Annons

Canon EF 35/1,4 L II USM problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Har skaffat det som skulle ha varit mitt "drömobjektiv" men för mig verkar inte fungera som det skall och undrar om det finns kända fel eller annat jag borde veta. Recensioner är ju genomgående väldigt positiva.
Jag köpte objektivet begagnat och säljaren köpte det begagnat (demo ?) från Cybetphoto i oktober så det kanske finns garantin kvar.

Jag fotar med EOS 7D Mk II (men samma problem med EOS 60D).

Det som jag märker (har tagit säkert över 1000 testbilder och vanliga vardagsbilder) att det händer väldigt ofta att bilderna blir oskarpa, oavsett fokuseringsmetoden (autofocus). Jag har tagit många testbilder med stativ och fjärrkontroll för att komma ifrån skakningsoskärpan och motsvarande. Detta gäller vid olika bländare, så inget som är kopplat till bilder med bländare 1.4.

Jag ser på bilderna var fokuspunkten ligger och bilden är oskarp där. Det är inte frågan om fram- eller bakfocus, för när skärpan sitter så blir den perfekt. Men det är alltför ofta den inte gör det. Det är inga svårfotade motiv.

Inga sådana problem med mina övriga objektiv, där sitter skärpan så gott som alltid där den skall, även på objektiv utan IS som 70-200/4L.

Några tips, andra än att jag skall kolla med Cyberphoto gällande garantin ?
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Klart att det kan vara fel på autofokusen, men det låter ju onekligen lite som okalibrerad AF. Kan du beskriva lite tydligare vad du har gjort för att testa fokuskalibreringen (eftersom du skriver att det inte kan vara fram- eller bakfokus)?
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Har du testat att fokusera i Live View? Är det samma problem där?

Jag hade ett liknande problem när jag körde 7D MK2 ett tag - dock med flera olika objektiv. Det första exemplaret bytte jag faktiskt ut i butik då den var hopplös. Kunde bete sig precis som du beskriver. Då kunde man få bilder helt ur fokus - dvs varken fram- eller bak. Och tagna i enkla ljusförhållanden och motiv. Helt obegripligt.

När jag fick mitt andra ex så var det lite bättre men fortfarande på tok för inkonsekvent. Jag drog slutsatsen att kameran inte lirade som den skulle den heller och lämnade in den till Canon för fokuskalibrering. Det hjälpte men blev väl aldrig riktigt 100. Det lustiga är att jag upplevt samma problem med en 70D. Min uppfattning är att fokussystemet i vissa APS-C hus inte lirar så bra med ljusstarka objektiv. Det finns förstås långa trådar om detta på nätet.

Men nu skriver du ju iofs att även din 60D beter sig på samma sätt. Ville bara ventilera lite.

Mitt tips är ändå att lämna in kombinationen till Canon och be dom justera 35:an mot din 7D. Då kommer det bli så bra som det kan bli. Utan garanti så tror jag det kostar någon tusenlapp. Och det är det värt. Finns inget som irriterar så mycket som en kamera som beter sig på detta vis. Men jag tror det bör finnas garanti. Har för mig att Cyberphoto lämnar 6 månader på bättre begagnat även om sådana här fall kan vara lite trixiga.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag hade ett 24-70/2,8 L som uppförde sig sådär efter flera års användning. Då var det fokusmotorn som var utsliten och fick bytas ut.
Men det låter långsökt att ditt nästan nya objektiv ska ha en utsliten fokusmotor.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Garantin

Garantin gäller bara för första kunden så om du har köpt det begagnat så får du problem att åberopa garantin.

Hör med Cyberphoto vad som säger om det hela, det kanske löser sig ändå.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Jättetack för alla svar, tips och synpunkter . Jag har testat mest på 7D Mk II, har tagit bara något hundratal bilder med 60D för att konfirmera att det inte var något fel på 7D Mk II.

Problemet finns dessvärre även i Live view.

Jag skulle säga att bilder är "helt ur fokus", dvs det är inte bättre fokus varken framför motivet eller bakom motivet. I å för sig tog jag många bilder på en papperslapp med svart tryckt text på vit bakgrund, hängande på en vägg nästan parallellt med kameran:
Kamera på stativ, med fjärrkontroll, förvalt Av och ISO
Tar ett antal bilder på motivet, ibland vrider på fokusringen mellan bilderna
--> några bilder i serien blir oftast perfekta, några med texten lätt suddig och enstaka väldigt suddiga. Ofta blir den 1a bilden sämre, likaså bilderna tagna med fokuspunkter långt ut blir sämre, men den missar ofta med den mittersta fokuspunkten som skall vara extra exakt för 1.4 objektiv (enligt datablad).

Sen tar jag en del selfies med stativ och fjärrkontroll, har aldrig hänt att någon bild blir oförklarligt oskarp med EF-S 15-85, medan skrämmande många blir oskarpa med EF 35/1.4 L II USM, både i live view och icke-live view.

