Annons

Ny spegelfri från Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Du måste fått ett dåligt exemplar. Begriper inte varför du köper och använder ett objektiv som du tycker är så dåligt.
Jag kopte det pa den det inte fanns FX kameror och darfor var recensionerna lyriska. Jag anvande linsen pa D80, men upptackte inte svagheterna forran jag bytte till D700.

Det ar inget fel som ar specifikt min lins. Det finns mangder av exempel som illustrerar detta om du lanar din grannes Googlemaskin.

Det ar samma sak med Nikons forsta 70-200/2.8 VR som ocksa kom utvecklades fore FX, men for portratt och dylikt spelar ditt ingen storre roll.

http://www.opticallimits.com/nikon_ff/672-nikkorafs173528ff?start=1
 

lonian

Aktiv medlem
Brist? Finns i lager hos bl.a. Hegethorn.
Kollat Youtubes kommentarsfält så är det tydligen lång kö i på D850.

https://www.dpreview.com/forums/post/61141572

"I have never seen a camera that was so hard to get in stock, even as popular and scarce as it seems to be. Shame on Nikon for limiting supply and shame on B&H with putting up with this Nikon FAKE shortage. No camera before has been so short of stock for so long. "
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Jag kopte det pa den det inte fanns FX kameror och darfor var recensionerna lyriska. Jag anvande linsen pa D80, men upptackte inte svagheterna forran jag bytte till D700.

Det ar inget fel som ar specifikt min lins. Det finns mangder av exempel som illustrerar detta om du lanar din grannes Googlemaskin.

Det ar samma sak med Nikons forsta 70-200/2.8 VR som ocksa kom utvecklades fore FX, men for portratt och dylikt spelar ditt ingen storre roll.

http://www.opticallimits.com/nikon_ff/672-nikkorafs173528ff?start=1
Du köpte ett objektiv som alldeles uppenbart inte är raktecknande och med påtaglig distorsion som dessa har. Dessutom anges det tydligt att det blir bättre när det bländas av. Något dåligt objektiv är det inte, men det har sina begränsningar. Yrkesfolk är medvetna om detta. Dessutom går det att korrigera mycket via bildbehandling, Du var okunnig när du köpt grejerna, inte svårare än så är det. Du kanske lär dig något under resan härinne.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Kollat Youtubes kommentarsfält så är det tydligen lång kö i på D850.

https://www.dpreview.com/forums/post/61141572

"I have never seen a camera that was so hard to get in stock, even as popular and scarce as it seems to be. Shame on Nikon for limiting supply and shame on B&H with putting up with this Nikon FAKE shortage. No camera before has been so short of stock for so long. "
Sony kan inte gora fler sensorer. Nikon tog till varenda trick i boken for att erbjuda det basta mojliga nar de designade sensorn. Den ar t.ex. valdigt tunn.

Det medfor tyvarr att utbytet ar lagt. Just nu maste man vanta upp till 5 dagar hos B&H. Hugaligen!

Sony A7R3 har en mycket mer konventionell sensor.
 

iSolen.se

Guest
Kollat Youtubes kommentarsfält så är det tydligen lång kö i på D850.

https://www.dpreview.com/forums/post/61141572

"I have never seen a camera that was so hard to get in stock, even as popular and scarce as it seems to be. Shame on Nikon for limiting supply and shame on B&H with putting up with this Nikon FAKE shortage. No camera before has been so short of stock for so long. "
Rajala och Kameradoktorn har också i lager. När jag kollade på Amazon.com hade de också.
 

iSolen.se

Guest
Sony kan inte gora fler sensorer. Nikon tog till varenda trick i boken for att erbjuda det basta mojliga nar de designade sensorn. Den ar t.ex. valdigt tunn.
Brukar de inte försöka göra en så bra sensor som tekniskt och ekonomiskt möjligt varje gång?

Har du någon källa på produktionsbegränsningen?

Det medfor tyvarr att utbytet ar lagt. Just nu maste man vanta upp till 5 dagar hos B&H. Hugaligen!
5 dagar i en butik...de har väl bara beställt för få, B&H är jättesnåla. Andra har hemma.

Sony A7R3 har en mycket mer konventionell sensor.
Jo den är väl en generation efter sånär som på AF-systemet som Nikon inte har.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Brukar de inte försöka göra en så bra sensor som tekniskt och ekonomiskt möjligt varje gång?

Har du någon källa på produktionsbegränsningen?



5 dagar i en butik...de har väl bara beställt för få, B&H är jättesnåla. Andra har hemma.



Jo den är väl en generation efter sånär som på AF-systemet som Nikon inte har.
Jag har ingen kalla som sager att tillverkningen av sensor ar flaskhalsen, men jag har last flera uppgifter som sager att det ar problemet och jag tror att det ar en rimlig forklaring. Jag vet lite om tillverkning och Nikon kan enkelt tiofaldiga sin tillverkning om de har tillgang till alla komponenter. Om inte sensorn, vilken annan komponent tror du att du har brist pa?

