Annons

Optik till diaprojektor avstånd 5-10 m

Produkter
(logga in för att koppla)

bosko

Ny medlem
Hej,

Jag har en Kodak Ektapro 5020-diaprojektor med ett Retina-objektiv 70-120mm. Projektorn ska användas för att projicera bilder från ungefär 5-10 meters avstånd direkt på vit vägg. Räcker objektivet jag har eller vad behövs? Kom gärna med förslag, har tillgång till en uppsjö dia-objektiv (mest Retina). Förklara också gärna skillnaden mellan olika objektiv och vad man ska tänka på osv.

Är en novis vad gäller foto i allmänhet så pedagogiska svar är att föredra :)

Tusen tack på förhand!
 

walter-g

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en Kodak Ektapro 5020-diaprojektor med ett Retina-objektiv 70-120mm. Projektorn ska användas för att projicera bilder från ungefär 5-10 meters avstånd direkt på vit vägg. Räcker objektivet jag har eller vad behövs? Kom gärna med förslag, har tillgång till en uppsjö dia-objektiv (mest Retina). Förklara också gärna skillnaden mellan olika objektiv och vad man ska tänka på osv.

Är en novis vad gäller foto i allmänhet så pedagogiska svar är att föredra :)

Tusen tack på förhand!
90 mm brännvidd brukar vara standard upp till 5 m.Så förlänger du inte avståndet allför mycket så räcker objektivet du har.Man kan uppfatta ljusstyrkans kapacitet också lite olika, beroende på avståndet till duken.Men du har kanske 250 w halogen,så är det mycket bra även till 10 meter och däröver.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Fördelen med zoomen är väl främst att man kan variera hur stor den projicerade bilden ska vara (utan att flytta projektorn). Om bilden ska få rum på duk eller projiceras på helvägg.
 
ANNONS