Annons

Koppla spegellös kamera till fågelkikare

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
En bekant frågar om det går att koppla hans enkla m4/3 kamera till en kraftig tubkikare för att kunna komma riktigt nära.
Är det någon som provat och iså fall vad behövs för att det skall funka??
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Utan

Många gånger är det snabbare och smidigare utan adapter. Det beror på vilket objektiv man har och vilket okular det sitter på objektivet. Man bör testa först innan man går och köper en adapter. Allra bäst brukar kompaktkameror fungerar då man fotar genom okularet men vissa objektiv till sytemkameror passar också bra såsom vissa mobiltelefonmodeller. Testa först med det som finns tillhands. Här är en länk till lite bilder (med varierad kvalitet ) som jag har tagit med en enkel 4 mpix kompaktkamera för en massa år sedan. (en enkel okularadapter har använts)
http://www.naturreportage.se/digiscoping/digiscoping.htm
 

Kustbo

Aktiv medlem
Jag testade några olika adaptrar med halvdant resultat och insåg att om jag ville dra nytta av digiscoping fullt ut vilket jag ville då jag såg potentialen så måste jag få på min systemkamera direkt på kikaren som är en Pentax med ED linser (samma som kameralinser) vilket är ett måste om den ska funka som kameraobjektiv och då kom bilderna som jag ville kunna ta men som ett vanligt tele inte är i närheten av att leverera.

Jag köpte detta zoom okular https://astro.astrosweden.se/sv/articles/2.164.628/sky-watcher-skywatcher-8-24mm-zoom-okular från Astro Sweden som var väldigt hjälpsamma och kunniga på detta, och en T2 ring för att kunna fästa min Pentax K-5 direkt i okularet och det sitter som en smäck.

Med det okularet så ger min vanliga tubkikare mig ett tele om än med MF men det är inget problem som på kameraspråk motsvarar 1500-3500mm och det är skulle jag säga oslagbart med ett vanligt tele, ett 800mm med 2X TC ger ju bara 1600mm och det är nedre gränsen på min kombo ;-)

Så vill man fota fåglar och annat djurliv på längre håll för att inte störa vid tex häckning och ändå komma nära så är detta sättet att göra det på utan att behöva sälja en njure för att betala grejorna.

OBS stativ är ett måste och ett stabilt sådant gärna förtyngt så det är absolut stilla och så en fjärrkontroll så man inte behöver röra riggningen för att ta bilder, självklart gäller det att ställa in och fokusera i förväg så Du måste veta var motivet kommer att vara tex ett bo eller matställe men då kan Du få riktigt häftiga bilder.
 
ANNONS