Annons

Lätt objektiv till D800

Produkter
(logga in för att koppla)

cayenne_w

Ny medlem
Hej

Jag ska på en 4-veckorsresa till Thailand och tror att min D800 med 24-70 f2,8 blir
tung att bära på hela tiden.

Jag funderar på att skaffa ett Nikon 35mm 1.8G ED alternativt ett Nikon AF-S 18-35mm f/3,5-4,5 G ED ,vilka har en lägre vikt, som jag kan alternera med.

Ett alternativ jag har funderat på är att ta med min X100s istället för att köpa ett nytt objektiv, men jag kommer inte riktigt överens med den, plus att jag vill lämna saker med så litet värde som möjligt ”hemma” när vi är på dagsutflykter.

Jag ingen plan för mitt fotande, utan det blir mest allt möjligt.

Är det någon som har erfarenhet av ovan nämnda objektiv eller har något annat förslag?

/Staffan
 

pdahlen

Aktiv medlem
Andra alternativ är Nikons 24/1,8G eller 28/1,8G, har ett 28/1,8 och tycker jag klarar normalområdet bra med enbart en 28:a.
 

horvendile

Aktiv medlem
Kanske Nikons senaste 24-85, kompletterat med en billig 50/1,8 för när det är mörkt? Om det inte är för långa brännvidder för dig, du verkar primärt vara inne på mer vidvinkliga alternativ.
 

chickenphone

Aktiv medlem
35:an

Skulle personligen satsat på 35:an, en vettig allround, bra ljusstyrka, och mittemellanbrännvidd, kommer man långt på. En liten 50mm skulle ju också kunna funka, vill man ha mer vidvinkel så kan man ju ta flera bilder och pussla ihop i datorn efteråt.
 

cayenne_w

Ny medlem
Skulle personligen satsat på 35:an, en vettig allround, bra ljusstyrka, och mittemellanbrännvidd, kommer man långt på. En liten 50mm skulle ju också kunna funka, vill man ha mer vidvinkel så kan man ju ta flera bilder och pussla ihop i datorn efteråt.
Jo, 35:an är en stark kandidat. Det blir nog en 35:a eller 24-85:an.
 
ANNONS