Annons

Fujifilm X-pro1

Produkter
(logga in för att koppla)

Kim Svensson

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Har svårt för att komma fram till ett beslut, ska köpa ny kamera.
Har inte jättestor erfarenhet av fotografi, men känner för att utvecklas och kunna vara med i tävlingar osv.

Det står mellan Fujifilm x-pro1 och Canon 7D.

Är intresserad av att fotografera Landskapsfoto och Naturfoto, porträtt (djur och människor) och gatufoto.
Vilken kamera föredrar ni för dessa områden? Fujifilm X-pro1 är ju inte tillgänglig än, men fundera på att köpa kan man göra.

Det jag tycker som gör att Fuji x-pro känns rätt är storleken (tillskillnad från Canon 7D, då den är ganska stor), Designen (ser ut som att den har den "roliga känslan"), är nyfiken på att de tog bort low-pass filtret på den (får dock prova och se om bildkvalitén är som den beskrivs).

Är Fuji-xpro rätt för de saker jag vill fotografera? är den mer ett komplement till en större systemkamera? tror ni att det är stor skillnad på bildkvalitén mellan Canon 7D och fuji Xpro?
Borde jag kanske fundera på Sony nex-7 (känns dock inte lika intressant som Fuji)?

Som sagt, har svårt att bestämma, och kanske är lite tidigt att ställa frågan, men lite råd och tips skulle hjälpa!
/Kim
 

Kasch

Aktiv medlem
Ta det inte på fel sätt men du skriver å ena sidan att du inte har så mycket erfarenhet av fotografering och å andra sidan att du vill vara med i fototävlingar. Varför sätta den materiella ambitionsnivån så hög? Att investera i Canon 7D och Fujifilm X-PRO1 med system kostar betydande summor.

Jag skulle (utifrån det du skriver) satsa på en billigare utrustning och ägna mer tid åt att utforska bildskapandet och lära hantverket. Du kan ta tekniskt sett mycket fina bilder med en kamera som kostar en tredjedel av de du nämner utan att du som nybörjare, eller för den delen lite mer erfaren, slår i taket för de tekniska begräsningarna. Och vill du satsa en massa pengar från början (d v s om du är säker på att det är ett långsiktigt intresse) så skulle jag rekommendera dig att köpa ett enklare/billigare nytt kamerahus (eller ett beg) och lägga pengar på bättre objektiv.
 

Shibbydude

Aktiv medlem
Kasch, frågan var inte om han skulle köpa nån billigare utrustning.

Köp x-pro! den kommer vara smidigare och bättre (du kommer använda den oftare, dvs ta mer bilder = bli bättre fortare).

Vad du skall fotografera på ett bra sätt får ditt objektiv-val avgöra. Men jag rekommenderar 35mm.

Jag ska själv köpa x-pro med 35mm 1,4.
Hade tidigare Canon 50D + 35mm 1.4 , men det paketet är för klumpigt.
 

ESS

Aktiv medlem
Ta det inte på fel sätt men du skriver å ena sidan att du inte har så mycket erfarenhet av fotografering och å andra sidan att du vill vara med i fototävlingar. Varför sätta den materiella ambitionsnivån så hög? Att investera i Canon 7D och Fujifilm X-PRO1 med system kostar betydande summor.

Jag skulle (utifrån det du skriver) satsa på en billigare utrustning och ägna mer tid åt att utforska bildskapandet och lära hantverket. Du kan ta tekniskt sett mycket fina bilder med en kamera som kostar en tredjedel av de du nämner utan att du som nybörjare, eller för den delen lite mer erfaren, slår i taket för de tekniska begräsningarna. Och vill du satsa en massa pengar från början (d v s om du är säker på att det är ett långsiktigt intresse) så skulle jag rekommendera dig att köpa ett enklare/billigare nytt kamerahus (eller ett beg) och lägga pengar på bättre objektiv.
pffft, köp dyra saker på en gång, dyra objektiv håller även sitt värde betydligt bättre än billiga om man tröttnar.

Det är billigt att vara rik

Och hur vet du förresten om det kostar betydande summor? För en snubbe i indiska slumkvarter är det såklart betydande men för någon med lite flyt är det kanske inte så betydande?
 

Kasch

Aktiv medlem
pffft, köp dyra saker på en gång, dyra objektiv håller även sitt värde betydligt bättre än billiga om man tröttnar.

Det är billigt att vara rik

Och hur vet du förresten om det kostar betydande summor? För en snubbe i indiska slumkvarter är det såklart betydande men för någon med lite flyt är det kanske inte så betydande?
Förlåt men vad pratar du om...?
 

mapem

Aktiv medlem
Har man råd kan man väl unna sig det bästa även om man är nybörjare. Det finns autolägen också på 7D och X-Pro 1. Sen utvecklas man och använder finesserna mer och mer och behöver inte byta kamera.

