Annons

Fujis objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

mc bruno

Aktiv medlem
Ett forum för att diskutera Fujis objektiv har jag inte hittat på fotosidan, något jag känner ett behov av. Om någon vill kapa tråden är det fine för mig men jag vill åtminstone börja. Jag har köpt en x-t1 med ett 35 1,4 vilket är bra men något begränsande. Det mest naturliga skulle ju vara att köpa ett 18-55 också men det känns inte riktigt jag. Till min förra utrustning körde jag i princip bara med 20 och 50 x 1,3 vilket jag trivdes bra med.

Vad ska jag komplettera med? 18 f2, något pirat? Man har ju liksom inte hur mycket kosing som helst att lägga.
 

Ken1.a

Aktiv medlem
18-55

Ett forum för att diskutera Fujis objektiv har jag inte hittat på fotosidan, något jag känner ett behov av. Om någon vill kapa tråden är det fine för mig men jag vill åtminstone börja. Jag har köpt en x-t1 med ett 35 1,4 vilket är bra men något begränsande. Det mest naturliga skulle ju vara att köpa ett 18-55 också men det känns inte riktigt jag. Till min förra utrustning körde jag i princip bara med 20 och 50 x 1,3 vilket jag trivdes bra med.

Vad ska jag komplettera med? 18 f2, något pirat? Man har ju liksom inte hur mycket kosing som helst att lägga.
Hej!
Jag var själv lite tveksam till 18-55 men nu sitter den på för det mesta!
Går inte att jämföra med vanliga kit optik.
Har annars 35/1,4 som åker på när det behövs.
Har även 55-200 som inte heller är så tokig.
Men 10-24 blir nog nästa inköp.
Överlag tycker jag Fuji optiken är otroligt bra!!

Med vänlig hälsning, Kenneth
 

voitcanon

Aktiv medlem
18/2 är riktigt trevlig väldigt litet och kvalitén är inget att klaga på :) samt så har den ett motljusskydd i samma stil som trettiofemman. Annars är makrot riktigt trevligt om du vill ha något längre :)
 

Lennart Bergvall

Aktiv medlem
Ett forum för att diskutera Fujis objektiv har jag inte hittat på fotosidan, något jag känner ett behov av. Om någon vill kapa tråden är det fine för mig men jag vill åtminstone börja. Jag har köpt en x-t1 med ett 35 1,4 vilket är bra men något begränsande. Det mest naturliga skulle ju vara att köpa ett 18-55 också men det känns inte riktigt jag. Till min förra utrustning körde jag i princip bara med 20 och 50 x 1,3 vilket jag trivdes bra med.

Vad ska jag komplettera med? 18 f2, något pirat? Man har ju liksom inte hur mycket kosing som helst att lägga.
Det hänger väl på vad du ska ha det till. 18-55 zoomen har en optisk och mekanisk kvalité som överträffar det mesta i den kategorin. Den kan du köpa begagnad för c:a 3000kr. Du får mycket optik för de pengarna. Men behöver du ljusstarkare optik så kanske det inte är intressant. Jag har en bildserie på fotosidan från Provence där de flesta bilderna är tagna med XT-1 + 18-55 zoom. Samtliga bilder är tagna på frihandel. Det kanske säger dig lite. Fujinon 18mm fast vidvinkel kan du köpa för samma pengar begagnad. Jag tror inte den är så mycket bättre än zoomen, bara ljusstarkare men utan bildstabilisering. Fujinons ljusstarka zoomar får du kanske avstå från om du håller i pengarna. Kan nämna att i en test i tyska fototidningen FOTOTEST nr 5/15 sopar Fujinon-objektiven banan med i stort sett samtliga andra alternativ i jämförbar kategori.
 

mc bruno

Aktiv medlem
Jo jag är fult medveten om att det objektivet har fått mycket bra kritik och att priset är riktigt bra jämfört med mycket annat från Fuji. Man kanske skulle he det en ärlig chans. Känns det fel går det ju sälja vidare.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu kanske jag tänker lite annorlunda än de flesta Fuji-ägare. För mig är min X-PRO1 min kompaktkamera. Ägt en mängd sk. kompaktkameror genom åren men aldrig varit riktigt nöjd.
Till sist ledde X-10 som jag inte heller var nöjd med till X-PRO1.
Så för mig skall kameran vara liten och lätt. Det påverkar också mina objektivval

Jag köpte kameran i paket med 18/2 och 35/1,4. Små nätta objektiv med väldigt bra prestanda.
Fujinon 35/1,4 är en riktig pärla. Suverän skärpa och fin bokeh.
Fujinon 18/2 också bra och har bra skärpa och bokeh. Tyvärr blir det lätt CA.

