Annons

Konvertera Canon FD lins 55 f/1,2

Produkter
(logga in för att koppla)

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Eftersom det är ett FD-objektiv så måste adaptern vara lite mer komplicerad än adaptrar för de flesta andra sorters objektiv. FD-objektiv har bländaren helt stängd när de inte är monterade på en kamera, så adaptern måste ta hänsyn till det och ha en mekanism, eller en styrklack eller nåt, som öppnar bländaren när man monterar ihop adaptern med objektivet, helst utan att hindra att man kan stänga bländaren när man använder objektivet på kameran.
FD adaptrar har en pinne på insidan som är kopplad till en ring på utsidan. Pinnen petar på objektivets bländarstift. Fördelen med detta är att du får bländarförval.
1. Välj och ställ en lämplig bländare på objektivet, tex. f/8
2. Vrid adapterringen till "open"-läge och högsta öppning (tex. f/1.2) fås
3. Ställ skärpan
4. Vrid adapterringen till "close" läge varvid förvald bländare ställs, tex. f/8
 

PMD

Aktiv medlem
Tack fört supporten :) Tror jag lägger ner projektet och istället skaffar mig ett spegellöst kamerahus. Har annars två Canonhus med live view men vet inte om det är så smidigt vid porträtt? Hela grejen var att jag ville testa poträttfoto inomhus.
Porträttfoto med 50mm f/1.2 görs med fördel med kameran monterad på stativ. (Och kanske med ett med spännrem försett nackstöd till modellen. :)

Skärpedjupet är lite för tunt för att det ska vara praktiskt att fotografera på fri hand.
Åtminstone om man vill ta huvudporträtt och inte halv- eller helfigursporträtt.

Nu har jag moderna objektiv som styrs elektroniskt. Men hur funkar det med manuella objektiv hos Canon när man ställer in skärpan med live view?
Man vrider på fokuseringsringen på objektivet tills det ser skarpt ut på skärmen.
Jag tror inte att jag riktigt förstår frågan. :)
 

PMD

Aktiv medlem
FD adaptrar har en pinne på insidan som är kopplad till en ring på utsidan. Pinnen petar på objektivets bländarstift. Fördelen med detta är att du får bländarförval.
1. Välj och ställ en lämplig bländare på objektivet, tex. f/8
2. Vrid adapterringen till "open"-läge och högsta öppning (tex. f/1.2) fås
3. Ställ skärpan
4. Vrid adapterringen till "close" läge varvid förvald bländare ställs, tex. f/8
Ja, man bör se till att adaptern man köper har en sådan ring. Annars blir det tråkigare.

Det är faktiskt samma finess som en del objektiv hade för 50-60 år sen innan springbländaren infördes.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Porträttfoto med 50mm f/1.2 görs med fördel med kameran monterad på stativ. (Och kanske med ett med spännrem försett nackstöd till modellen. :)

Skärpedjupet är lite för tunt för att det ska vara praktiskt att fotografera på fri hand.
Åtminstone om man vill ta huvudporträtt och inte halv- eller helfigursporträtt.



Man vrider på fokuseringsringen på objektivet tills det ser skarpt ut på skärmen.
Jag tror inte att jag riktigt förstår frågan. :)
Haha,, det finns faktiskt huvudstöd för långa slutartider och det användes förr :)

Med live view på stativ går det använda joysticken och peka på vald fokuspunkt. Sen ställer kameran in skärpan elektroniskt (det var det jag tänkte på) eller manuellt. Då kanske det funkar med 55 1,2 via live view?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
FD adaptrar har en pinne på insidan som är kopplad till en ring på utsidan. Pinnen petar på objektivets bländarstift. Fördelen med detta är att du får bländarförval.
1. Välj och ställ en lämplig bländare på objektivet, tex. f/8
2. Vrid adapterringen till "open"-läge och högsta öppning (tex. f/1.2) fås
3. Ställ skärpan
4. Vrid adapterringen till "close" läge varvid förvald bländare ställs, tex. f/8
Kan du länka till en sådan adapter, det vore toppen?
 

