Annons

Gammalt skal nytt hjärta i PCn

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej

Ja nu har moderkortet givit upp.
Tittar febrilt efter ny dator.
Hittade bytdator.se men de har för gamla processorer om man ser till att Adobe rekokmmenderar 6:e generationens av Intel eller liknande/nyare med minst 6 kärnor.
AMD är betydligt billigare.
Men om man nu tittar på 2xxx serien av AMD, hur sjutton vet man vad som passar till den?
Det finns färdigställda uppgraderingspaket (hos Komplett där jag har tittat).
Försöker skilja paketen från varandra men vet helt enkelt inte vad jag skall titta efter som betyder ngt.

Jag hade tänkt att återanvända låda, transformatorm DVD och dockan som sitter i lådan.
Hur vet jag om de paket jag tittar på passar det jag redan har.
Kanske är tokigt att inte köpa allt nytt. Men samtidigt om det inte behövs så verkar det korkat att betala för ngt som man redan har.
Dels för att spara pengar o dels miljön.

Ngn som kan ge ngra riktlinjer man skall titta på?
All hjälp är välkommen.
/Erik
 

alfin

Aktiv medlem
Ett uppgraderingspaket är väl lämpligt i din situation. Då får du processor, moderkort och minnen som passar ihop utan att grotta ner dig i de enskilda detaljerna. Din datorlåda bestämmer hur stort moderkort du kan ha. Har du en "normal" midtowerlåda är det ett ATX-moderkort du ska ha.

Du måste börja med att välja vilken processor du ska ha. Intels senaste generation 9 har knappt börjat levereras, så kan du inte vänta någon månad är det processorer ur gen 8 du ska välja, framför allt om det är 6 kärnor du vill ha. Då är det i5-8600 eller i7-8700 du kan välja på. Vill du kunna överklocka, ska du välja en processor med K i slutet, tex i5-8600K eller i7-8700K.

Tittar du på AMD istället, så motsvarar Ryzen 3, 5 och 7 ungefär Intels Core i3, i5 och i7. AMD har ofta fler kärnor till mycket lägre priser än Intel, Tex Ryzen 7 2700X som har 8 kärnor och 16 trådar för 3500 kr, jämfört med Intels senaste Core i7 9700K runt 5000 kr, som numera saknar hyperthreading och bara kör 8 äkta kärnor. Intel har from gen 9 valt att lägga hypertreadingen i Core i9 serien.

AMD når, trots imponerande prestanda på papperet inte upp till Intels motsvarigheter, varken i typiska Adobe applikationer eller i speltester, men skillnaderna är små i det övre segmentet och troligtvis helt försumbara för vanliga användare.

Ställ mer specifika frågor om du vill ha hjälp. Svårt och veta vad du redan kan och hur svårt du har att välja.
 

EJM68

Aktiv medlem
Hej
Men om man nu tittar på 2xxx serien av AMD, hur sjutton vet man vad som passar till den?
/Erik
Om du menar vilka moderkort som passar brukar de flesta säljsajter ha filter för socket och kretstyp. Socket är AM4 och 4 olika kretstyper finns som ger olika mängd funktioner, tex har X-kretsarna support för flera grafikkort. Googla på de kretsar du är intresserad av och du kommer hitta många artiklar om skillnaderna.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Har du en "normal" midtowerlåda är det ett ATX-moderkort du ska ha.

Du måste börja med att välja vilken processor du ska ha. Intels senaste generation 9 har knappt börjat levereras, så kan du inte vänta någon månad är det processorer ur gen 8 du ska välja, framför allt om det är 6 kärnor du vill ha. Då är det i5-8600 eller i7-8700 du kan välja på. Vill du kunna överklocka, ska du välja en processor med K i slutet, tex i5-8600K eller i7-8700K.

Tittar du på AMD istället, så motsvarar Ryzen 3, 5 och 7 ungefär Intels Core i3, i5 och i7. AMD har ofta fler kärnor till mycket lägre priser än Intel, Tex Ryzen 7 2700X som har 8 kärnor och 16 trådar för 3500 kr, jämfört med Intels senaste Core i7 9700K runt 5000 kr, som numera saknar hyperthreading och bara kör 8 äkta kärnor. Intel har from gen 9 valt att lägga hypertreadingen i Core i9 serien.