Senare skaffade jag också normalzoomen 18-55/2,8-4. En väldigt bra zoom på de flesta sätt.
Min enda invändning är att bokehn inte är lika snygg som på de fasta objektiven. Lite störande bakgrundsoskärpa.
Till sist skaffade jag 60/2,4 makro. Också ett mycket bra objektiv. Fint för porträtt.
Tyvärr fungerar den lite dåligt med den optiska sökaren som jag helst använder. Sökramen blir ett frimärke med den brännvidden. Får istället använda EVF-sökaren som i denna generation inte är så kul att jobba med.

Sedan dess har ju Fuji kommit med en mängd ljusstarka och mycket bra objektiv. Fast då har de växt ordentlig både i vikt och storlek. Skall man då få balans bör man nog köra en X-T1 med batterigrepp. Då är det ingen kompaktkamera längre och jag kan lika köra med mina Canon.

Så en X-PRO1 med 35/1,4 monterad och 18/2 samt 60/2,4 i jackfickan plus minst ett extrabatteri är en suverän och lätt utrustning.

Att det är APS-C eller bara 16 Mpix spelar mig ingen roll. Jag kan få till samma bild som jag fått med en 5Ds R.
Kameran och objektiven levererar väldigt fina resultat. Den kan åtminstone i utskrifter i storleken A4 & A3 hänga med min Canon 5Ds R.
Vid A2 räcker upplösningen från sensorn inte riktigt till. Detta kommer nu ändra sig när Fuji släpper nya kameror med 24 Mpix sensorer från Sony.
Jag brukar strunta blankt i alla som sitter och gluttar på sina bilder i olika förstoringar. Visst ser man skillnader. Fast har det någon praktisk betydelse?
Ser jag inte skillnad i en utskrift så bryr jag mig inte om skillnaden.
Sedan är det bara en fråga om vid vilken utskriftsstorlek vi drar gränsen.
För mig drar jag den vid A3. Fungerar det för en utskrift i 360 PPI så fungerar det också för en fotobok, en presentation och med lätthet för en web-bild på fotosidan.
Alla de nuvarande Fujinon objektiven kommer enkelt att klara en 24 Mpix sensor och mycket mer.
Det finns ett skäl till att Fuji leverar objektiv till Hasselblad. De är grymt duktiga.
 

mc bruno

Aktiv medlem
Nu kanske jag tänker lite annorlunda än de flesta Fuji-ägare. För mig är min X-PRO1 min kompaktkamera. Ägt en mängd sk. kompaktkameror genom åren men aldrig varit riktigt nöjd.
Till sist ledde X-10 som jag inte heller var nöjd med till X-PRO1.
Så för mig skall kameran vara liten och lätt. Det påverkar också mina objektivval

Jag köpte kameran i paket med 18/2 och 35/1,4. Små nätta objektiv med väldigt bra prestanda.
Fujinon 35/1,4 är en riktig pärla. Suverän skärpa och fin bokeh.
Fujinon 18/2 också bra och har bra skärpa och bokeh. Tyvärr blir det lätt CA.

Senare skaffade jag också normalzoomen 18-55/2,8-4. En väldigt bra zoom på de flesta sätt.
Min enda invändning är att bokehn inte är lika snygg som på de fasta objektiven. Lite störande bakgrundsoskärpa.
Till sist skaffade jag 60/2,4 makro. Också ett mycket bra objektiv. Fint för porträtt.
Tyvärr fungerar den lite dåligt med den optiska sökaren som jag helst använder. Sökramen blir ett frimärke med den brännvidden. Får istället använda EVF-sökaren som i denna generation inte är så kul att jobba med.

Sedan dess har ju Fuji kommit med en mängd ljusstarka och mycket bra objektiv. Fast då har de växt ordentlig både i vikt och storlek. Skall man då få balans bör man nog köra en X-T1 med batterigrepp. Då är det ingen kompaktkamera längre och jag kan lika köra med mina Canon.

