Annons

Fuji XT3 har lanserats

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
det verkar krävas så in bomben mycket pixlar för att uppnå dubbla upplösningen,
Ja, det behövs 4 gånger så många pixlar för att få 2 gånger så hög upplösning. Upplösning mäts ju linjärt (linjepar per mm), men man måste öka antalet pixlar både på längden och på bredden för att få en högre upplösningsförmåga.
 

Bengf

Aktiv medlem
Men när kan man ändå se en någorlunda upplösnings förbättring, 30-40% bättre är väl inte fy skam kan man tycka, räcker det då att tex 24mp får en ökning till 48mp. En del med 1 tums sensorer kan ha 20mp, det motsvarar väl rätt så mycket pixlar på en småbilds sensor. Kan det också vara så att det krävs ännu mera fördubblingar av antalet pixlar beroende på vid vilken start-pixelmängd man räknar i från, 12 till 36mp som i Nikon fallet visar på klarare skillnad än om man skulle utgå från tex en 50mp sensor, där kanske då en ökning till 150mp inte skulle ge en lika stor upplösnings förbättring som i fallet 12-36mp.
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Måste säga att jag är imponerad av bildkvaliteten (JPG fotograf som jag är) hos min XT-2, Har blivit lovad att få prova XT-3 lite senare i höst (är intresserad av hur bruset blir på den under dåliga ljusförhållanden). Räknar med att den bakbelysta sensorn har lägre brus..................
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag har extragreppet till min X-Pro 2. Jag tyckte det var onödigt när jag först köpte kameran (med 35/2 WR), men med större objektiv (som 56/1,2) är det klockrent - dessutom använder jag det stativfästet rätt ofta.

X-T3 ser ut att ha mycket trevlig prestanda, och till ett bra pris. Att den också fått en helt ny sensor torde bevisa för en del (framför allt då vissa Sonyfanatiker) att Fuji (eller andra) inte alls måste hålla till godo med samma sensorer som sitter i Sonys kameror, utan att det finns andra alternativ. Det är förstås inte alls omöjligt att sensorn i den här kameran tillverkas av Sony, men där om vet vi än så länge intet.

Själv är jag hur nöjd som helst med min kamera, och kommer inte att byta på ett bra tag. Jag kör med tre fasta objektiv som inte är allt för stora, och då passar formen på X-Pro 2 bra. Skulle jag få för mig att plåta mer med tele igen skulle jag dock allvarligt överväga antingen X-T3 eller en kommande X-H2.

Nu blir det väl fel igen, hålla till godo med Sony sensor, så är det ju inte, har det inte blivit utrett nu hur Sony sensor fabrik jobbar, kunderna beställer det dom önskar med sin sensor för sitt eget bruk, det har ingenting att göra med vilka sensorer Sony själva beställer, Vill Nikon beställa en trekantig sensor, så vet ju inte Sony kamera detta förrän den kameran kommer ut.
 

afe

Aktiv medlem
Nu blir det väl fel igen, hålla till godo med Sony sensor, så är det ju inte, har det inte blivit utrett nu hur Sony sensor fabrik jobbar, kunderna beställer det dom önskar med sin sensor för sitt eget bruk, det har ingenting att göra med vilka sensorer Sony själva beställer, Vill Nikon beställa en trekantig sensor, så vet ju inte Sony kamera detta förrän den kameran kommer ut.
Jag vet att det är så, men uppenbarligen håller inte alla med ;)
 

Streetrunner

Avslutat medlemskap
Kameravärlden har avgjort blivit bättre. Med en kompetent X-T2:a ser jag inget skäl att uppgradera till X-T3:an och pengarna kan gå till resor och eventuellt något nytt objektiv istället. Är kameran förbrukad när X-T4:an kommer får det bli en sådan. Förut var varje modell ett så stort tekniskt steg framåt att de inte lika enkelt kunde hoppas över.
 

Photocon

Aktiv medlem
Kameravärlden har avgjort blivit bättre. Med en kompetent X-T2:a ser jag inget skäl att uppgradera till X-T3:an och pengarna kan gå till resor och eventuellt något nytt objektiv istället. Är kameran förbrukad när X-T4:an kommer får det bli en sådan. Förut var varje modell ett så stort tekniskt steg framåt att de inte lika enkelt kunde hoppas över.
Jo, det hela handlar mycket om plånbok, tycke och smak. Rent IQ-mässigt är kanske trean inget direkt "måste ha". Finns dock andra fördelar som känns viktiga för andra.

Dessutom kan man köpa en X-T2 ny billigt idag.
Jag tror att avsaknaden av IBIS i X-T3 orsakat en del besvikelse.

