan som har något med det här att göra. Jag ska öppna upp den igen ikväll och se om jag missade att sätta in dessa alt har skadat dem.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
I och med att både avtryckaren och hjulet har slutat att fungera så är det mest troliga att det är kontaktproblem mellan knappen/hjulet och resten av elektroniken.
Min tippning är att det handlar om antingen en dålig lödning, eller ett kontaktdon som har lossnat. Jag tror inte att det går att lösa utan att öppna kameran.

Bensin är nog inte ett bra medel för att ta bort oxider?
Vet ej om det handlar om oxider. Men de finns flera berättelser på nätet där man fått kontakt genom att hälla i bensin.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] på vinst och förlust öppnade jag upp den och fick faktiskt ordning på on och off reglaget men dessvärre skapade jag ett annat problem. Vad jag kan se sitter allt på plats igen men uppenbarligen har jag missat något.

Känner någon till ett koppligsschema alt en bild av hur allt ska sitta?
[...].
Om du hade skrivit detta redan i första inlägget hade vi kunnat hoppa över bensin och kontraktspray.

Det brukar finnas videor på youtube med folk som plockar isär kameror i minsta beståndsdel.

Sök efter EOS 760D disassembly eller liknande så kanske du hittar hur den ska sitta ihop
 
ANNONS