Annons

Inställningar, bröllopspar, mörker & tomtebloss...

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Situation:
Du ska fota ett bröllopspar som kommer ut från kyrkan till alla sina gäster (100pers) som står där med tomtebloss. Så troligtvis borde det komma en hel del ljushjälp när det är så många gäster.

Vad skulle Du ladda upp med för inställningar på kameran?
Du ska helst inte använda blixt. Men går det inte utan så måste Du ha det.
Stativ kan vara svårt att använda dig av just i denna situation.
Du vill ha fokus på bröllopsparet.
Hur gör Du för att få till detta på bästa sätt.
Iso? Slutartid? Bländare? Andra inställningar på kameran?

Mycket tacksam för råd & tips!!
 

Smw

Aktiv medlem
Situation:
Du ska fota ett bröllopspar som kommer ut från kyrkan till alla sina gäster (100pers) som står där med tomtebloss. Så troligtvis borde det komma en hel del ljushjälp när det är så många gäster.

Vad skulle Du ladda upp med för inställningar på kameran?
Du ska helst inte använda blixt. Men går det inte utan så måste Du ha det.
Stativ kan vara svårt att använda dig av just i denna situation.
Du vill ha fokus på bröllopsparet.
Hur gör Du för att få till detta på bästa sätt.
Iso? Slutartid? Bländare? Andra inställningar på kameran?

Mycket tacksam för råd & tips!!
Hej !
Köp några paket bloss, låna några vänner och ut och prova.
Hade jag använt blixt så hade den nog satts på andra ridån,
nått oranget färgfilter för att ge liknande färgtemp,
och med väldigt väldigt låg effekt.

Iso avpassat efter printstorlek, men lite lägre.

//MW
 

Melmis

Aktiv medlem
Hej !
Köp några paket bloss, låna några vänner och ut och prova.
Hade jag använt blixt så hade den nog satts på andra ridån,
nått oranget färgfilter för att ge liknande färgtemp,
och med väldigt väldigt låg effekt.

Iso avpassat efter printstorlek, men lite lägre.

//MW
Bloss är inköpta 😃
Tänkte bara få lite tips innan vi provar!!
Inställningar på kamera utan blixt?
På ett ungefär så klart!!!
 

johan-vall

Aktiv medlem
Bloss är inköpta 😃
Tänkte bara få lite tips innan vi provar!!
Inställningar på kamera utan blixt?
På ett ungefär så klart!!!
Vet inte vad du har för kamera men jag hade kört så stor bländare linsen tillåter och sen låtit kameran mäta scenen, dvs bländarstyrning och maxiso vid hanterbar brusnivå. På mina Sony kameror så bukar jag få ut ett resultat som är hanterbart i editen.
 

Melmis

Aktiv medlem
Vet inte vad du har för kamera men jag hade kört så stor bländare linsen tillåter och sen låtit kameran mäta scenen, dvs bländarstyrning och maxiso vid hanterbar brusnivå. På mina Sony kameror så bukar jag få ut ett resultat som är hanterbart i editen.
Jag har Canon 5d III.
Tänkte använda mitt 24-70 2,8
Inte manuellt alltså, utan förval bländare tänker du.
Ska prova ikväll
 

johan-vall

Aktiv medlem
Man har ju inte jättemycket tid till att ratta och ställa in och det är ju minst sagt svårt att förutse exakt hur ljust/mörkt det kommer vara så jag hade iaf litat på kameran och försökt göra så gott det går. Har fotat med tomtebloss på bröllop och då körde jag vid ena tillfället f/5, 1/40sek och iso3200 och vid senare tillfälle f2,8 1/2sek och iso640, brudparet var nöjd med båda dessa bilder, men det var ingen action att tala om.
 

Melmis

Aktiv medlem
Man har ju inte jättemycket tid till att ratta och ställa in och det är ju minst sagt svårt att förutse exakt hur ljust/mörkt det kommer vara så jag hade iaf litat på kameran och försökt göra så gott det går. Har fotat med tomtebloss på bröllop och då körde jag vid ena tillfället f/5, 1/40sek och iso3200 och vid senare tillfälle f2,8 1/2sek och iso640, brudparet var nöjd med båda dessa bilder, men det var ingen action att tala om.
Använde du stativ sista gången? Eller lyckades du vara så stadig på handen?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Spotmät på brudparets ansikten och exponera därefter.

En vit persons hudfärg är ungefär ett stop ljusare än 18% grått så ta hänsyn till det.
 

nivas

Aktiv medlem
Hur mycket tid kommer du att få för att fota?
Jag tror att det knepiga kommer att vara att hinna kolla på resultatet och ratta om inställningarna i kameran om du inte får till rätt från början.

Jag fotar ganska mycket teater/scen, och problemet är detsamma, man har sällan möjlighet att göra om.
Jag skulle ha börjat med ISO1600-3200, Av, f/2.8 och jobbat vidare från det. Troligen skulle jag ha använt servo-AF.
Om du är säker på var ju ska stå mm så är stativ inte så dumt, men var beredd på att koppla loss kameran om det inte funkar.
 

