Annons

Exportera med bra kvalité i LR5

Produkter
(logga in för att koppla)

mc bruno

Aktiv medlem
Hej!
Har börjat arbeta i LR, närmare bestämt i version 5. Har upptäckt att bildkvalitén försämras efter att jag skickat bilder direkt från LR till facebook eller till fotosidan eller som idag när jag testade att göra ett bildspel. Skärpan finns inte där längre. Var finner jag inställningarna för att fixa detta? Tips för bästa kvalité ombedes.
 

AWid

Aktiv medlem
Hej!
Har börjat arbeta i LR, närmare bestämt i version 5. Har upptäckt att bildkvalitén försämras efter att jag skickat bilder direkt från LR till facebook eller till fotosidan eller som idag när jag testade att göra ett bildspel. Skärpan finns inte där längre. Var finner jag inställningarna för att fixa detta? Tips för bästa kvalité ombedes.
Det är en bugg i LR5 som gör att i vissa lägen skärps inte bilden vid export. Det finns en särskild tråd här på forumet som behandlar detta problem.

forumtråd
 

mc bruno

Aktiv medlem
Nu har jag laddat ner uppdateringen till 5,2 och testat. Tycker absolut inte det är någon skillnad. Lika oskarpt som förut så gott jag kan bedöma. Är jag knäpp??????
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Nu har jag laddat ner uppdateringen till 5,2 och testat. Tycker absolut inte det är någon skillnad. Lika oskarpt som förut så gott jag kan bedöma. Är jag knäpp??????
Vet du hur man skärper? Det var slutskärpan som var buggig. Den riktiga skärpan sätter man i Developmodulen.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Nu har jag laddat ner uppdateringen till 5,2 och testat. Tycker absolut inte det är någon skillnad. Lika oskarpt som förut så gott jag kan bedöma. Är jag knäpp??????
Buggen ska ju vara fixad enligt Adobes Release notes, så det borde fungerat. Ring Adobe support och kolla med dem så att du verkligen gör rätt
 

Rommel

Avslutat medlemskap
De flesta rapporterar att slutskärpan inte fungerar. Men du får alltså att den blir oskarpare än dina inställningar i Developmodulen?
När du säger att den inte ser likadan ut så antar jag att du exporterat ut i ProfotoRGB och bildvisarem stödjer detta samt ingen förminskning av bilden har gjorts.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Exporterar du bilderna i någon storlek som rekommenderas av Facebook, om inte så kan det vara FBs bildhantering som ställer till det?
 

Patrik C

Aktiv medlem
Jag tycker att bilderna blir dåliga när jag importerar dem i Lightroom 5. De blir ännu sämre när jag exporterar.

I iPhoto ser bilderna mycket skarpare och bättre ut. Väldigt konstigt.
 

ZinneD

Aktiv medlem
När du säger att den inte ser likadan ut så antar jag att du exporterat ut i ProfotoRGB och bildvisarem stödjer detta samt ingen förminskning av bilden har gjorts.

Vad ska skillnaden vara mellan att exportera i ProphotoRGB och sRGB?

Jag exporterade ett porträttfoto precis, för att testa, och jag ser absolut ingen skillnad alls.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jag tycker att bilderna blir dåliga när jag importerar dem i Lightroom 5. De blir ännu sämre när jag exporterar.

I iPhoto ser bilderna mycket skarpare och bättre ut. Väldigt konstigt.
Testa att konsekvent köra sRGB genom hela flödet. Det räcker i de allra flesta fall och lämnar en massa potentiell huvudvärk åt sidan.

Om det ändå ser dassigt ut kan det bero på en korrupt skärmprofil. Har du profilerat din skärm?
 

Patrik C

Aktiv medlem
Testa att konsekvent köra sRGB genom hela flödet. Det räcker i de allra flesta fall och lämnar en massa potentiell huvudvärk åt sidan.

Om det ändå ser dassigt ut kan det bero på en korrupt skärmprofil. Har du profilerat din skärm?

Jag kör på sRGB, i alla fall i kameran. Jag använder test perioden av LR5 så jag vet inte om man ställa in så mycket saker.

Jag har inte profilerat skärmen då den är ny. Men bilder jag har postat på ett annat forum som jag gjorde med iMacen ser riktigt bra ut på PC skärmen. Så jag tror det måste vara någon inställning i LR. En annan sak är att jag inte kan se CR2 filer i LR.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Hur menar du då att den är oskarp efter export om du kör jpg i LR? Låter inte som en bugg utan som handhavandefel. Kan du posta originalfilen och en exporterterad?
 

mc bruno

Aktiv medlem
Hmm, jpg. Vet ej eftersom filen inte är sparade. Dvs att jag korrigerar i raw filen och sedan skickar jag den till export. Har jag missat något? Är van vid tänket i vanliga ps så lr är lite förvirrande ibland.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Exportera ut en jpg för at utröna så det inte är fel på just det plugin.
Har du dessutom LR5 så installera LR5.2 Beta eftersom 5.0 inte slutskärper.

/stefan
 
ANNONS