Ställ mer specifika frågor om du vill ha hjälp. Svårt och veta vad du redan kan och hur svårt du har att välja.
Aha! ATX är det som kommer passa i min låda.

Oh självklart.... 8xxx 8:de generationen. Tänkte inte på det.

Jag kan nog leva med att AMD är ngt mindre effektiv.
3 5 7... Ryzen 7 alltså....eller 5. Uppfattat!

Komplett föreslog:
https://www.komplett.se/product/1008548/datorutrustning/datorkomponenter/paketerbjudande/uppgraderingspaket/uppgraderingspaket-core-i5-8500#

Kommer mitt gamla grafikkort passa. Hur vet man det?

Blir nog en M2 disk också.
Men jag blir inte riktigt klok på om då både M2 och grafikkortet får var sin PCIe-slot.

Läser man specen så säger Lagringsgränssitt följande:

SATA-600 -kontakter: 6 x 7 pin seriell ATA
SATA-600 / PCIe 3.0 -kontakter: 1 x M.2
PCIe 3.0 -kontakter: 1 x M.2

Som jag förstår det så är det en M2.
Ett grafikkort.
Och sex övriga SATA-kopplingar tillgängliga.
Rätt eller fel?

Hade du valt 32 GB RAM, jag lutar åt det. Rätt eller fel?
Saknar detta moderkort ngt jag inte tänkt på?
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om du menar vilka moderkort som passar brukar de flesta säljsajter ha filter för socket och kretstyp. Socket är AM4 och 4 olika kretstyper finns som ger olika mängd funktioner, tex har X-kretsarna support för flera grafikkort. Googla på de kretsar du är intresserad av och du kommer hitta många artiklar om skillnaderna.
AM4 förstod jag.
Skall försöka googla lite på vad de olika kretskortstyperna betyder.

Nä jag ser ingen nytta med att ha flera grafikkort till det jag skall göra.
 

horvendile

Aktiv medlem
Vilken är din dimensionerande programvara?
Om det är Lightroom så presterar inte AMD så bra där som man kunde hoppas.
Därmed inte sagt att det är fel val för dig.

Om du är budgetbegränsad skulle jag satsa på vanlig SATA för SSD. Ja, PCIe-diskar är klart snabbare i syntetiska tester. Men de är också fortfarande klart dyrare. Och alla jag pratat med som gått över till PCIe säger att för daglig användning märker de ingen skillnad. Det är helt enkelt sällan en SATA-SSD blir flaskhalsen.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vilken är din dimensionerande programvara?
Om det är Lightroom så presterar inte AMD så bra där som man kunde hoppas.
Därmed inte sagt att det är fel val för dig.

Om du är budgetbegränsad skulle jag satsa på vanlig SATA för SSD. Ja, PCIe-diskar är klart snabbare i syntetiska tester. Men de är också fortfarande klart dyrare. Och alla jag pratat med som gått över till PCIe säger att för daglig användning märker de ingen skillnad. Det är helt enkelt sällan en SATA-SSD blir flaskhalsen.
Då blir det SSD, utan tvekan.

Egentligen är det främst LR & PS.
Men jag använder lite då och då PP i CS6 suite.
Det skall tydligen gå att köra CS6 på Win10, även om Adobe inte officiellt stödjer det.

Då kanske det är bättre o hålla ner priset o välja i5an som Komplett föreslog.
Man är inte gjord av pengar och vinter o julklappar väntar runt hörnet.
 

horvendile

Aktiv medlem
SSD, absolut. Jag trodde valet stod mellan SATA-SSD och PCIe-SSD. Och då väljer den som inte har mycket pengar en SATA-SSD.
Många kombinerar sin SSD med en mekanisk hårddisk. Vad Lightroom anbelangar kan man gott ha bilderna på en mekanisk disk utan att tappa speciellt mycket prestanda. Dock vill man gärna ha själva programfilerna på SSD.