Så en X-PRO1 med 35/1,4 monterad och 18/2 samt 60/2,4 i jackfickan plus minst ett extrabatteri är en suverän och lätt utrustning.

Att det är APS-C eller bara 16 Mpix spelar mig ingen roll. Jag kan få till samma bild som jag fått med en 5Ds R.
Kameran och objektiven levererar väldigt fina resultat. Den kan åtminstone i utskrifter i storleken A4 & A3 hänga med min Canon 5Ds R.
Vid A2 räcker upplösningen från sensorn inte riktigt till. Detta kommer nu ändra sig när Fuji släpper nya kameror med 24 Mpix sensorer från Sony.
Jag brukar strunta blankt i alla som sitter och gluttar på sina bilder i olika förstoringar. Visst ser man skillnader. Fast har det någon praktisk betydelse?
Ser jag inte skillnad i en utskrift så bryr jag mig inte om skillnaden.
Sedan är det bara en fråga om vid vilken utskriftsstorlek vi drar gränsen.
För mig drar jag den vid A3. Fungerar det för en utskrift i 360 PPI så fungerar det också för en fotobok, en presentation och med lätthet för en web-bild på fotosidan.
Alla de nuvarande Fujinon objektiven kommer enkelt att klara en 24 Mpix sensor och mycket mer.
Det finns ett skäl till att Fuji leverar objektiv till Hasselblad. De är grymt duktiga.
Det jobbiga är att välja när det är så mycket som är bra men priserna ligger lite mittemellan. Till min canonutrustning fanns mycket objektiv från andra tillverkare som va bra och prisvärda. Här känns 18-55 som ett bra val utifrån att jag bara har råd med ett objektiv till.
 

martinot

Aktiv medlem
Det jobbiga är att välja när det är så mycket som är bra men priserna ligger lite mittemellan. Till min canonutrustning fanns mycket objektiv från andra tillverkare som va bra och prisvärda. Här känns 18-55 som ett bra val utifrån att jag bara har råd med ett objektiv till.
Nu är jag väldigt ny på Fuji, så ta allt detta med en stor näve salt, men jag tycker personligen att 18-55 är ett kanonköp. Första gången i mitt liv som jag äger en kit-zoom (även om jag köpte den "löst"). Kan rekommendera den varmt. Dessutom just nu på cash-back ifrån Fuji.

Har även ett Fujifilm Fujinon XF 23/1,4 R för gatufoto som verkar kanon. Kika även om den kan vara något för dig.

Förutom dessa ovan så har jag även ett XF 18-135/3,5-5,6 R LM OIS WR som "guilty pleasure zoom" som gör om kameran till en "långzoom". Hyfsat lång räckvidd och vädertätad gör den perfekt till semesterresan (men har inte hunnit att foto så mycket med den än).

Andra som använt Fuji lite längre, och med betydligt fler objektiv, kan förhoppningsvis fylla på lite bättre.

Men kika åtminstone på kitzoomen 18-55 och 23/1,4 och se om det eventuellt kan passa även dig. Jag diggar dom redan nu grymt mycket.
 

easyrider

Aktiv medlem

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hmm tycker canon ser bäst ut. Trädgrenarna till vänster ser onaturliga ut tycker jag.

Annars kan jag hålla med om att Fuji objektiv är fina. Gillar zoomen 18-55mm och 60mm macro.
Det är kanske mer ett betyg för min bildredigering. Fuji bilderna är körda i Iridient.
Jag kan ha gått ett steg för långt där.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har en del Fujiobjektiv. 18/2,0 designades till att vara nära pankaksformat för att inte skymma den optiska sökaren i X-Pro 1. Med motsv 27mm bildvinkel kunde det inte sticka ut för mycket. Med deras snävare vinkel fanns färre begränsningar på 35:an och 60:an. Kör man inte X-Pro 1 har 18-55 fördelen av bildstab och är väldigt skarp. Visst ger 16-55/2,8 lite högre kontrast och aningen mer skärpa men 18-55 är extremt prisvärd ffa beg.