Själv är jag snål och köper bara begagnat och aldrig senaste modell trots 50 års fotoerfarenhet.
 

furo

Aktiv medlem
Fujifilm X-pro1 är ju inte tillgänglig än, men fundera på att köpa kan man göra.
Det kan man, men där har du egentligen svaret: Ingen kan rekommendera den redan nu. Frånsett hantering, som nog är det viktigaste, så tror jag det här är några saker du bör tänka på och undersöka:

Men allmänt:
Gatufoto - mindre kamera kan vara smidigare | X-pro 1 verkar inte så jätteliten, men möjligen fördel ändå

Landskap - vädertätad kamera är ibland bra att ha | 7D med rätt objektiv, X-pro 1 "no condensation"

Djur - snabb kamera nödvändig, d v s snabb fokusföljning, kort reaktionstid och i viss mån också bilder/sekund | 7D har ganska troligt märkbart snabbare fokus

Porträtt - praktiskt med en kamera som kan hantera flera blixtaggregat och blandad belysning | nån annan får berätta om 7D är bra på det
 

Kim Svensson

Avslutat medlemskap
Ja, får åka och känna lite på X-pro när den kommer ut i handeln.
Ägde tidigare en "billigare" systemkamera, men tröttnade ganska snabbt på storleken och tyngden.
Känns nästan som jag har uteslutit Canon 7D, åkte och titta på den idag och visst, den är jättebra men den är stor och tung och jag tycker det skulle bli jobbigt att släpa runt med den.
Tittade även på Canon 60D, lite minde och lättare än 7D, och tror mer i nuläget att det står mellan 60D, x-pro och nex7.

Får som sagt åka och titta på dem när de kommit ut i handeln och jämföra.
 

Kim Svensson

Avslutat medlemskap
ställer några fler frågor till er som kan fotografering, tror ni att x-pro är mer som ett komplement till en större system?
Tror ni att x-pro har mer begränsningar om man skulle jämföra den med 60D, har fått känslan av att Canons 60D fungerar mer "allround" alltså till de flesta områden jag vill fotografera inom, men det jag har lite svårt för är storleken.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Sensorn som sitter i Fujin (Sony 16Mp) har betydligt större dynamiskt omfång än Canon APS kameror
vilket betyder att du kan exponera in högdagrar som ligger långt ovan medelgrått i ett kontrastrikt motiv och sedan justera mellantoner och skuggor och få mycket mer information totalt sett
Fuji har ett annat färgfilter och har inget aa-filter vilket i teorin betyder att sensorn blir mer ljuskänslig samt att upplösningen ökar jämfört med alla andra APS kameror med samma pixelantal , tex Nikon 7000, Pentax, Sony.

Fujis egen beskrivning på fördelar jämfört med d7000
 

Bilagor

JOLidman

Aktiv medlem
SteveHuffPhoto.com Weekend Update 3/9/12 - Pentax K1, Wotancraft Bag, X-Pro 1 & More!

SteveHuffPhoto.com Weekend Update 3/9/12 - .... X-Pro 1 and more

http://www.youtube.com/watch?v=m70sN7vJXCw

Just a weekend update for March 09, 2012 - whats new next week? Pentax K01 review, Fuji X-Pro 1 1st look, Wotancraft bag review and more!
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Har man råd tycker jag att man ska köpa den bästa kameran man vill ha. Man lär sig inte mer eller tar bättre bilder med en nybörjarkamera.

Hela orsaken till att det heter nybörjarkamera är att det bara är nybörjare som blir nöjda med de obefintliga och omständliga manuella möjligheterna man har med en sån jämfört med en riktig pro eller semipro. De flesta byter upp sig så fort de får chansen om de inte hade möjlighet eller förstånd på att köpa en bättre direkt.

Min första kamera var en Nikon D200. Från början insåg jag inte vilken kamera jag verkligen hade köpt, jag köpte den bara för att jag behövde stryk- och vädertåligheten, men nu när jag får tag på en nybörjarkamera börjar jag nästan gråta när jag ska försöka ställa in något eller få autofokus att funka på i närheten av samma sätt som jag är bortskämd med från semipro-modellerna.
 

afe

Aktiv medlem
Har man råd tycker jag att man ska köpa den bästa kameran man vill ha. Man lär sig inte mer eller tar bättre bilder med en nybörjarkamera.