PMD

Aktiv medlem
Med live view på stativ går det använda joysticken och peka på vald fokuspunkt. Sen ställer kameran in skärpan elektroniskt (det var det jag tänkte på) eller manuellt. Då kanske det funkar med 55 1,2 via live view?
Med "ställer in elektroniskt" antar jag att du menar autofokusen. Men FD-objektiv måste man förstås fokusera manuellt.
Jag tror fortfarande att det är något jag inte förstår i din fråga.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]

Med live view på stativ går det använda joysticken och peka på vald fokuspunkt. Sen ställer kameran in skärpan elektroniskt (det var det jag tänkte på) eller manuellt. Då kanske det funkar med 55 1,2 via live view?
Live View och manuell fokus:
Titta på bakre display. Vrid fokusringen tills det ser skarpt ut.
Du kan också zooma in på någon särskilt viktig detalj och sedan vrida på fokusringen. Ungefär som det de med EVF kallar focus peeping.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Live View och manuell fokus:
Titta på bakre display. Vrid fokusringen tills det ser skarpt ut.
Du kan också zooma in på någon särskilt viktig detalj och sedan vrida på fokusringen. Ungefär som det de med EVF kallar focus peeping.
Precis, det är så jag har gjort med mina vanliga objektiv, både manuellt och elektroniskt (på stativ). Ska prova med 5D men kanske använda stativ och testa med en adaptering utan mellanglas. Ett I-landsproblem :)
 

PMD

Aktiv medlem
Det kan kanske bli lite svårt att montera objektivet rakt med silvertape. :)
Med f/1.2 är det ganska viktigt att hålla skärpeplanet parallellt med sensorplanet.
Men om man är medveten om begränsningarna så kan det vara kul att prova.
 

apersson850

Aktiv medlem
Canon FD, och dess efterföljare FDn, är en av de mest komplicerade mekaniska fattningarna som fanns till kameror för 24*36 mm formatet.

Det finns pinnar och armar för det mesta som gällde då.
  • Pinne som talar om vad objektivets största bländare är, och som möjliggör kompensation för mätfel vid fullöppningsmätning med större bländare än f/2,8.
  • Pinne som talar om ifall bländarringen står på grönt A/grönt o, vilket innebär automatiskt inställd bländare.
  • Arm som både talar om för kameran vilken bländare objektivet är inställd på, och som kan styra objektivets bländare till ett visst läge, när objektivet är ställt i automatikläge.
  • Arm som bländar ner objektivet till förinställt, eller av kameran valt, läge.
  • Låsläge, eller för vissa objektiv en speciell låsarm, som spärrar bländaren i nedbländat läge, exempelvis vid användning av manuella mellanringar.
  • Arm som spärrar bajonettlåsringen (FD) i öppet läge när objektivet inte är monterat på en kamera.
  • Det mytomspunna "reserverade stiftet" (FD), som förblev reserverat så länge fattningen tillverkades. Vissa objektiv, exempelvis FD 300 mm f/5,6 S.C. har till och med två sådan stift.

Bländarstyrningen är dessutom koncentriskt monterad i objektivet, för att den ska gå lätt och smidigt nog för att kunna styras av kameran och därmed möjliggöra bländarautomatik med tidsförval. Det var alla de här prylarna som var en avgörande faktor när Canon tog beslutet att helt byta fattning, till EF, när autofokus infördes. Det var helt enkelt knökafullt vid sidan om glasbitarna i objektiven, så det fanns inte plats att lägga till elektriska ting också där inne.

Nikon hade en betydligt simplare uppbyggnad av sin F-serie, där exempelvis bländarkopplingen satt som en efterhandskonstruktion på utsidan. Det gjorde att det fanns plats inuti för kraftöverföring till fokusering från en motor i kameran. Vilket i sin tur gjorde att Nikon bestämde sig för att bygga vidare på den mekaniska fattning man hade, när AF infördes. Något som de säkert ångrat mer än en gång, med tanke på vilka prestanda de fick. Men det är en annan historia.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] De moderna lasermattskivorna ger ljusare bild men sämre precision än de gamla äkta (men mörkare) mattskivorna som var standard fram till tidigt 80-tal. Det är faktiskt lättare med focus peaking med en spegellös.
Så länge man lever med en EOS spegelreflex så kan en adapter med ”focus confirmation chip” vara till stor nytta. Då funkar nämligen af-sensorns fokusbekräftelse, och den fokuspunkt som kommer i fokus lyser upp.

Ett sådant chip gör nog egentligen inget annat än att kortsluta två kontakter, vilket kameran tolkar som ett EF-objektiv inställt på MF.

Se bara till att hålla avtryckaren halvt nere medan du fokuserar.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Kul att läsa alla kunniga inlägg i tråden. Har haft objektivet läänge i lådan men kan inte mycket om det. Det verkar finnas olika årgångar och där "pinnen" har tillkommit. Det objektivet jag har saknar pinne och är samma som på bilden nedan, Crome Nose.

Att få på objektivet är inga pengar, ska beställa en adapter.
 

Bilagor

ANNONS