Men jag måste ge dig rätt i att versionsväxlingen från X-serien nr 1 till nr 2 var ett ganska rejält lyft (gäller givetvis även X-Pro 2).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Kameravärlden har avgjort blivit bättre. Med en kompetent X-T2:a ser jag inget skäl att uppgradera till X-T3:an och pengarna kan gå till resor och eventuellt något nytt objektiv istället. Är kameran förbrukad när X-T4:an kommer får det bli en sådan. Förut var varje modell ett så stort tekniskt steg framåt att de inte lika enkelt kunde hoppas över.
Läser man på andra forum som DPR så tänker väldigt många uppgradera. Även några som för 6 månader sedan skaffade en X-H1.
För de som fotar action och sport är det säkert en vettig uppgradering. Det är svårt att få en för bra AF.

GAS kan nog sägas vara en folksjukdom.

Själva kör jag vidare med X-PRO2, X-T2 och X-H1. Den sist nämnda är min personliga favorit pga. IBIS och större grepp.

Inom 12 månader kommer säkert en X-H2 med förhoppningsvis alla förbättringar på X-T3 och lite till. Den kommer jag nog uppgradera till.
Det blir då min action och för både stillbild & video.

Sedan har jag kommit överens med mig själv att vänta ytterligare 12 månader efter lanseringen när den har fallit 20-30% jämfört med lanseringspriset.

X-PR02 & X-T2 kommer jag nog slita på längre.
En vacker dag när det verkligen gör skillnad för mig kommer jag kanske också uppgradera X-PRO2.

Vår världs största problem är vår omättliga konsumtion.
Skall därför försöka smiska upp prylnisse ordentligt varje gång han dyker upp.

Gör kameran man har redan det man kräver så fortsätter den ju göra det trots det kommit en ny modell.

Skall försöka leva efter den filosofin. Vi får se om jag lyckas.
Prylnisse är en lurig djävul som sitter och gömmer sig där i hjärnvindlingarna.
 

Brix

Aktiv medlem
Läser man på andra forum som DPR så tänker väldigt många uppgradera. Även några som för 6 månader sedan skaffade en X-H1.
För de som fotar action och sport är det säkert en vettig uppgradering. Det är svårt att få en för bra AF.

GAS kan nog sägas vara en folksjukdom.

Själva kör jag vidare med X-PRO2, X-T2 och X-H1. Den sist nämnda är min personliga favorit pga. IBIS och större grepp.

Inom 12 månader kommer säkert en X-H2 med förhoppningsvis alla förbättringar på X-T3 och lite till. Den kommer jag nog uppgradera till.
Det blir då min action och för både stillbild & video.

Sedan har jag kommit överens med mig själv att vänta ytterligare 12 månader efter lanseringen när den har fallit 20-30% jämfört med lanseringspriset.

X-PR02 & X-T2 kommer jag nog slita på längre.
En vacker dag när det verkligen gör skillnad för mig kommer jag kanske också uppgradera X-PRO2.

Vår världs största problem är vår omättliga konsumtion.
Skall därför försöka smiska upp prylnisse ordentligt varje gång han dyker upp.

Gör kameran man har redan det man kräver så fortsätter den ju göra det trots det kommit en ny modell.

Skall försöka leva efter den filosofin. Vi får se om jag lyckas.
Prylnisse är en lurig djävul som sitter och gömmer sig där i hjärnvindlingarna.
Något förbättrad batterikapacitet, lägre bas-ISO, större dynamiskt omfång, bättre EVF, bättre AF, USB-C samt mer utstickande EVF och knappar är sakerna som gör det värt för mig iaf. :)
Sen verkar den ju riktigt grym videomässigt också, även om jag inte filmar så mycket själv.
Har även läst att den överlag ska vara mer responsiv och snabb att hantera än X-T2:an, vilket ju är mycket trevligt :)

Men visst, annars är jag emot denna överkonsumtion som folk utövar idag och jag håller med dig.
Jag är dock överlag en person som konsumerar väldigt lite och köper enbart sånt som jag verkligen vill ha och vet att jag kommer använda.

Några nya objektiv kommer jag inte köpa på länge iaf. då jag är extremt nöjd med de jag har :)
 

martinot

Aktiv medlem
X-T3 verkar ha potentialen att bli en grymt intressant (och prisvärd) kamera. Absolut! :)

Själv kommer jag dock att göra som Flash Gordon och köra vidare på mina X-T2 och X-T10, och sedan avvakta tills nästa generations X-H2 (+ ca 1 år tills den gått ner i pris, och/eller kommer på kampanjer/cash back).
 