Melmis

Aktiv medlem
Hur mycket tid kommer du att få för att fota?
Jag tror att det knepiga kommer att vara att hinna kolla på resultatet och ratta om inställningarna i kameran om du inte får till rätt från början.

Jag fotar ganska mycket teater/scen, och problemet är detsamma, man har sällan möjlighet att göra om.
Jag skulle ha börjat med ISO1600-3200, Av, f/2.8 och jobbat vidare från det. Troligen skulle jag ha använt servo-AF.
Om du är säker på var ju ska stå mm så är stativ inte så dumt, men var beredd på att koppla loss kameran om det inte funkar.
Ja tiden är knapp, som vanligt vid bröllop ;OP
Jag ska ta när paret kommer ut från kyrkan & gästerna står där med sina tomtebloss (istället för att kasta ris)
Så nog är det smidigast utan stativ med 100 gäster runt om!
Funderar på om jag ska ta bakifrån paret med alla gäster & tomtebloss mot mig.
Då får jag ju väldigt mycket gratisljus än om jag står bakom gästerna & alla bloss.
 

snap01

Aktiv medlem
Vilken tid o vilken månad ska du fota bröllopet? Har fotat ett bröllop i en kolsvart kyrka i december månad kl 15. Då är du tvungen att använda blixt om du ska ha någon skarp bild överhuvudtaget. Tex när dom kommer in i kyrkan gående så behövs det skapligt snabba tid för att dom inte ska bli suddiga.

Jag hade gått till platsen dom ska fotas vid samma tidpunkt o kollat av vilka tider jag måste använda på kameran. Ibland är man tvungen att använda blixt men man kan slå ljuset lite mjukare o få bra bilder ändå. Det viktiga är att du kan ta bilder som inte är suddiga/oskärpa då lär ingen bli nöjd.

Det är bara att mäta tiden sätt ett iso o se vad du får för slutartid. Din 2,8 optik är inte mycket att ha i en beckmörk kyrka då kan det hjälpa med en fast optik som oftast har en bländare på minst 1,4. Med blixt kan din 2,8 funka men ljuset är väldig olika i kyrkor
o tänk på att det är redan mörkt runt kl 14,30 i december månad.
Så checka av vad dina förutsättningar är sedan får du prova dig fram hur du löser det tekniskt sett.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hur mycket tid kommer du att få för att fota?
Jag tror att det knepiga kommer att vara att hinna kolla på resultatet och ratta om inställningarna i kameran om du inte får till rätt från början.

Jag fotar ganska mycket teater/scen, och problemet är detsamma, man har sällan möjlighet att göra om.
Jag skulle ha börjat med ISO1600-3200, Av, f/2.8 och jobbat vidare från det. Troligen skulle jag ha använt servo-AF.
Om du är säker på var ju ska stå mm så är stativ inte så dumt, men var beredd på att koppla loss kameran om det inte funkar.
Om man spotmäter på ett ansikte kan man ställa exponeringen med hjälp av mätaren i sökaren. Det går att ställa de flesta kameror till spotmätning.

Låt någon ställa sig på trappan lite i förväg så kan du förbereda inställningarna.

Om det visar sig att tomteblossen lyser upp scenen när brudparet visar sig så går det snabbt att ändra slutartid eller ISO utan att ta kameran från ögat.

Jag håller med om att om det är på kvällen är f/2.8, 1/30s-1/60s, ISO 1600-3200 en rimlig startpunkt.

Kom ihåg att en vit persons ansikte är ungefär ett stop ljusare än en gråskiva, dvs. överexponera ett stopp relativt mätaren.
 

PMD

Aktiv medlem
Om man spotmäter på ett ansikte kan man ställa exponeringen med hjälp av mätaren i sökaren. Det går att ställa de flesta kameror till spotmätning.

Låt någon ställa sig på trappan lite i förväg så kan du förbereda inställningarna.
Eller så mäter man det infallande ljuset på personen som står på trappan lite i förväg. Bättre ljusmätning än så är svårt att åstadkomma.

Eventuell blixtupplättning kan man göra ändå, men effekten av hundra tomtebloss kan vara lite svår att bedöma i förväg.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Funderar på om jag ska ta bakifrån paret med alla gäster & tomtebloss mot mig.
Då får jag ju väldigt mycket gratisljus än om jag står bakom gästerna & alla bloss.
Menar du att du skall stå bakom allén av människor med tomtebloss?
Glöm det!

Brudparet kommer att passera blixtsnabbt.
Den ena av paret kommer att skymma den andra.
Du måste vara 2,5-3 m lång.
Du kommer få en väldigt konstigt perspektiv med huvudena nära o fötterna som myror vid marken.
Du får med brudparet i profil

Jag ser ingen annan placering än i slutet av tomteblossallén.
O ett stort FETT kryss ritat där de skall stanna o stjäla en kyss.
Då ökar du dina chanser med att de står still o du hinner ta fler bilder.
Jag hade använt blixt o synkat på första ridån. Blixten hålld av en assistent på ett stativ riktat mot paret på krysset. Slutartid så att blossen o stämningen kommer med.
Provat en hel del innan med kompisar.
 
ANNONS