Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SvT Vår tid är nu, vinjettbild - montage eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vi kan alltså enas om att bilden inte är ett fotografi. Den är ett montage av flera fotografier.

Efter monteringen har mycket möda lagts på att justera ljus, kontrast och annat för att få till en viss grafisk karaktär.

Eller?
 

AFJ

Aktiv medlem
Vi kan alltså enas om att bilden inte är ett fotografi. Den är ett montage av flera fotografier.

Efter monteringen har mycket möda lagts på att justera ljus, kontrast och annat för att få till en viss grafisk karaktär.

Eller?
Vi kanske inte skall gå in för långt på definitionen av vad som är "ett fotografi".

Att det är mer än en exponering som använts är nog mycket sannolikt och att man lagt ner ett stort jobb på bilden i efterbehandlingen är nog lika klart.

Jag har inte fått svar från SvT än (mer än ett automatsvar att de har mycket att göra och därför kan svaret dröja mer än de 3 dagar som de normalt svara på...)

Får jag ett svar om vem som gjort bilden kan vi ju hoppas på lite mer detaljer direkt från källan.
 

fieldcells

Avslutat medlemskap
Det är uppenbart ett montage.

Även om man bortser från märkliga skarvar, vinklade kroppsdelar och blickar ut i tomrum så har SVT två versioner av bilden. Lägger man dem ovanpå varandra så rör sig varken duk eller personer en millimeter förutom den vänstra personen som både har flyttat sin stol och ändrat ställning.

https://i.imgur.com/071wJRc.jpg
https://pressrummet.svt.se/program/1374262

Angående fotograf så har SVT namngivit "Carl-Henrik /SVT".
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag fick svar från SvT idag.

De skriver:


Det är två fotografer som Heter Carl-Johan Paulin och Henrik Halvarsson och som tillsammans jobbar under namnet Carl-Henrik


Någon som känner dessa herrar? Om inte så kan jag ju dra ett mail och fråga om de har lust att dela med sig lite om hur bilden blivit till.
 

iSolen.se

Guest
Ja, du påstod ju för en tid sedan att jag stulit en bild, så inte är jag förvånad att du skulle göra det. Du kan ju ringa fotografen Johan Paulin och fråga innan du skriver dynga på forumet. Då får du prata med ett riktigt proffs...
Du valde att uppfatta det så :)

Nog finns det tillräckligt med info för att övertyga om att denna bild är manipulerad. Dyngan är det klart mest sannolika.

Det ska bli intressant vad du kallar dyngan sen när den visat sig stämma.

Menar du alltså på fullt allvar att bilden inte är manipulerad?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag fick svar från SvT idag.

De skriver:


Det är två fotografer som Heter Carl-Johan Paulin och Henrik Halvarsson och som tillsammans jobbar under namnet Carl-Henrik


Någon som känner dessa herrar? Om inte så kan jag ju dra ett mail och fråga om de har lust att dela med sig lite om hur bilden blivit till.


Google svarar såhär:

http://www.paulin.org
http://henrikhalvarsson.com/

https://www.fotosidan.se/cldoc/fotografer/fotosidan-traffar-henrik-halvarsson.htm
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag fick svar från SvT idag.

De skriver:


Det är två fotografer som Heter Carl-Johan Paulin och Henrik Halvarsson och som tillsammans jobbar under namnet Carl-Henrik


Någon som känner dessa herrar? Om inte så kan jag ju dra ett mail och fråga om de har lust att dela med sig lite om hur bilden blivit till.
Jag är bra kompis med CJ. Vi har cyklat och tävlat mkt ihop. Jag kan kika med honom.

(Ps! Sluta tjafsa. Ni vet vem.)
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Förstår inte upprördheten i tråden. "Manipulerade bilder" är bara en arbetsbeskrivning i motsats till redaktionella/dokumentära bilder där allt ska vara orört och sanningsenligt.

Tycker SVT-bilden är inspirerande och jag skulle gärna vilja gå på en workshop hos fotografen och få tips och se hur han jobbar.

Bra initiativ av AFJ, stå på dig, det går väl att snygga upp lite i tråden med moderatorns hjälp :)

Till sist, manipulerade bilder är också fotografi.


Edit: Ser att redaktören han emellan med ett inlägg.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag är bra kompis med CJ. Vi har cyklat och tävlat mkt ihop. Jag kan kika med honom.
Gör gärna det - vore ju skoj men en lite beskrivning av hur man bygger upp en sådan här bild. Jag gissar att det inte är gjort i en handvändning och att det kräver en hel del planering...
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Bilden är manipulerad enligt Fotosidans definition

Som sagt, för att citera FS ”Bilden är manipulerad enligt Fotosidans definition”.

Det är den gängse beskrivningen och som används i galleriet. Flyttat grässtrå/pixel är ”manipulerad bild” och inget värdeord. Eric Johansson är ett bra exempel ovan och den fina SVT-bilden på begreppet manipulerad bild.
 

AFJ

Aktiv medlem
Som trådstatare tycker jag det är mycket tråkigt att tråden fått denna inriktning.

Jag ville helt enkelt veta hur man gjort denna fina bild - helt utan tankar på att lägga värderingar på tillvägagångssättet.

Ni som vill diskutera moral, etik och semantik - vänligen starta en egen tråd!
 

AFJ

Aktiv medlem
Blir svårt att komma vidare om inte fotografen själv ger lite info. Skulle vara kul att veta hur mycket det är inklippt osv. Jag gissar på 3 scener o minst 3-5 blixtar.

Erik Johansson brukar göra filmer om hur han gör sina bilder. Det kanske finns till denna bild oxå?
David kände ju fotografen och skrev i inlägg #60 att han skulle kolla med honom.
 

AFJ

Aktiv medlem
Vi får väl vänta tills det kommer ett reportage eller intervju på de redaktionella sidorna.

Alla är väl överens om att bilden är ett montage?

Är det någon som har nedvärderat tekniken?
Ja, jag tror alla är överens om att det är ett montage i någon form.

Jag vet inte om någon nedvärderat tekniken men det gjordes i alla fall 50 inlägg som tjafsade fram och tillbaka om manipulation så uppenbarligen rådde det väl delade meningar om något...

Nåväl, låt oss hoppas att David får fram någon information.

Trevlig kväll alla glada fotosidan-vänner!
 
ANNONS