Ett motiv som nästan alltid misslyckas blir en mindre buske med stam, ställer skärpan på stammen men skärpan sitter inte, medan sådana bilder har aldrig misslyckats med EF-S15-85.

Tyvärr har inte sett något logiskt samband, en del bilder blir skarpa, andra blir inte det.

Testade kameran när jag köpte den, hälften av bilderna var oskarpa, men blev "såld" av de som hade perfekt skärpa och trodde att de oskarpa berodde på min okunskap samt att bilderna tagits i en hall med icke-perfekt belysning.

Visst kan tänka mig betala för kalibrering, men då måste vara säker att det sabbar inte skärpan med övriga objektiv (det blir så fin skärpa med 100-400 L II USM och missar aldrig på stilla motiv) samt att det inte förekommer andra fel på objektivet.

Tack ännu en gång för all hjälp
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Liten uppdatering, status idag:

Cyberphoto tog mina problem på allvar, fick skicka (gratis) objektivet på kontroll och de kunde konstatera att den hade svårt att ställa in skärpan på längre avstånd.

Så nu är objektivet på väg till Canons verkstad.

Tryggt att ha med Cybephoto att göra.

Skall berätta hur det funkar när den är tillbaka.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Efter 2 månader måste uppdatera denna tråd. Objektivet har varit hos Canon två gånger och för någon vecka sedan kom hem. Det verkar att bilderna tagna med live view och max zoom vid skärpeinställning blir väldigt skarpa och skärpan ligger helt rätt. Jag fotograferar en tumstock med kameran i 45 graders vinkel. Så jag tror att objektivet är fixat nu.

Men när jag tar bilder med vanlig skärpeinställning via objektivet (kallas fasdetektering om jag fattat det rätt?) så blir skärpeinställningen inkonsistent, ibland hamnar skärpan för långt fram, ibland för långt bak, ibland helt rätt. Använder enpunkts spot-AF, samma resultat oavsett om det är mittpunkt eller en annan fokuspunkt. Märks väldigt tydligt med bländare 1.4, märks något med bländare 4, men verkar förekomma även med mina övriga objektiv när jag kollar extra noga (de har bländare 3.5 eller mindre, så jag märkte inte det tidigare).

Kameran är Canon 7d mark 2.

Är det något som Canon service kan fixa till ett rimligt pris ? Eller är det bara att gilla läget (men då blir ju bländare större än 4 knappt användbara på annat än döda ting som kan fotas med stativ och live view).

Behöver lite tips hur jag skall tänka...
 

PeterWem

Aktiv medlem
Kanske lättare för verkstaden om du skickar med kamera + objektiv?

Om du snart ska uppdatera till spegellöst försvinner ditt AF-problem.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Problemet kan faktiskt ligga i samarbetet mellan 7D2 och objektivet.
Jag hade mycket strul med min 7D2, fick byta ut kameran till slut. Äldre objektiv behöver mikrojusteras för att fungera med kameran.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det låter ju inte som det är mikrojustering som är felet då den inte konsekvent fokuserar bakom eller framför. Det jag märkte med 7DII och ljusstarka objektiv var att då motivet var väldigt litet hamnade fokus ibland fel. Jag tolkade det som att precisionen i var AF punkterna visades i sökaren inte var perfekt kalibrerat till deras faktiska läge. Om du fotar ett detaljerat papper där allt är i samma fokusplan, är fokus fortfarande oberäknelig?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Att testa fokus mot en lutande tumstock kan ge konstiga resultat. Fokuspunkten är sannolikt större än det streck du vill ha i fokus, med konsekvens att något streck som är längre bort eller närmare hamnar i fokus. Till synes slumpvis.

Gör som Fredrik skrev, testa mot ett föremål som är plant mot kameran. Om du vill kan du ha en lutande tumstock lite vid sidan av för att se om du kan hitta någon fram eller bakfokus.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Det låter ju inte som det är mikrojustering som är felet då den inte konsekvent fokuserar bakom eller framför. Det jag märkte med 7DII och ljusstarka objektiv var att då motivet var väldigt litet hamnade fokus ibland fel. Jag tolkade det som att precisionen i var AF punkterna visades i sökaren inte var perfekt kalibrerat till deras faktiska läge. Om du fotar ett detaljerat papper där allt är i samma fokusplan, är fokus fortfarande oberäknelig?
Skall testa att fota stora motiv vinkelrätt med objektivet, men hur ofta har man sådana i verkliga livet ?

Precisionen i fokuspunkterna med detta objektiv är bedrövligt, fotar jag trädstammar som knappt fyller fokuspunkten t.ex så kan skärpan hamna var som helst - har aldrig upplevt samma problem med något annat objektiv. Skulle säga att på smala motiv hamnar fokus fel på 9 bilder av 10.

Och som du säger, kan inte mikrojustera.
 
ANNONS