Kompletts i5-uppgraderingspaket ser välavvägt ut tycker jag spontant (och utan att ha jämfört några priser). Men vill du gräva ned dig i prestandatester för Lightroom och Photoshop kan jag i min tur gräva fram en länk.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
SSD, absolut. Jag trodde valet stod mellan SATA-SSD och PCIe-SSD. Och då väljer den som inte har mycket pengar en SATA-SSD.
Många kombinerar sin SSD med en mekanisk hårddisk. Vad Lightroom anbelangar kan man gott ha bilderna på en mekanisk disk utan att tappa speciellt mycket prestanda. Dock vill man gärna ha själva programfilerna på SSD.

Kompletts i5-uppgraderingspaket ser välavvägt ut tycker jag spontant (och utan att ha jämfört några priser). Men vill du gräva ned dig i prestandatester för Lightroom och Photoshop kan jag i min tur gräva fram en länk.
Jag tackar för erbjudandet. Men det är inte nödvändigt. Några procent hit eller dit i prestanda är inte viktigast.

Det jag främst är ute efter är om det finns bättre o sämre val att göra.
Framförallt om jag glömt bort att tänka på ngt som jag borde övervägt.

Som jag har förstått det så väljer man maximal frekvens på RAM för att inte få en flaskhals där. Frågan är väl om jag tjänar ngt på att välja mer än 16GB.

Det blir en ny SSD på 480GB.
Vi får se om det blir M2 eller inte, just nu lutar det åt vanlig SATA-SSD.
I övrigt har jag redan:
DVD
Dockan (Måste väl vara SATA-kopplad på moderkortet?)
Ny SSD
Gammal SSD som scratchdisk.
En hederlig 1TB för lite backuper.
Redan idag är det 2 datadiskar av hederliga 7200rpm, 2TB respektive 4TB. Dessa dras backup på genom dockan.
Helst skall det gå i ett par till diskar, men det skulle funka att byta ut 2TB till 6TB tex. Den dagen, den sorgen.
 

alfin

Aktiv medlem
Komplett föreslog:
https://www.komplett.se/product/1008548/datorutrustning/datorkomponenter/paketerbjudande/uppgraderingspaket/uppgraderingspaket-core-i5-8500#

Kommer mitt gamla grafikkort passa. Hur vet man det?

Blir nog en M2 disk också.
Men jag blir inte riktigt klok på om då både M2 och grafikkortet får var sin PCIe-slot.

Läser man specen så säger Lagringsgränssitt följande:

SATA-600 -kontakter: 6 x 7 pin seriell ATA
SATA-600 / PCIe 3.0 -kontakter: 1 x M.2
PCIe 3.0 -kontakter: 1 x M.2

Som jag förstår det så är det en M2.
Ett grafikkort.
Och sex övriga SATA-kopplingar tillgängliga.
Rätt eller fel?

Hade du valt 32 GB RAM, jag lutar åt det. Rätt eller fel?
Saknar detta moderkort ngt jag inte tänkt på?
Det borde betyda att det finns 2 st M2, den ene PCIe och den andre antingen SATA eller PCIe.

Grafikkortet kör du i expansionskortsplatsernas PCIe plats. Vad är det för grafikkort du har? Om det inte är ruskigt gammalt, så kommer det att passa. Och är det gammalt kanske du ska köra på den interna grafiken istället eller köpa ett nytt grafikkort som stöds av Adobe.

Köper du uppgraderingspaketet kan du nog inte få 32 GB RAM. De brukar inte gå att ändra på. Då får du köpa till 16 GB separat och det kommer att fungera, men vanligtvis vill man ha minnen ur samma batch, alltså hellre 2 st 16 GB från samma paket. Detta är viktigare när man överklockar minnen, men jag vill nämna det så du känner till det. Jag tycker 16 GB räcker för PS/LR med vanlig bildbehandling. Kör du tunga videofiler eller har mängder av appar igång behöver du mer.

