Annons

Ta bild utomhus med led?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonjon75

Ny medlem
Hej allesammans,

Jag vill först och främst poängtera att jag inte kan mycket om att ta bilder, jag har en passion men tyvärr inte en kunskap som ni troligtvis sitter med. Jag vill påpeka detta i hopp om att inte bli "idiotförklarad".

Jag tänkte ta lite utomhusbilder på kvällarna och funderade på ifall en ficklampa hade kunnat funka? Bilderna kommer jag att ta i skogsmiljöer och tanken var att investera i en ganska dyr ficklampa.

Följande tänkte jag köpa:
https://ljusgiganten.se/fenix-ficklampa-rc40-6000-lumen.html

ni får gärna komma med råd, tack på förhand!

OBS. bilderna som jag tänkt ta är naturligtvis inga närbilder!
 

Kustbo

Aktiv medlem
Jag använder ofta LED ljus för foto av olika saker och en sak jag insett är att färgtemperaturen på LED ljuset är väldigt viktigt för att bilderna ska bli bra, den lampan Du nämner verkar lysa enormt men inget om vilket Kelvin värde den hade och det är vad Du behöver veta, annars har Du massor med ljus av fel sort och bilderna blir dåliga.

Kolla på såna LED lampor för videofilmning de har rätt Kelvin värde ofta justerbart för även foto och anpassade för just film och foto så lär Du komma undan lättare jag skulle kika på tex denna https://www.cyberphoto.se/info.php?article=E116C eller liknande för Din användning.
 

lonian

Aktiv medlem
Om du har ett stativ, ställ upp kameran och välj en lång slutartid så kan du förvandla natt till dag.
 

Smw

Aktiv medlem
Jag använder ofta LED ljus för foto av olika saker och en sak jag insett är att färgtemperaturen på LED ljuset är väldigt viktigt för att bilderna ska bli bra, den lampan Du nämner verkar lysa enormt men inget om vilket Kelvin värde den hade och det är vad Du behöver veta, annars har Du massor med ljus av fel sort och bilderna blir dåliga.

Kolla på såna LED lampor för videofilmning de har rätt Kelvin värde ofta justerbart för även foto och anpassade för just film och foto så lär Du komma undan lättare jag skulle kika på tex denna https://www.cyberphoto.se/info.php?article=E116C eller liknande för Din användning.
Hej !

Det är nog mera vilken kvalitet på ljuset mer än färgtemperaturen som är viktig,
dvs Ra-värdet, som säger hur ljusets spektrum ser ut.

Jag hade nog aktat mej för jättestarka lampor och använt videobelysning
eller blixt i stället.

Ett annat alternativ, om man ändå ska släpa ut en massa grejor i skogen
är väl ett bilbatteri och några extraljus.


//MW
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Lär fungera dåligt

Led-belysningar för kamera och video lär fungera dåligt eftersom de inte kan zoomas och ge t.ex. belysning på trädtoppar och dylikt (Det var ju skogsmiljöer som skulle fotas). Tror nog att en bra led-ficklampa skulle fungera bra med stativ och kameran i raw-läge. Måla med ljuset och använda öppen slutare. Testa dig fram med bländaren och antal "målningar". Tror inte heller att man behöver en så här stark lampa. En zoombar lampa med 500-1000 lumen skulle nog räcka mer än väl. Kör du i raw ställer du färgtempen i efterhand. Bör gå bra eftersom det inte finns mycket annat ljus i skogen med annan färgtemperatur.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Fungerar detta?

Satt och funderade på om ett färgfilter skulle hjälpa vid blandade ljuskällor (t.ex. led med stor färgspridning, starkt månljus, utebelysning)? Tänkte då t.ex. gult eller orange och att man sedan kompenserade i raw-behandlaren. Någon som har provat?
 

Jaeron

Aktiv medlem
Jag har en hyfsat stark LEDlampa med en bra bit över 2000lm och har fotograferat bla. ugglor nattetid.
Färgspektrat är inte det bästa men går att fixa rätt OK i datorn.
MEN tänk på att skogen ofta är full av insekter och dom blir väldigt synliga när de träffas av starkt ljus.
Något är knepigt i beskrivningen av lampan i länken, 90gr måste avse "spill-ljus" för att nå 730m med den ljusvinkeln är helt omöjligt med den ljusstyrka som anges. Skulle va kul o se "spot"ljuset från en så häftig lampa.
Hadegott/janne
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag var ute häromkvällen för att fota stjärnhimlen, men tyvärr var det ett dis över himlen. Jag testade då istället att med långa slutartider "måla" skogen med pannlampan (300lm LED). Det funkar ju bra på stillastående motiv och med lite träning kan man nog få till en jämn belysning. Färgtemperaturen är mindre viktig om det inte är andra ljuskällor inblandade.
Vill man ha fullspektrum och dagsljuslikt kan man ju välja att fota på dagen. :)
 

apersson850

Aktiv medlem
För att minimera risken för missförstånd meddelas att Light Emitting Diode förkortas LED. En led har man i knät, exempelvis.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Underskattat...

Fick lära mig tekniken att använda LED handlampor när jag var på en fotoresa till Costa Rica. Det funkade alldeles utmärkt till bl a olika sorters nattaktiva fåglar, ormar och insekter. Man fick dock ha mellan 1-3 bländarsteg mindre öppning eller motsvarande snabbare tid. Bilderna blev lätt överexponerade. Det enda problemet är att man ofta behöver ha lampan en bit längre bort än var kameran befinner sig.

Lampans ljusstyrka behöver helst kunna justeras eller i alla fall att man rejält kan öka bredden på ljuset och därmed få det mindre starkt.

Man kan även arrangera riktigt fina motljusbilder om man kan sätta lampan på något en bit bort
 
ANNONS