Annons

SvT Vår tid är nu, vinjettbild - montage eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Jag kan tänka mig en enda stor "mjuk" ljuskälla ovanifrån i princip. Vita material reflekterar ju bra och att det är en bra bildbehandlare som jobbat med bilden och tonat den något. Några konstigheter tycker jag inte det är. Reflexskärmar kan ha använts.
Kan inte vara en ljuskälla är minst 3 blixtar troligen det dubbla. Det syns klart på bilden.
 

snap01

Aktiv medlem
Hörnet på denna stople ser ju ut att bestå av bildmontage.
/
Magnus
Ser ut som att hela den bakre delen är tillagd efter. Undrar varför dom inte hade kameran rak? enklare att sticha bilderna då. Ser faktisk även lite konstigt ut när hon sträcker sig efter drinken o hamnar helt fel med handen, servitören ser faktiskt inklippt ut. Bilden kanske består av 3 bilder? en för bordet en för kyparen en för bakre delen.

Någon kanske kan maila o fråga o se om det går att få fram fakta så vi får facit ;)

Får nog backa om att det är en bild med inklippta ansikten för bakre delen o kyparen ser faktiskt strange ut.
 

t595sp

Aktiv medlem
Testa och lyft skuggorna rejält och titta på trappen bakom killen i fotöljen. Där ser det definitivt ut att inte stämma tycker jag. Ser ut som killen i fotöljen är inklippt. Likaså i räcket så känns det som det saknas en stolpe ovanför kyparens arm jämfört med den stolpe som finns under armen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har mailat SvT för att få reda på vem som gjort bilden för att kunna ställa frågan direkt till fotografen.
 

Ventures

Aktiv medlem
Uppenbart

Det är ju uppenbart att de klippt och klistrat i bilden. T.ex trälister som inte passar ihop korrekt i träpanelen osv.
Men vad har det för betydelse, inte minst idag när nästan alla bilder är "behandlade" på ett eller annat sätt? Antingen gillar man resultatet eller inte.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Det är ju uppenbart att de klippt och klistrat i bilden. T.ex trälister som inte passar ihop korrekt i träpanelen osv.
Men vad har det för betydelse, inte minst idag när nästan alla bilder är "behandlade" på ett eller annat sätt? Antingen gillar man resultatet eller inte.
En stor betydelse om du är en seriös aktör och fotograf. Det ska anges om bilden är ett montage. (Undantag finns naturligtvis, om det är uppenbart eller reklam). Etiska regler trodde jag de flesta hade koll på - speciellt de som är intresserade av fotografi. Ett exempel är den notoriske bedragaren och hans lodjursbilder...
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Är hennes ben som är det ljusa. Strecket som du kallar hack går längs med benet kan lika gärna vara mönstrad strumpbyxa.
[...].
Längs hennes vänstra ben går väl den vertikala skuggan av räcket. Ser rätt ut.

Mellan hennes och kyparens ben, bakom räcket, ser man en bakgrund som inte riktigt verkar passa in.

Och ”hacket” jag ser är i den horisontala kanten av golvet. Nästan precis till höger om sittande mannens armbåge. Det är inte en mönstrad strumpbyxa.
 
Senast ändrad:

Abe Normal

Aktiv medlem
En kul och kreativ reklambild - där allt är tillåtet -.Tycker fortfarande figurerna ser redigerade ut enskilt, antingen en och en eller två ihop? Och sedan monterade tillsammans. Rummet ser ut att vara fotat med vidvinkel, det brukar ge effekter i kanterna, där bilden dras isär. Kul initiativ och söka kontakt med fotografen, FS kan väl göra en artikel om bilden och fotografen?

Som sagt, man ser att det slarvas med klonstämpeln, tycker inte växterna i fönstret stämmer heller?
 

Bilagor

AFJ

Aktiv medlem
Det är ju uppenbart att de klippt och klistrat i bilden. T.ex trälister som inte passar ihop korrekt i träpanelen osv.
Men vad har det för betydelse, inte minst idag när nästan alla bilder är "behandlade" på ett eller annat sätt? Antingen gillar man resultatet eller inte.
Jag (och mina kompisar som diskuterade bilden) gillar bilden. Den ger ett spännande och vackert intryck och på så sätt speglar den TV-serien väl.

Jag tror inte många har några moraliska betänkligheter på den här typen av bilder. Det är ju en reklambild och då är vi nog överens om att det mesta är tillåtet.