Sensorn i D850 ar av typen BSI, och har en otroligt snabb avlasningshastighet. Darfor har de gjort den tunn och tanjt granserna for vad som ar mojlig med dagens teknologi. Baksidan ar daligt utbyte, dvs. de far kasta bort en massa kisel som inte haller mattet...
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag har ingen kalla som sager att tillverkningen av sensor ar flaskhalsen, men jag har last flera uppgifter som sager att det ar problemet och jag tror att det ar en rimlig forklaring. Jag vet lite om tillverkning och Nikon kan enkelt tiofaldiga sin tillverkning om de har tillgang till alla komponenter. Om inte sensorn, vilken annan komponent tror du att du har brist pa?

Sensorn i D850 ar av typen BSI, och har en otroligt snabb avlasningshastighet. Darfor har de gjort den tunn och tanjt granserna for vad som ar mojlig med dagens teknologi. Baksidan ar daligt utbyte, dvs. de far kasta bort en massa kisel som inte haller mattet...
Jag tror inte Nikon ar nojda med Sony. Darfor haller de pa att utveckla ett israeliskt foretag ,TowerJazz , for sensorer fran 2020...

Sony ar nog inte heller sa nojda for deras sensortillverkning omsatter mycket mer an vad kameradivisionen gor...

Den enda kameratillverkaren som gor egna sensorer ar Canon, men en stor det kommer fortfarande fran Sony...
 

iSolen.se

Guest
Jag har ingen kalla som sager att tillverkningen av sensor ar flaskhalsen, men jag har last flera uppgifter som sager att det ar problemet och jag tror att det ar en rimlig forklaring. Jag vet lite om tillverkning och Nikon kan enkelt tiofaldiga sin tillverkning om de har tillgang till alla komponenter. Om inte sensorn, vilken annan komponent tror du att du har brist pa?

Sensorn i D850 ar av typen BSI, och har en otroligt snabb avlasningshastighet. Darfor har de gjort den tunn och tanjt granserna for vad som ar mojlig med dagens teknologi. Baksidan ar daligt utbyte, dvs. de far kasta bort en massa kisel som inte haller mattet...
De är jobbigt att läsa. Kan du trycka alt-vänstershift?

Det där är spekulation. Det kan mycket väl vara produktionskapacitet. Den säljer helt enkelt mer än vad de har avsatt.
 

TBone

Aktiv medlem
. Jag vet lite om tillverkning och Nikon kan enkelt tiofaldiga sin tillverkning om de har tillgang till alla komponenter.
..
Om du då vet lite om tillverkning och att Nikon enkelt kan tiofaldiga produktionen av D850 så kan du kanske berätta i vilken fabrik/fabriker D850 tillverkas. Hur produktionslinorna ser ut med avseende på fördelningen manuella insatser kontra robotar/specialdesignade maskiner för olika moment och varför Nikon investerat i en produktionskapacitet som är ca 1000% större än den de faktiskt har nytta av. Det måste ha kostat skjortan att ta fram denna gigantiska överkapacitet och utbilda personal i onödan.

För det kan väl inte vara så att du bara sitter och hittar på och tror att man kan från dag till annan kan välja att producera olika kameror i en produktionslina?
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Absolut inte. Men man skall ändå bete sig civiliserat och med en rationell diskussion.

Vill man bara snacka skit och hitta på saker så är det bättre att få andra utlopp för det än debattforum.

FYI: Det var inte reklamen det handlade om (den får du tycka precis vad du vill om) - det var ditt helt orelevanta svar på andra bisarra påståenden du hade som du inte kunde förklara vad de byggde på.
Jag har hört att Nikon ska lägga ner tillverkningen av kameror med spegel. Och dessutom tillverka en helt ny ljusstark vidvinkelzoom som inte fungerar enligt de optiska lagarna, dessutom helt utan vinjettering, kromatiska fel, distorsion och passande det nya spegellösa systemet. MTF-kurvorna kommer att vara oöverträffade de gamla objektiven. Andrahandsvärdet på föråldrade spegelreflexer samt objektiv kommer att sjunka som gråstenar...
 

Sabud

Aktiv medlem
Ser ju ut som om den kommande spegelfria Nikon-kameran är riktigt fullvuxen med rejält grepp och god ergonomi. Ser att många är låsta vid föreställningen att spegelfritt måste vara kompakta kamerahus och små behändiga objektiv med referens till DSLR. Jag tror att (till slillnad från Sony) Nikons och Canons nya kameror mycket snabbt kommer att börja användas av de professionella.

https://www.mirrorlessrumors.com/wp-content/uploads/2018/08/Untitled-1.jpg

/Stephan
 
ANNONS