Annons

Fotografera på ring knutstorp?

Produkter
(logga in för att koppla)

jojje123

Medlem
Någon med erfarenhet av ring knutstorp?
Var kommer man nära som publik för att ta bra bilder?
Har ingen större erfarenhet av fotografering. Tänkte fota det mesta med mitt 70-300 och vill komma så nära som möjligt.¨
Vettig inställning på kameran ?
Alla tips är välkomna.
Ska fota den 6:e maj på STCC-premiären.
 

fredlund88

Aktiv medlem
Har aldrig varit på knutstorp men har fotat motorsport länge.

Följande autofokus sen är det bara att leka med slutartider. Allt beroende på vilken stil du vill ha samt hur vädret är.
 

jojje123

Medlem
Har sett nånstans att ha ISO på auto. Bländare på lägsta möjliga vid full zoom (i mitt fall 5.6) och slutartid på 1/bilens hastighet. Och följande fokus så klart.
Det kan väl bli bra?
 

MichaelB

Aktiv medlem
Har sett nånstans att ha ISO på auto. Bländare på lägsta möjliga vid full zoom (i mitt fall 5.6) och slutartid på 1/bilens hastighet. Och följande fokus så klart.
Det kan väl bli bra?
Börja med högre slutartid. Panorera med bilen & ta dig neråt i slutartid
så ser du hur lågt du kan gå utan att bilderna blir suddiga.

Här gäller lite träning.
 

birneman

Medlem
Jag har åkt till Knutstorp någon gång per år i många år för olika event och enligt min erfarenhet - placering nedan hänvisas till bilden på denna länk:
https://www.myracingcareer.com/se/track/knu/

Bra ställe att stå och fota är
1) Vid staket på änden av den blå läktaren som du ser lite nedanför mittemellan texterna NGK-krönet och Idioten. Här kan du få bra bilder när bilarna kommer upp från svackan i kurvan på väg mot kurvan Idioten/Hårnålen.

2) Längs med staketet vid texten NGK-krönet, här kommer bilarna i full fart från Svackan och kör under bron.

3) Vid staketet mittemellan texterna Tunneln och Svackan, när bilarna accar ut från Ronnie Petersson-kurvan

4) På den branta slänten på andra sidan - mittemot start-/målrakan, ungefär vid den röda pilen. Här kan man sitta och få bra överblick och med lång brännvidd även fånga bilarna som accar upp efter Bäcken-kurvan och når toppfart på rakan.

5) Har för mig att det kanske finns ett bra fotoställe vid staketet utanför Lito-kurvan, men det var många år sen jag stod/satt just där.

Komihåg också att gå över bron och in i depåområdet om/när det är tillåtet, för bilder på stillastående bilar, bilmeck, förare mm. Kanske är det fortfarande tillåtet för allmänheten att gå in på griden, dvs uppställningen innan start där bilarna och förarna står och "poserar".
 

PMD

Aktiv medlem
Men om man ska göra en panorering så gäller väl AFS och inte AFC?
Det spelar inte så stor roll om bilen är på samma avstånd från kameran under hela bildtagningstiden. Om AF:en är kvick nog att låsa när man vill ta bilden så är dock kanske AFS att föredra så att man inte riskerar att AFC hittar på att byta fokus precis när man tar bilden.


Den här sortens fotografering har fördelen att man kan öva rätt mycket. Det är ju inte bara en bil som kommer förbi en gång.
 

jojje123

Medlem
Det är bara en bil jag ska fota så det blir många andra att öva på under dagen :)
En arbetskamrat ska köra sitt första race i STCC.
 

MichaelB

Aktiv medlem
Det spelar inte så stor roll om bilen är på samma avstånd från kameran under hela bildtagningstiden. Om AF:en är kvick nog att låsa när man vill ta bilden så är dock kanske AFS att föredra så att man inte riskerar att AFC hittar på att byta fokus precis när man tar bilden.


Den här sortens fotografering har fördelen att man kan öva rätt mycket. Det är ju inte bara en bil som kommer förbi en gång.
Jag brukar köra kontinuerlig focus 1 focuspunkt. Då vet man vilken focuspunkt som gäller & får inga överraskningar som att kameran hittar på egna saker att fokuserar på.

Har du hinder i vägen ställ in focus så den
inte byter direkt den hittar nått annat utan dröjer kvar på det du fokuserade på innan
då slipper du att den hoppar till ev hinder du passerar när du panorerar.
 

Visom

Aktiv medlem
Har man inte rätt begränsat med möjligheter på STCC utan ackreditering? (Dvs att få tillträde till annat än vanlig publikplats)
 

PMD

Aktiv medlem
Om man har en arbetskamrat som ska köra tävlingen (och som vill bli fotograferad) så kanske det finns möjlighet till någon slags ackreditering?
 

jojje123

Medlem
Han kör för ett annat team. Dom köper nog in bilder från redan ackrediterade fotografer. Jag får nöja mig med publikplats
 

tumlaren

Aktiv medlem
Kolla på Knutstorps hemsida när någon bilklubb har hyrt banan eller när någon motorklubb har träning,
Då kan du även få komma i på banan, prata bara med kansliet. Man brukar få låna en fotoväst, men gå inte runt banan när de kör bara. Jag har själv fotat mycket roadracing på olika banor i sverige utan några problem.
 
ANNONS