Sedan en kommentar om performance. Fler kärnor kompenserar för lägre klockhastighet, men högre klockhastighet ger alltid bättre skjuts och då framför allt i Adobes applikationer. Det betyder att även om man inte avser att överklocka, så är K-processorn med sin högre klockhastighet mycket snabbare. Det är ju en kostnadsfråga naturligtvis, men så du vet när du väljer. Med tanke på att du vill ha M2-disk istället för en vanlig SSD tyder ju på att du jagar på marginalen. En M2 disk är nästan dubbla priset för inte så mycket mer kännbar fart.

Med det moderkortet du valt kan du inte använda en K-processor om du skulle vilja det i framtiden. Då får du byta moderkort igen. Ett moderkort för K-processorer har en styrkrets som heter något på Z, tex Z370 eller Z390.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Sedan en kommentar om performance. Fler kärnor kompenserar för lägre klockhastighet, men högre klockhastighet ger alltid bättre skjuts och då framför allt i Adobes applikationer. Det betyder att även om man inte avser att överklocka, så är K-processorn med sin högre klockhastighet mycket snabbare. Det är ju en kostnadsfråga naturligtvis, men så du vet när du väljer. Med tanke på att du vill ha M2-disk istället för en vanlig SSD tyder ju på att du jagar på marginalen. En M2 disk är nästan dubbla priset för inte så mycket mer kännbar fart.
Är det så bra egentligen?
En överklockad processor ger väl betydligt mer värme?
O värme är inte så bra.

En dator som funkar länge är en billig dator.
Förra gick i 7 år o processorn är det inget fel på.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vad är det för grafikkort du har?
Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5.

Troligtvis lite minne om man köper sig en bättre upplöst skärm.
Just nu har jag en HD-skärm.
Det stod en ny skärm på önskelistan men nu blev det dator istället....
Vem vet även den är 7 år gammal så den havererar väl när som (det kanske är ett Oönsketänkande).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Då får du köpa till 16 GB separat och det kommer att fungera,

men vanligtvis vill man ha minnen ur samma batch, alltså hellre 2 st 16 GB från samma paket. Detta är viktigare när man överklockar minnen, men jag vill nämna det så du känner till det. Jag tycker 16 GB räcker för PS/LR med vanlig bildbehandling. Kör du tunga videofiler eller har mängder av appar igång behöver du mer.
Det var tanken.

Tack det behövde jag veta.

Jo en del tyngre video. Men den gamla i5 2,6GHz funkade så allt nyare borde gå bättre.
Däremot en hel del panorama. O det tar en hel del datorkraft, framförallt i LR.
 

alfin

Aktiv medlem
Är det så bra egentligen?
En överklockad processor ger väl betydligt mer värme?
O värme är inte så bra.

En dator som funkar länge är en billig dator.
Förra gick i 7 år o processorn är det inget fel på.
En överklockad processor ger mycket mer värme, men K-modellerna är bara upplåsta och går att överklocka, men de behöver inte överklockas om man inte vill. Intel har redan skruvat upp frekvenserna från fabrik på dessa modeller. Sätter man på en bättre kylare än den som följer med de vanliga processorerna blir de inte varmare än vanligt. Det följer inte med någon kylare, så det måste man införskaffa separat till K-modellerna, men i uppgraderingspaketen ingår kylare.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
En överklockad processor ger mycket mer värme, men K-modellerna är bara upplåsta och går att överklocka, men de behöver inte överklockas om man inte vill. Intel har redan skruvat upp frekvenserna från fabrik på dessa modeller. Sätter man på en bättre kylare än den som följer med de vanliga processorerna blir de inte varmare än vanligt. Det följer inte med någon kylare, så det måste man införskaffa separat till K-modellerna, men i uppgraderingspaketen ingår kylare.
Nu har jag redan funderat på en vattenkylning oavsett om jag väljer överklockad eller inte.
För att få en tystare dator.
Fast det kanske inte är nödvändigt om jag inte väljer överklockat
 

alfin

Aktiv medlem
Nu har jag redan funderat på en vattenkylning oavsett om jag väljer överklockad eller inte.
För att få en tystare dator.
Fast det kanske inte är nödvändigt om jag inte väljer överklockat
Vattenkylning behöver inte vara tystare. Det finns många tysta luftkylare idag. Själv kör jag Noctua och det går ju inte att jämföra med stockkylaren.
 
ANNONS