Jag kör med 18-135 som resezoom då den är skarp nog, har bildstab och är vädertätad.
 

majar

Medlem
Ett forum för att diskutera Fujis objektiv har jag inte hittat på fotosidan, något jag känner ett behov av. Om någon vill kapa tråden är det fine för mig men jag vill åtminstone börja. Jag har köpt en x-t1 med ett 35 1,4 vilket är bra men något begränsande. Det mest naturliga skulle ju vara att köpa ett 18-55 också men det känns inte riktigt jag. Till min förra utrustning körde jag i princip bara med 20 och 50 x 1,3 vilket jag trivdes bra med.

Vad ska jag komplettera med? 18 f2, något pirat? Man har ju liksom inte hur mycket kosing som helst att lägga.
Köpte nyligen ett Samyang 12mm f2.0 det är riktigt trevligt och bra prestanda till rimligt pris. Motsvarar väl 18mm i FF.
 

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
Vad använder fujiägare för 3e partsobjektiv (generellt)?
Förutom 35/1,4 och 18-55 så har jag en tokina 400/5,6 med adapter som jag använder när jag pyrschar på vilt. Jag ropade in det på tradera för 300kr och det är absolut 300kr bra. Jag skulle dock gärna ta emot råd på annan optik i 300mm+klassen, tokinan är ganska mjuk i skärpan och i princip helt värdelös i motljus. Då jag är student och smålänning så är priset en avgörande faktor... Har tittat den del på samyangs 300/6,3 men är lite osäker på bildkvalitén, är det någon som kan uttala sig om det? Är även lite skeptisk till mindre bländare, vilddjuren är ju mest aktiva gryning och skymning så ljusegenskaperna är ganska avgörande för mig. Storlek och vikt på optiken är helt ointressant, jag vill bara ha en ljusstark tele för en billig peng. Har ni några förslag?
 

SallyIV

Aktiv medlem
Fuji's 27/2,8 duger gott och är extremt litet, gör även XT-1 till en jackfickekamera.
Samyang, som nämnts, är mycket trevligt - fölrutom att det är inte mycket att vrida på i fokum 1m - oändlighet. Det är inte ovanigt att detta ombjettov har litet spelrum när man fokuserar, jävligt irriterande men påverkar inte bildkvalitet.

En kul 3:epart är Zonlai 35/1,4 om man vilkl köra manuellt. 130 USD på eBay och mycket bra.

-J!
 

ajoe

Aktiv medlem
Har 18-55, 55-200 och 18/2.0.

18-55 gillar jag, har haft Nikon 18-70 som var kitobjektiv med min D70 och senare Nikon 16-85. Nikon gjorde väl sitt bästa och har sannolikt en del resurser. 16-85:an är väl optiskt OK, men när det gäller den där svårdefinierade kvalitetskänslan så känns Fujizoomen på ett helt annat vis.

Jag var litet rädd att hamna i något slags "mellanmjölksfälla" med ett "lagomzoomobjektiv" och skaffade 18-gluggen billigt från främmande land via Ebay. När den kom var den defekt och jag trodde att jag hade gått på en nit, men Fuji Europe fixade det snabbt och effektivt på garanti.

Jag har faktiskt också en Fuji 16-50 till låns och även om det är litet plastigare så känns de där extra två millimetrarna i vida änden bra och även om det har sämre ljusstyrka och nog är tänkt att vara billigt kitobjektiv så känns det bra i jämförelse med Nikons AF-zoomar.

Men apropå 3:e-partsobjektiv, jag har fått fatt på en tiltadapter och ett manuellt NIkkor 28/2,8 pre-AI på Ebay, kul med tiltobjektivlösning för tresiffrigt belopp i kronor.

Kör också mitt gamla 90/2,8 Tamron makro på adapter.
 

snap01

Aktiv medlem
Jo jag är fult medveten om att det objektivet har fått mycket bra kritik och att priset är riktigt bra jämfört med mycket annat från Fuji. Man kanske skulle he det en ärlig chans. Känns det fel går det ju sälja vidare.
18-55 är riktigt bra kör den till det mesta när jag behöver mer vidvinkel kör jag Fujis 14 mm. Jag ser inget skäl att köpa 18mm eftersom 18-55 är så pass bra. Däremot har man lite mer nytta av 35 om Man vill köra på stor bländare. Dom gluggar jag använder till 80% är 18-55 o 14 mm.
 
ANNONS