Hela orsaken till att det heter nybörjarkamera är att det bara är nybörjare som blir nöjda med de obefintliga och omständliga manuella möjligheterna man har med en sån jämfört med en riktig pro eller semipro. De flesta byter upp sig så fort de får chansen om de inte hade möjlighet eller förstånd på att köpa en bättre direkt.

Min första kamera var en Nikon D200. Från början insåg jag inte vilken kamera jag verkligen hade köpt, jag köpte den bara för att jag behövde stryk- och vädertåligheten, men nu när jag får tag på en nybörjarkamera börjar jag nästan gråta när jag ska försöka ställa in något eller få autofokus att funka på i närheten av samma sätt som jag är bortskämd med från semipro-modellerna.
Ok, så är det nog men vad har det med just Fujin att göra?
 

Kim Svensson

Avslutat medlemskap
Ja, efter ett långt tag med surfande och läsande om kameror så är jag långt ifrån ett beslut. Jag har ändrat tankegångarna lite, och läst på, så Canon 5D mark ii, 7D och fujifilm X-pro1 står det emellan. Porträtt, gatu, "konst" fotografering intresserar mig mest.
Är dessa kameror "ganska lika"? 5D är ju lite mer i en annan klass men, om man ser till x-pro, har den många begränsningar mot 5D mkii och 7D?
Om man skulle köpa x-pro, skulle man kunna gå en fotoutbildning (ett exempel) och använda den kameran? Är det en kamera för att användas för "seriös" fotografering ( alltså ta bilder som man skulle kunna sälja, ställa ut osv.)?
Tack tack tack för alla svar!!!!
 

blaufish

Aktiv medlem
DigitalRevTV var ju väldigt positiva till den och standard JPEG bild var vid hög ISO rejält bättre från X-Pro1 än 5DmkII. AF var långsam i något fall.

Begränsat linsutbud är väl främsta nackdelen, som oftast är med helt nya system. Men det verkar ju vara en mycket kompetent kamera.
 

blaufish

Aktiv medlem
Kanske värt att påpeka att många köper 7D/5DmkII för att de är kompetenta filmkameror.

X-Pro1 kan filma, men den stödjer enbart 30fps, utan att göra inställningar och har vad jag förstår inte ingång för extern mic. Den riktar sig inte till filmsegmentet alltså. Även om den säkert under enkla förutsättningar gör fin film ihop med en sound recorder.

http://m.dpreview.com/previews/fujifilmxpro1/4
 

Kim Svensson

Avslutat medlemskap
Föredrar att fotografera med kameran, har nu hittat en canon 5D MKii till rimligt pris (begagnat). Funderar på om jag ska slå till påen eller vänta på Fuji X-pro.
Hur skulle ni gjort?
 

afe

Aktiv medlem
Föredrar att fotografera med kameran, har nu hittat en canon 5D MKii till rimligt pris (begagnat). Funderar på om jag ska slå till påen eller vänta på Fuji X-pro.
Hur skulle ni gjort?
De är väldigt olika kameror, så det är svårt att direkt jämföra dem. För din typ av fotografering kan nog Fujin fungera bra, så det kan vara värt att vänta tills du kan testa den i nån butik. Det kommer nog finnas fler MkII till bra pris i och med att MkIII kommer, så det är nog ingen fara på det viset :)
 

blaufish

Aktiv medlem
Hmm...

X-Pro1
- ser helt underbar ut
- liten lätt
- range finder med AF
- grym sensor med hög ISO m.m.
- dålig manuell fokusering
- AF som strular även i de enklaste lägen, verkar helt löjligt
- inte byggd för att filma, men kan det

5DmkII
- ser ut som en vanlig (tråkig) kamera
- tung
- fullformat och enormt blandat utbud av objektiv
- tyngre tillbehör pga EF fattning & FF-sensor.
- bra manuell fokusering *om* objektivet har bra fokusring.
- AF som funkar perfekt i enkla lägen, men inte duger till sport eller mörka lägen
- bra filmkamera

Kolla gärna in DigitalRevTV de har nu två sevärda filmer om kameran.

Som enda kamera hade jag föredragit 5DmkII, den verkar otroligt mer mångsidig. jag hade gärna haft X-Pro1 eller en efterföljare till den som sekundärkamera, om jag haft råd till det. Men det är ju min smak, tricket är att du skall lura ut vad som är rätt för dig :)

(Klagomålen på manuell fokusering på X-Pro1 undrar jag om de kan lösas med firmware uppgraderingar, jag fattar inte varför det är fördröjningar innan kamerar reagerar när man rört på fokusknappen, helt idiotiskt. Även AF undrar jag om de kan förbättra senare. Men det är ju svårt att veta)
 
ANNONS