Photocon

Aktiv medlem
X-T3 verkar ha potentialen att bli en grymt intressant (och prisvärd) kamera. Absolut! :)

Själv kommer jag dock att göra som Flash Gordon och köra vidare på mina X-T2 och X-T10, och sedan avvakta tills nästa generations X-H2 (+ ca 1 år tills den gått ner i pris, och/eller kommer på kampanjer/cash back).
Har X-H1 o X-PRO 2 och gör som du i första läget. I andra läget blir det kanske inga version 3 för mig såvida man inte kommit med något verkligt revolutionerande.

Så det blir kanske en helsnuvad prylnisse om det kommer an på mig. Litar på fler FW.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
X-T3 verkar ha potentialen att bli en grymt intressant (och prisvärd) kamera. Absolut! :)

Själv kommer jag dock att göra som Flash Gordon och köra vidare på mina X-T2 och X-T10, och sedan avvakta tills nästa generations X-H2 (+ ca 1 år tills den gått ner i pris, och/eller kommer på kampanjer/cash back).
Vad som är revolutionerande med XT3 är att Fuji har potential att med denna och 200/2,0 samt deras befintliga 50-140/2,8 att ta sig in på sportmarknaden. Högt antal bps och bättre AF spelar mot den marknaden som Fuji inte tidigare gjort. Fotar man inte sport förstår jag att uppgraderingen, om än högst önskvärd, inte är väsentlig och kan fortsätta tryggt med sin XT2/XPro2. Jag undrar om deras aggressiva prisstrategi har med försöken att bredda sin kundkrets att göra.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vad som är revolutionerande med XT3 är att Fuji har potential att med denna och 200/2,0 samt deras befintliga 50-140/2,8 att ta sig in på sportmarknaden. Högt antal bps och bättre AF spelar mot den marknaden som Fuji inte tidigare gjort. Fotar man inte sport förstår jag att uppgraderingen, om än högst önskvärd, inte är väsentlig och kan fortsätta tryggt med sin XT2/XPro2. Jag undrar om deras aggressiva prisstrategi har med försöken att bredda sin kundkrets att göra.

Jag har min egen gissning vad Fuji tänker göra.
Tror att X-TX & X-PROX kommer att riktas mot prosumers. Där X-PROX kommer vara den dyrare.

X-HX kommer att riktas mer mot proffsmarkanden samt prosumers som är beredda att betala mer.

Många proffs och andra också behöver både en solid kamera som både kan ta bra bilder av alla slag samt professionell video.
Förmodligen kommer en kommande X-H2 att kosta en 5 000 kr mer än X-T3 samt ha ännu lite högre specad. Förmodligen också byggd i Japan


Skall man både ha X-TX och X-HX måste man på något sätt placera dem i olika marknadssegment och med olika olika pris.
 

Photocon

Aktiv medlem
Tror vi får vänta lite längre än vad många tror på version 3 av X-H och X-Pro.

Min spekulation är att X-T3 är lite av en "provballong". Och sannolikt inriktad på action med deras längre ljusstarka brännvidder.

X-H1 är så pass nyligen introducerad att man vill se lite mer av utfallet X-T3 skapar innan man specar den. Det är ju egentligen X-H1 som är byggd för att bära de tyngre objektiven som exempelvis 200/2.0.

X-Pro modellen tror jag mer kommer att specialinriktas mot just vad den ser ut som. Nämligen en Leicapredentent med extremt hög IQ som prioritet. I övrigt få ändringar. Många hade önskat en vinklingsbar LCD och en sådan tror jag kommer.

Jag sticker ut hakan och gissar att X-Pro i framtiden kommer att vara Fujis verkliga prestigekamera eftersom den i så hög grad profilerat märket som riktat till "riktiga" fotografer med ena benet i den analoga/mekaniska eran. Man klart kan jag ha fel så det sjunger om det.

Sedan ska vi inte glömma de mindre kamerorna typ X-E3. Vad händer med dem? Ska de bli mindre budgetvarianter av X-Pro även framöver eller något alldeles eget.

Det enda jag tror mig veta med säkerhet är att Fuji står väl rustat för att inta en absolut ledande position inom det mer kögkvalitativa APS-C-segemnetet samt utveckla sitt MF-system ytterligare.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag tror också att X-T3 är lite testverkstad. X-H2 kommer specas när man har analyserat hur marknaden reagerat på X-T3. Vad var positivt och vad var mindre populärt.

Mycket av tekniken i en kommande X-H2 har man säkert redan klart. Fast de sista detaljerna diskuteras nog till sent i utvecklingen. Det påstås ju att Fuji ofta har flera prototyper som deras X-photographers får prova och diskutera med tekniker vid ett möte i Japan.

Att utveckla en ny modell av en kamera påstås ta 24-36 månader.

Jag tror inte heller att vi får se en X-H2 förrän tidigast under hösten 2019.
 
ANNONS