Annons

Lightroom 5 hantera kopior av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

mc bruno

Aktiv medlem
Hej!
Sitter och försöker lära mig lightroom 5. Har fått problem med bilder från min richo-kamera. Denna kamera gör alltid en jpg kopia även om man plåtar i dng vilket jag tror skapar problemet. När jag ska importera dessa bilder får jag inte det med hänvisningen att det bilden är en dubblett. Någon som vet hur man kan lösa detta?

Markus
 

elgenper

Aktiv medlem
Gå in i Preferences, första fliken (General). Ungefär mitt på rutan finns en rad "Treat JPEG files next to raw filés as separate photos", med en kryssruta. Se till att den rutan inte är kryssad, så brukar det fungera hyggligt. Både råfil och jpeg kopieras till hårddisken, men endast råfilen syns i LR. Slänger man en råfil skall tillhörande jpeg raderas samtidigt.

Trots allt brukar det så småningom bli kvar en och annan "skräp-jpeg" i mapparna. Dessutom tar jpeggarna plats helt i onödan. Min "radikala" lösning när jag använder en sådan kamera är numera att sätta kortet i en kortläsare och öppna ett Finderfönster för det. Sen ordnar jag bildfilerna efter typ och raderar alla jpeg på kortet INNAN jag importerar i LR. Observera att när man manipulerar kortet i datorn skall man formatera om det i kameran när man är klar!
 

mc bruno

Aktiv medlem
Måste tyvärr erkänna att det inte gick så bra. Nu syns jpg filen klickbar och fin men dng filen är fortfarande grå och går inte klicka på. Några tipps? Hur letar jag upp eller får veta om den skulle ligga som dublett nånstans? Skulle det kanske hjälpa om jag bytte namn på dessa filer? (lite desperat kanske)
 
Måste tyvärr erkänna att det inte gick så bra. Nu syns jpg filen klickbar och fin men dng filen är fortfarande grå och går inte klicka på. Några tipps? Hur letar jag upp eller får veta om den skulle ligga som dublett nånstans? Skulle det kanske hjälpa om jag bytte namn på dessa filer? (lite desperat kanske)
Har du raderat bilderna ur Lightrooms katalog innan du försöker importera dem igen? Om inte, gör det.
 

elgenper

Aktiv medlem
Har du raderat bilderna ur Lightrooms katalog innan du försöker importera dem igen? Om inte, gör det.
Ett ännu mer radikalt prov (som dessutom inte förutsätter att Du hittar de förmenta dubletterna) är att skapa en ny katalog i LR och importera bilderna från kortet dit. Går inte det heller, då är det ett annat fel än att bilderna redan finns nånstans. (Ed. OBS att Du inte ska kasta den gamla katalogen; den innehåller ju allt Du redan gjort! Den här nya är enbart för provet, och kan kastas sedan).

Hur har Du ställt in bildhanteringen i importdialogen? Smidigast är att låta LR kopiera alla bildfiler till en och samma mapp (jag har en som jag kallar "Ankomstlager"), mata ut kortet och formatera det i kameran. Jag passar f ö på att låta importdialogen byta namn till datum-tid-löpnummer, så slipper man riskera att kamerans (kamerornas) egna bildnummer stökar till genom att dyka upp på fler ställen.

Sen kan man i lugn och ro flytta bliderna från ankomstlager till mappar för t ex händelser eller kalendermånader e d. Men flytta dem ALLTID med hjälp av LR, aldrig med datorns egen filhanterare!
 

mc bruno

Aktiv medlem
Det var det som var fel. Konstigt för de bilder som låg importerade såg väldigt lågupplösta ut. Jaja nu funkar det.

Tack!
 

elgenper

Aktiv medlem
Det var det som var fel. Konstigt för de bilder som låg importerade såg väldigt lågupplösta ut. Jaja nu funkar det.

Tack!
Ja, dom bilder där inte originalet hittas, dom visas med lågupplösta indexbilder. Tanken är att man ska kunna ha en del av bilderna i en katalog på externa skivor, och på det här sättet kan man få en allmän överblick av hela katalogen utan att behöva montera skivorna. Skall man göra något med bilderna, måste förstås LR ha tillgång till originalen.

På LR-språk betyder "importera" bara att bilderna får poster i databasen som är katalogen, och det är ganska farligt. Importerar man från ett kort utan att kopiera själva bilderna och sen använder kortet igen, då är bilderna förlorade.

Kanske bra att också nämna i sammanhanget att den "backup" som LR gör normalt när man stänger programmet, den omfattar ENBART databasen, inga originalbilder. Bildena måste man se till att ta backup på själv på annat sätt. Det här har lurat många...
 

elgenper

Aktiv medlem
Då ska jag inte använda lr för att tömma kamerorna.
Jo, det tycker jag ändå Du ska göra, för det har rätt många fördelar. Det viktiga är att Du vet precis vad både Du och LR faktiskt gör med bildfilerna och var de hamnar, och det är egentligen inte så svårt, om man bara följer två huvudregler.

Regel 1: Låt LR kopiera filerna från kortet till en mapp på hårddisken. Sen kan man inom LR göra sig en katalogstruktur och flytta filerna inom denna hur man vill utan att tappa dem. Det fina är att LR då (på av Dig vald plats) själv skapar en mappstruktur man kan se i den vanliga filhanteraren, så även om LR skulle krascha, kan man lätt hitta alla original. Och där kan det ju vara en fördel om bilderna är omdöpta vid importen till något mindre anonymt (mitt förslag fanns i ett tidigare inlägg), eftersom man då inte kan använda LR:s sökfunktioner.

Regel 2: Ta backup av alla bildfiler! Här finns två möjligheter; välj den som passar just Ditt arbetsflöde, eller använd båda för extra säkerhet. Antingen kan man redan i LR:s importdialog välja att kopiera filerna till ett andra ställe också som backup (bör då vara på en extern hårddisk som sen förvaras säkert), eller också ser man till att den ovannämnda mappstrukturen som LR skapat kommer med i ordinarie backupper (som man förstås bör ta; livet vid datorn är inte bara bilder...).
 

mc bruno

Aktiv medlem
Jag har en extern disk jag säkerhetskopierar på. Men hur vet jag att de verkligen ligger på disken och inte bara nån länk?
 

elgenper

Aktiv medlem
Jag har en extern disk jag säkerhetskopierar på. Men hur vet jag att de verkligen ligger på disken och inte bara nån länk?
Ja, för det första gör ju inget vettigt backupprogram bara en länk; det vore ju ingen backup alls. För det andra brukar ju länkar ha avvikande ikoner (på Mac är det en liten krökt pil i nedre vänstra hörnet. För det tredje är länken mycket mindre än den riktiga filen om man kollar på filinfo. För det fjärde finns i filinfo för en länk alltid en knapp e d för att "visa original".
 
ANNONS