Att man lagt ner oerhört mycket möda på bilden är nog helt klart. Både vid fotograferingstillfället och vid efterbehandlingen.

Jag, och många med mig, tycker nog det är intressant att veta hur arbetet med en sådan här bild går till. Därför startade jag diskussionen.

Om jag får svar från SvT vem som har gjort bilden så kan jag, eller någon som känner fotografen (eller fs redaktionen) kontakta för att be om en kommentar.

Lite kul att prata bilder istället för sensorteknik som omväxling! :)
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Ja den ger intryck av att vara animerad, mycket snyggt gjort, utsökt skådespeleri också, verkar tydligen bara bli en sista omgång på åtta avsnitt efter denna, ett längre avsnitt på sista vore inte så dumt.
 

iSolen.se

Guest

Bengf

Aktiv medlem
Animerad är väl rörligt? Animation.

MJaa... personerna ser animerade ut, är väl Photochop tekniken som skapar det, till och med som att man fotat av en tavla får man en känsla av. också som man har klistrat in varje person för sig själv, Susannes utbrott mot sonen stämmer inte med hans sätt att liksom bara sitta där som likgiltig, Roos ser också utplacerad ut där han typiskt vrider på huvudet ett känne tecken för just honom taget från en annan scen verkar det som, eller mästerlig Regi, Bortgmästarrådet och unga husan ( blir förmodligen ett älskande par )- ser också ut att vara ditplockade eller bild tagen separat, dom tittar så snällt in i kameran.
 

iSolen.se

Guest
MJaa... personerna ser animerade ut, är väl Photochop tekniken som skapar det, till och med som att man fotat av en tavla får man en känsla av. också som man har klistrat in varje person för sig själv, Susannes utbrott mot sonen stämmer inte med hans sätt att liksom bara sitta där som likgiltig, Roos ser också utplacerad ut där han typiskt vrider på huvudet ett känne tecken för just honom taget från en annan scen verkar det som, eller mästerlig Regi, Bortgmästarrådet och unga husan ( blir förmodligen ett älskande par )- ser också ut att vara ditplockade eller bild tagen separat, dom tittar så snällt in i kameran.
Ok, då har vi olika uppfattning om vad animerad betyder.

Jag tycker som NE att det är rörlig tecknad film.

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/animerad-film

Animerad i sig betyder rörlig, en animerad diskussion är livlig, inte tecknad.

Man får lite lust att göra en egen igen. Som sagt, det är bara att ställa upp kameran på stativ, efterarbetet är lätt så länge som personerna inte överlappar på dumma ställen, hår, ansikte.

Har gjort det med en person och med prylar. T ex flyttat runt en stol vid stolbrist.

Håller med om att det ser ut som en klassisk målning, det är säkert avsikten också.
 
MJaa... personerna ser animerade ut, är väl Photochop tekniken som skapar det, till och med som att man fotat av en tavla får man en känsla av. också som man har klistrat in varje person för sig själv, Susannes utbrott mot sonen stämmer inte med hans sätt att liksom bara sitta där som likgiltig, Roos ser också utplacerad ut där han typiskt vrider på huvudet ett känne tecken för just honom taget från en annan scen verkar det som, eller mästerlig Regi, Bortgmästarrådet och unga husan ( blir förmodligen ett älskande par )- ser också ut att vara ditplockade eller bild tagen separat, dom tittar så snällt in i kameran.
Jag gissar att du menar renderad och inte animerad. Animation handlar om rörelse.
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Ja handen på Hästen är tydlig.
Även den elektroniska sökarbilden i kameran ;-) –*Händerna stämmer inte.

Men som helhet en cool bild – gillar hur tydligt backdrop:en syns

och som du säger det är REGIN som gör bilden.


Kolla handen på hästen.

Väldigt snygg bild. Jag har sett många med samma teknik. Det är hyfsat lätt att göra tekniskt. Det svåra är regin.
 

M7_21

Aktiv medlem
Tekniken att få en högre kontrastverkan kan se ut så här också. Bilden är från Scott Kelbys bok. De flesta reglagen i Bridge är helt "felaktigt" inställda, slutligen en High Pass-skärpning på. Vet ju inte om SvT använt just det här sättet men kanske något liknande?

Se en före och en efterbild.
 

Bilagor

ANNONS